2 procedures gestart

nijltjetweety
Topic Starter

2 procedures gestart

#1 , 29 dec 2011 13:26

Mijn schrijnwerker start een procedure in Dendermonde terwijl ik reeds een procedure heb gestart bij het vredegerecht. Wat nu?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 dec 2011 14:59

Gerechtelijk Wetboek
Art. 29. Aanhangigheid bestaat telkens wanneer vorderingen met hetzelfde voorwerp en wegens dezelfde oorzaak worden ingesteld tussen dezelfde partijen die in dezelfde hoedanigheid optreden voor verschillende rechtbanken, bevoegd om daarvan kennis te nemen en geroepen om in eerste aanleg uitspraak te doen.

Art. 565. In geval van aanhangigheid worden de vorderingen samengevoegd, hetzij ambtshalve, hetzij op verzoek van een der partijen.
De verwijzing geschiedt naar de volgende voorrang:
1° de rechtbank die over de zaak een ander vonnis heeft gewezen dan een beschikking van inwendige orde, heeft altijd voorrang;
2° de rechtbank van eerste aanleg heeft voorrang boven de andere rechtbanken;
3° de arbeidsrechtbank heeft voorrang boven de rechtbank van koophandel;
4° de arbeidsrechtbank en de rechtbank van koophandel hebben voorrang boven de vrederechter;
(4°bis De vrederechter heeft voorrang boven de politierechtbank;) <W 1994-07-11/33, art. 36, 048; Inwerkingtreding : 1995-01-01>
5° de rechtbank waartoe men zich het eerst wendt, heeft voorrang boven die waarvoor de zaak later wordt aangebracht.
Wanneer evenwel een van de vorderingen uitsluitend tot de bevoegdheid van een bepaalde rechtbank behoort, is alleen deze bevoegd om van de gezamenlijke vorderingen kennis te nemen.
Wanneer twee of meer vorderingen uitsluitend tot de bevoegdheid van twee onderscheiden rechtbanken behoren, kan de verwijzing geschieden naar de hierboven bepaalde voorrang.
De bepalingen van de artikelen 661 en 662 zijn van toepassing in geval van verwijzing uit hoofde van aanhangigheid.

Eén rechter zal de zaak dus moet verzenden naar de andere, zodat de beide zaken samen kunnen behandeld worden.

nijltjetweety
Topic Starter

#3 , 29 dec 2011 15:18

Het gaat hier over 1 enkel geschil. maar beide partijen hebben dezelfde week een procedure gestart. Vorige maand heeft mijn raadsman verzet aangetekend. Na enkele meningsverschillen liet deze laatste weten mij niet meer te willen verdedigen. Mijn vrouw probeert nu weer de hele namiddag naar dat kantoor te bellen maar ze nemen niet meer op. Hoe kan ik verzet aantekenen tegen de procedure in Dendermonde? Dat moet in elk geval worden uitgesteld want ik heb mijn voet bezeerd en ben geruime tijd immobiel.

Reclame

nijltjetweety
Topic Starter

#4 , 29 dec 2011 15:45

Ik lees net deze draad door http://www.juridischforum.be/forum/view ... 49&t=33856" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet niet of ik anwezig moet zijn bij de handelsrechtbank maar toch zou ik verzet willen aantekenen tegen die procedure, enerzijds om te tonen nog steeds tot een minnelijke schikking bereid te zijn en anderzijds om gerechtskosten te vermijden.
Doch aan advocatenshoppen wil ik niet doen. Mijn raadsman heeft dus de medewerking eenzijdig stopgezet. Hierop zit ik dus momenteel vast. Wat kan ik doen om die zaak stop te zetten?

scorpioen

#5 , 29 dec 2011 16:55

U spreekt van verzet aantekenen. Is er dan al een vonnis bij verstek uitgesproken?

Men spreekt van verzet aantekenen als reeds een vonnis bij verstek werd uitgesproken. Ik vermoed dat u iets anders bedoelt.

Bent u zelf handelaar?

