Grote onduidelijke klacht

joyekristien
Topic Starter

Grote onduidelijke klacht

#1 , 13 jan 2012 19:56

Beste leden,

Eerst en vooral wil ik jullie bedanken voor jullie tijd. Ik heb vandaag een gewone briefzending gekregen in verband met een aanmaning van het jaar 2006.
Het gaat over een boete van 192€. De zending komt van een gerechtsdeurwaarder uit Antwerpen. In de brief staat alles in het Frans geschreven, wat ik zeker niet begrijp, ook al woon ik dicht bij Brussel. Er staat van alles en nog wat in het Frans, het enige dat ik begreep was het bedrag dat er op stond en van wie de boete kwam namelijk NMBS. En ik denk dat het over onbetaald reizen (zwart reizen) gaat maar voor zover ik herinner was ik er nooit schuldig aan. Ik betaal altijd mijn ticket en de des betreffende factuur dateert van 2006.

Is dit allemaal normaal. Kunnen ze mij zomaar een factuur sturen zonder verdediging? En is het ook normaal dat ik de brief in het Frans krijg.

Weet iemand wat ik er tegen kan doen aub?

Groeten,

Kristien

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eddy009

#2 , 13 jan 2012 21:06

Een vordering voortvloeiende uit een vervoerscontract verjaart normaal na 1 jaar, maar echt zeker ben ik het niet. Wacht toch ook maar de reactie van enkele andere leden af.

tombe

#3 , 13 jan 2012 22:39

Ik denk dat de NMBS onder een speciale regeling valt eigenlijk. Ben op zoek naar de wetteksten die dit regelen, ook al gezien een eerdere vraag hieromtrent.

De boete moet in het Frans zijn als ze in het Franstalige landsgedeelte werd opgesteld. Dit impliceert niet dat de deurwaarder zijn brief in het Frans moet zijn. Is een kopie van het origineel toegevoegd? Dat zou een document C170 moeten zijn. Dit wordt echter niet alleen voor zwartrijden opgesteld, maar ook voor een aantal feiten die als 'misdrijf' te boek staan.

Heb je ook details van de boete? Die waren immers in 2006 anders en kan natuurlijk niet aan de huidige tarieven berekend worden...

Reclame

joyekristien
Topic Starter

#4 , 15 jan 2012 10:29

Dag iedereen, Ik ben Nederlandstalig en woon in Brussel (zowel Nederlands als Frans) maar op de website van de deurwaardes kan ik de dossiers bekijken en daar staat alles in het Nederlands geschreven. En de dossier kon ik niet raadplegen omwille van een systeemfout.

joyekristien
Topic Starter

#5 , 16 jan 2012 10:42

Ik had de deurwaarde vorige week een mail verstuurd om de brief te versturen naar het Nederlands, maar ik heb nog steeds geen antwoord gekregen. Zijn ze verplicht om een antwoord te geven of de brief vertalen in het Nederlands. Omdat het factuur van 6 jaar geleden is, ben ik ze verplicht te betalen?

KrstofDS

#6 , 16 jan 2012 22:57

Ik heb net hetzelfde voor.. Brief verstuurd op 5 januari 2012, poststempel 12 januari 2012 en te betalen binnen 15 dagen. Gaat ook om een voorval in 2006.

Maar er zijn blijkbaar meerdere gevallen => http://www.9lives.be/forum/economie-rec ... -nmbs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat ik ook gezien heb in deze topic is dit => http://www.b-rail.be/nat/N/assets/downl ... 2009_1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; , vanaf artikel 72 denk ik.
Vervalt deze boete dan na 1 jaar? Veel mensen hebben ook moeite met de herinnering, in vele gevallen nooit gekregen en zeker niet aangetekend.

Ik vraag mij eigenlijk af hoe dit anno 2006 in zijn werk ging. Ben mijn abonnement destijds thuis vergeten en krijg een c170 formulier mee van de treinbegeleider. Ik passeer dagelijks in Kortrijk en Gent-St-Pieters.
Mijn werkgever betaald mijn abonnement volledig terug en op uittreksels zie ik aankoop (maandelijkse verlenging) van abonnement op 10/04/2006 en op 10/05/2006. 10/05/2006 is de dag nadat ik volgens de brief die ik kreeg van gerechtsdeurwaarders Modero een herinnering kreeg?! In 2011 ben ik ook eens mijn abonnement vergeten en dan ben ik het gaan tonen, maar ik heb hiervoor geen enkel bewijs gekregen aan het loket. Dus als die loketbediende geen goesting heeft, wat raar zou zijn bij de nmbs..

killerboy

#7 , 28 jan 2012 01:00

een boete van NMBS verjaart dus na 5 jaar. Lees deze info maar even.
http://www.vandaag.be/binnenland/88465_ ... -jaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=5I3L124N" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”