Uitspraak vredegerecht?

knokkie
Topic Starter

Uitspraak vredegerecht?

#1 , 11 dec 2011 15:52

Zit met volgende vraag.Ben in een zaak verwikkeld waarbij mijn adfvocaat de tegenpartij voor het vredegerecht heeft gedagvaard.(Aangezien we niet tot een oplossing kwamen met de tegenpartij)Nu,de zaak is vorige week voorgekomen voor het vredegerecht maar de tegenpartij noch zijn advocaat waren aanwezig.Nu heeft mijn advocaat mij op de hoogte gesteld(via mail, ik was niet aanwezig op de rechtbank) dat er binnen de 4weken uitspraak zal zijn.Ik vraag me dan af of deze uitspraak bindend zal zijn en of de tegenpartij rekening moet houden met deze uitspraak? En wat er gebeurt als de tegenpartij in beroep zal gaan?Zal de volgende rechter dan de uitspraak van het vredegerecht(meestal) volgen? Als de tegenpartij niet opdaagt op het vredegerecht,dan is dit toch in mn voordeel?Tnx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 11 dec 2011 16:12

De verwerende partij kan bij verstek veroordeeld worden indien de eisende partij voldoende argumenten heeft aangebracht
termijn voor beroep is 1 maand dacht ik
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 dec 2011 16:20

Als het vonnis betekend word aan tegenpartij en het in kracht van gewijsde is gegaan. In principe is dat een maand.
Voor het eind van die periode kan tegenpartij ( indien dit toegelaten is) in beroep gaan.
Onder een bepaald (waarde)bedrag kan men niet in beroep gaan.

Reclame

knokkie
Topic Starter

#4 , 12 dec 2011 21:42

Dus deze procedure voor het vredegerecht heeft effectief een doel?Want op het net lees je soms dat jij bij deze 'verzoening' bij de vrederechter op de goodwill van beide partijen moet rekenen,dus als de tegenpartij niet opdaagt,dat het dan een maat voor niks is geweest....

Wat bedoelt u met 'als dit toegelaten is'?Om in beroep te gaan.

Als er effectief in beroep wordt gegaan,moet er dan weer een deurwaarder gestuurd worden om de tegenpartij te dagvaarden?

Tnx

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 12 dec 2011 21:46

U schrteef dat de tegenpartij voor het vredegerecht werd gedagvaard. Dan is het geen verzoeningsprocedure maar een rechtszaak.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

knokkie
Topic Starter

#6 , 12 dec 2011 22:14

Ja,mijn advocaat heeft dus een deurwaarder gestuurd en de zaak is voor de vrederechter voorgekomen. Sorry als ik me verkeerd heb uitgedrukt of het verkeerd voor had

Grtz

knokkie
Topic Starter

#7 , 16 dec 2011 20:46

Uitspraak van het vredegerecht is dus gebeurd ,mijn eis is gegrond en tegenpartij moet betalen.Kan ie nog in beroep gaan of wat zijn de mogelijkheden?

Dank

knokkie
Topic Starter

#8 , 20 dec 2011 19:59

Als het vonnis betekend word aan tegenpartij en het in kracht van gewijsde is gegaan. In principe is dat een maand.
Voor het eind van die periode kan tegenpartij ( indien dit toegelaten is) in beroep gaan.
Onder een bepaald (waarde)bedrag kan men niet in beroep gaan.
Wat is de waarde van dit bedrag?

scorpioen

#9 , 20 dec 2011 21:24

1.240 euro.

Wat telt is het bedrag dat in de laatste conclusie gevorderd wordt. Intresten meegerekend tot op datum van de dagvaarding. Intresten die lopen tijdens de procedure tellen niet mee.

knokkie
Topic Starter

#10 , 21 dec 2011 11:20

ok tnx,bedrag ligt sowieso hoger............

knokkie
Topic Starter

#11 , 23 dec 2011 16:21

advocaat zegt dat wanneer de tegenpartij niet betaald binnen de gestelde termijn ,en dus in beroep gaat,er dan weer een deurwaarder moet gestuurd worden en weer voor de vrederechter.Ik vraag me eigenlijk af hoelang dit nog gaat duren en of de procedure via de vrederechter wel de juiste was...!?

Franciscus

#12 , 23 dec 2011 17:40

Niet betalen of in beroep gaan zijn twee verschillende zaken.
Hij kan in beroep gaan en indien niet bij voorraad opeisbaar zal eerst de beroepsprocedure afgelopen moeten zijn.
Hij kan niet in beroep gaan en ook niet willen betalen. Vonnis zal mogelijk betekend moeten worden en in vonnis zou dan ook al de mogelijkheid moeten staan om onder dwang te laten betalen (vormen van beslag)

knokkie
Topic Starter

#13 , 23 dec 2011 21:14

oke,danku,het is niet zo dat we dan naar een andere rechtbank moeten gaan of zo.....?

Tnx

Franciscus

#14 , 23 dec 2011 23:40

Als hij in beroep kan gaan (gelet op bedrag) dan is dat idd bij een hoger rechtscollege dus de burgerlijke RB eerste aanleg.

knokkie
Topic Starter

#15 , 24 dec 2011 15:09

bedrag ligt nu rond de 1400E maar zal in de toekomst nog verhogen.
Volgt de burgerlijke RB altijd de vrederechter?En stel dat de BR de tegenpartij deze keer wel gelijk geeft,hoe zit het dan met de uitspraak en kosten van de vrederechter?Die wordt ongedaan gemaakt?
Dank

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”