Wat is de waarde van het geschil? Dit zal bepalen of de vrederechter bevoegd is dan wel de rechtbank van koophandel.

Op de zitting van de rechtbank in Dendermonde zal u ofwel aanwezig moeten zijn, ofwel u moeten laten vertegenwoordigen door een advocaat, tenzij u een akkoord hebt met de tegenpartij. Uitstellen omdat u ziek bent gaat niet.

nijltjetweety
Topic Starter

#6 , 29 dec 2011 17:12

Het is nog niet voorgekomen maar ik werd aangeraden mijn raadsman verzet te laten aantekenen. Vorige maand deed hij dit nog met succes. Deze man wil zelfs zijn telefoon niet opnemen nadat ik het oneens was met een recente actie van hem.
We hebben reeds bevestiging van het vredegerecht dat de zaak ontvankelijk is en ik wil niet voor 2 rechtbanken gelijktijdig verschijnen.
Indien tegenpartij niet akkoord gaat met de uitspraak van het vredegerecht kan deze nog verdere stappen ondernemen.
Wie kan ik verzet laten aantekenen nu mijn raadsman vind dat ik hem te veel betutteld heb? Moet ik een nieuwe raadsman zoeken, opnieuw mits betaling van ??? euro?

Ik kan er geen bedrag opplakken wegens geen detailprijs. Het gaat om 2 opgedrongen ramen voor xxxx euro. De vrederechter aanvaardde dit en de zaak komt voor op 18 Januari. Ik kreeg kort daarna een brief via deurwaarder om te verschijnen in Dendermonde op 6 Januari.
Tot deze week waren we eenvoudig nog in minnelijke fase.

nijltjetweety
Topic Starter

#7 , 01 jan 2012 19:27

Ik zal wel zien hoe het loopt. Er zit een briefje in mijn raadsman zijn brievenbus. De procedure voor de betaalrechtbank daar in Dendermonde is 6 Januari.
Wel vraag ik me af waar de verantwoordelijkheden van dure advocaten ligt. Hij heeft me in 1 mail laten weten niet meer voor mij te willen werken, EN dat de tegenpartij zal procederen. Dat wist ik zelf ook wel maar kan/mag je advocaat dit zo maar laten lopen enkel omdat hij er geen zin meer in heeft?
Hij kan het contract eenzijdig verbreken, maar je zo maar voor de feiten plaatsen vind ik niet echt netjes.
Ook was de gerechtsdeurwaarder verbaasd dat die advocaat (schoolverlater in feite) ook tegen zijn klanten geregeld kortaf is. En ze besloot verbaasd te zijn dat het niet enkel tegen hun is dat hij bot doet. Ik zal maar geen namen noemen zeker?

nijltjetweety
Topic Starter

#8 , 18 jan 2012 16:32

Nou mooi is dat weer. Ik had het wel verwacht maar toch...
Op 6 Januari in Dendermonde kon ik niet aanwezig zijn wegens een opgezet ligament. Ik belde op 2 Januari en de persoon die ik te pakken kreeg stelde voor dat ik een brief schreef voor de rechter van de rechtbank van eerste aanleg of zo. Mijn vrouw heeft dus een briefje in de bus van de consierge gestopt in Dendermonde (speciaal van Aalst naar Dendermonde gereden). Ik heb niets meer vernomen uit die hoek. Vandaag kwam het voor op mijn initiatief in Aalst (vredegerecht). Ja maar ik kan bij verstek veroordeeld zijn in Dendermonde want een briefje schrijven dat werkt niet zegt met hier in Aalst. Het is nu 12 dagen verder. Na een veroordeling bij verstek moest ik toch al iets weten? Brief in de bus of ???.
Goed, wat nu? Eens bellen naar Dendermonde zeker? Of gewoon afwachten?

scorpioen

#9 , 18 jan 2012 18:42

Vaak wordt een vonnis bij verstek ook maar uitgesproken één maand nadat de zaak behandeld werd. Dat u nog geen kopie van het vonnis ontving is dus niet abnormaal. U kan op de griffie van de rechtbank informeren of de zaak bij verstek in beraad genomen werd.

