Gerechtelijke procedure

EvelienVDS
Topic Starter

Gerechtelijke procedure

#1 , 09 jan 2012 16:16

Hallo

In september ben ik begonnen aan een bachelor opleiding rechtspraktijk in de PHL.

Maar nu zit ik vast bij het vak gerechtelijke procedure, in het boek staat namelijk "De ratio en de principes van de rechtsstaat vereisen dat het verwezenlijken van de op het materiële recht geënte aanspraken geschiedt bij wege van algemene regels en op een vooraf bepaalde wijze." Dit staat bij enkele uitleg over het gerechtelijk recht.

Ik kan dus niets uit deze zin afleiden en zou het super vinden moest iemand me uit de nood kunnen helpen en me eens zou kunnen uitleggen wat daarmee wordt bedoeld.

Groetjes!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 09 jan 2012 16:39

Staat er niet gewoon dat "als je ergens aanspraak wil op maken, je dat moet doen bij middel van wetten en andere rechtsregels"?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2012 19:46

het verwezenlijken van de op het materiële recht geënte aanspraken
Je hebt geld uitgeleend aan iemand. Het materieel recht zegt dat die persoon dat aan u moet terugbetalen. Als hij dat niet vrijwillig doet zal u uw aanspraak - uw vraag om dat geld terug te zien - moet verwezenlijken, het nodige doen om dat geld, desnoods gedwongen, terug te krijgen.
geschiedt bij wege van algemene regels en op een vooraf bepaalde wijze
Er moet bepaald worden hoe jij je geld terug kan vragen. Dat wordt niet speciaal voor jou bepaald, maar wordt door de wet bepaald voor iedereen die zich in dezelfde toestand bevindt. Zo weet je nog voor je het probleem krijgt hoe je later je geld zal moeten terugvragen.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”