Vervallen wetsvoorstel

StudenteKUL
Topic Starter

Vervallen wetsvoorstel

#1 , 07 dec 2011 11:34

In mijn seminariewerk bespreek ik enkele wetvoorstellen omtrent de wijziging van het gerechtelijk wetboek.
Nu zou ik graag weten waarom die wetvoorstellen er niet door zijn gekomen. Ik heb op de websites van de Kamer en de Senaat de voorstellen opgezocht. En steeds stond er bij de stand van zeken "Vervallen kamer". Aangezien er een aanzienlijke periode was tussen het indienen en de ontbinding van de Kamer en de Senaat, vroeg ik mij af wat dit nu net betekende. Is het wetsvoorstel dan nooit besproken of gestemd geweest voor de ontbinding? Of is het gewoon afgewezen? Weet iemand wat het nu net betekent of waar ik deze informatie kan halen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vaoke

#2 , 07 dec 2011 23:09

Volgens mij en voor zover m'n literatuur nog up to date is kan ik u mededelen dat het een en ander het gevolg is van de Wet van 03 maart 1977.. dewelke de gevolgen regelt van de ontbinding der Wetgevende Kamers t.a.v. de vroeger ingediende ontwerpen en voorstellen van de wet; zie Mast & Dujardin.. Overzicht van het Belgisch Grondwettelijk Recht.. etcetera.
Bij die bewoordingen werd er nog véél méér geciteerd; begin eens te "goooooglen" om de desbetreffende tekst in z'n totaliteit door te lezen!
Met een vriendelijke groet van een gepensioneerde ambtenaar in niveau 2 .. iemand die door véél zelfstudie (na het behalen van een diploma technisch middelbaar onderwijs.. volgens het vakjargon "vakschool") zich tot dat niveau opwerkte.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 dec 2011 23:16

Als een wetsvoorstel besproken werd vind je dat ook terug op de fiche op de website van de Kamer, zelfs met vermelding van de data van de besprekingen. Zie volledig onderaan: chronologisch overzicht van de vergaderingen.

Maar het zal er dus op neerkomen dat het voorstel vervallen is door de ontbinding van de Kamers. Zie maar naar de datum van vervallenverklaring die ook op de fiche staat.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”