Overigens is het feit dat u ziek bent en u zich niet naar de rechtbank kan verplaatsen geen reden om een zaak uit te stellen. Dan moet u zich door een advocaat laten vertegenwoordigen. Als u dat niet doet en dan niet komt opdagen spreekt de rechtbank m.i. terecht een vonnis bij verstek uit.

nijltjetweety
Topic Starter

#10 , 19 mar 2012 21:23

OK, update.
Er is inmiddels een nieuwe raadsman en er is verzet aangetekend. Pas in Juni komt het opnieuw voor.
Gezien de minnelijke fase voorbij is wil ik alle registers opentrekken. De zaken waarin ik sterk stond heeft de firma in toegegeven om me aan te vallen juist op dat ene puntje waarin ik minder sterk sta. Ik zou een tegenaanval willen inzetten om op mijn beurt de firma aan te vallen op de fouten die ze pas maanden later rechtzette. Had ik daartoe niet beter beroep laten aantekenen of hoe gaat zulks in zijn werk?
Mijn raadsman is op de hoogte van mijn plannen maar ik vraag graag hier even jullie expertise alvorens een afspraak te maken met hem. Ook vond ik het volgende vreemd. De raadsman vertelde mij een paar weken terug mijn dossier op te gaan halen. Dat betreft blijkbaar het dossier dat de tegenpartij heeft. Hierin ontbreken stukken die in het bezit zijn van mijn vorige raadsman. Die wil nog centen zien maar beeindigde eenzijdig de samenwerking. Heb ik recht op verdediging en de stukken of mag dat achtergehouden worden zolang de rekening open staat en Wat kan ik nu beste doen om een tegenaanval deftig in te zetten?.

Franciscus

#11 , 19 mar 2012 21:32

Los van uw probleem inzake het ereloon dient ux ex-raadspersoon de stukken aan zijn confrater over te dragen.

nijltjetweety
Topic Starter

#12 , 20 mar 2012 17:30

Dat dacht ik ook al. Maar deel 2 van mijn vraag nog. Als ik de tegenpartij wil aanvallen, wat kan ik dan beste doen. Me beperken tot enkel het verzet dat aangetekent werd of iets anders?

scorpioen

#13 , 20 mar 2012 18:06

In de procedure op verzet kan u een tegenvordering instellen. U zou niet meer kunnen als u hoger beroep had aangetekend. Het heeft geen zin nu hoger beroep aan te tekenen.

nijltjetweety
Topic Starter

#14 , 22 mei 2012 05:23

Los van uw probleem inzake het ereloon dient ux ex-raadspersoon de stukken aan zijn confrater over te dragen.

Nu zijn we weer geen stap verder he. Mijn huidige raadsman heeft mij nu reeds 3x gezegd in het bezit te zijn van het volledige dossier. Nu heb ik op een stick van me nog gescande documenten gevonden en doorgemaild naar hem. Van de stukken die ik van buiten ken hebben we nu een copie liggen. De originele stukken zijn nog steeds niet terecht na 2 maand. Ik betaal niets aan mijn vorige kn**** tot ik de stukken heb. Hij ontneemt me het recht op verdediging ten dele. Wat kan ik beginnen tegen een raadsman die eigenhandig contractbreuk pleegt, stukken achterhoud en vorig jaar in Juni zelf standpunt innam zonder mij te contacteren/informeren? En hoe ga ik mijn stukken terugkrijgen? Ik heb wel een redelijke verdediging denk ik maar dit kan een advocaat toch niet zo maar doen?

nijltjetweety
Topic Starter

#15 , 01 sep 2012 16:10

Nu duurt het toch lang.
De zaak werd gepleit op 15/06/2012 en werd in beraad genomen. Er werd gezegd uitspraak na een maand. Het verlof zit er wel tussen maar toch....
Er zijn nu 11 weken voorbij. zou ik beter eens contact opnemen met het advocatenkantoor of is dit normaal gezien de periode?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”