Advocaat met geld weg...

okies
Topic Starter

Advocaat met geld weg...

#1 , 18 jan 2012 12:11

Wij hebben een serieus probleem en hebben advies nodig.

In 2005 hebben wij een rechtszaak gewonnen tegen een huurder dat schade had veroorzaakt in mijn verhuurwoning.
De tegenpartij werd veroordeeld voor 20000 euro.
De tegenpartij heeft het verschuldigde bedrag overgeschreven op de rekening van een gerechtsdeurwaarder.
Daarop heeft deze gerechtsdeurwaarder het bedrag overgemaakt op de rekening van mijn toenmalige advocaat.

So far so good.

Maar nadien is mijn toenmalige advocaat gestopt met zijn ambt en naar het buitenland vertrokken. Daarbij kregen wij plots een brief van een andere advocaat dat deze het dossier had overgemomen van mijn eerste advocaat.

Doch weet deze advocaat niets van die som van 20000 euro. Ook claimt deze 2de advocaat dat hij niet de liquidator is van mijn eerste advocaat.

Nu hebben wij een 3de advocaat aangenomen om de verzekeringsmaatschappij van de bali van advocaten te dagvaarden. Maar deze verzekeringsmaatschappij wilt daar niets van weten en ook de balie van advocaten wassen hun handen in onschuld.

Wat kunnen we nu nog doen ? Naar de politie gaan ? Naar de pers gaan ?
Wat zijn de rechtsmiddelen dat wij nog kunnen gebruiken?

Kan het zomaar dat een advocaat zich kan uitschrijven uit de balie en met het geld van zijn klanten naar een ander land trekken ?

Jan
Laatst gewijzigd door okies op 18 jan 2012 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 20 jan 2012 08:54

“Art.1239.De betaling moet gedaan worden aan de schuldeiser of aan iemand die volmacht van hem heeft, of die door de rechter of door de wet gemachtigd is om voor hem te ontvangen. De betaling gedaan aan iemand die geen macht heeft om voor de schuldeiser te ontvangen, is geldig, indien de schuldeiser de betaling bekrachtigt of indien hij er voordeel uit getrokken heeft.”(Burgerlijk Wetboek).

Het mandaat ad litem geldt enkel "vóór alle gerechten"(art.440 Ger.W.) en niet elders. Meer in het bijzonder geldt het niet om in naam van cliënt en voor diens rekening welke bedragen ook (inbegrepen rechtsplegingsvergoedingen) in ontvangst te nemen(Art.1239,B.W.;zie ook DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,II,Gent Standaard 1971,nr.514).

‘Het mandaat ad litem van de advocaat doet geen vermoeden ontstaan dat hij met een omvangrijker mandaat gelast is. Buiten de gerechtszaal is de advocaat niet langer de wettelijke lasthebber van zijn cliënt maar wel een lasthebber van gemeen recht,zodanig dat elke opdracht die hij uitvoert een bijzonder karakter vertoont waarvan het bewijs,in tegenstelling met het mandaat ad litem, niet langer geleverd wordt door zijn enkele verklaring,maar door een duidelijke en bijzondere akte. Diegene die beweert dat een advocaat buiten zijn mandaat ad litem,tevens gelast is met een mandaat ad negotia,moet hiervan het bewijs leveren‘,(Brussel 29 november 1994,Pas. 1995,II,5).

'Het mandaat ad litem betreft uitsluitend de procedurehandelingen. Daarbuiten is de advocaat niet langer de mandataris van zijn cliënt. Een ingebrekestelling gericht aan de advocaat van een schuldenaar kan niet aan deze laatste worden tegengeworpen als de advocaat geen bijzonder mandaat had om dergelijke brieven te ontvangen',(Luik 29 juni 1990,R.R.D. 1991,63).

‘Daarop heeft deze gerechtsdeurwaarder het bedrag overgemaakt op de rekening van mijn toenmalige advocaat.’

Indien u die advocaat geen volmacht gaf uw geld te ontvangen dan betaalde de gerechtsdeurwaarder met schending van voornoemd art.1239 Burgerlijk Wetboek,zodat die betaling u niet tegenwerpbaar is.

“Qui paie mal paie deux fois”(wie verkeerd betaalt,betaalt twee maal). Maan uw gerechtsdeurwaarder aangetekend aan het door hem voor u ontvangen geld aan u te betalen binnen een daarin te bepalen redelijke termijn. Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg vorder dan uw geld van hem via de rechter. Indien een confrater-gerechtsdeurwaarder weigert hem te dagvaarden leg dan klacht neer bij de procureur des Konings krachtens art.139 Gerechtelijk Wetboek en zo nodig bij de Hoge Raad voor de Justitie. Indien u daartoe een advocaat zoekt,doe dit dan buiten uw eigen arrondissement en wend u daar zo nodig tot de Stafhouder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

okies
Topic Starter

#3 , 24 jan 2012 00:27

Beste Mr Demoor. Bedankt voor uw hulp.

Ik heb een brief gevonden van 2010 waarbij die deurwaarder ons een schrijven heeft gericht. Op 02/05/2002 werd het bedrag van 20.000 Euro overgeschreven op de bankrekening van die gevluchte advocaat. Wij hebben nooit volmacht hebben gegeven aan deze advocaat om die 20.000 Euro te mogen ontvangen.

Dan in 2003 is die advocaat weggevlucht naar het buitenland. Blijkbaar had die doodsbedreigingen gehad ivm met een andere zaak waarbij hij zijn huis en zijn roerende goederen heeft verkocht en met ons geld is gaan lopen.

De advocaat dat alle dossier van die gevluchte advocaat heeft overgenomen heeft ons gezegd ons niet kunnen helpen omdat zij niet de liquidator zijn. Dat was geschreven in een brief van 2006.

Die deurwaarde meldde mij aan telefoon dat dit de normale manier van handelen is. De schuldenaar betaalt aan de deurwaarder; de deurwaarder schrijft het geld over naar de bankrekening van de advocaat en de advocaat schrijft dat het geld over aan de schuldeiser, zijn klant min eventueel deonbetaalde commissielonen.

Ook de balie van advocaten waar deze gevluchte advocaat was aangesloten helpt ons niet. Naar het schijnt zou in zo'n geval een verzekeringsmaatschappij van de balie waar die gevluchte advocaat was aangesloten kunnen tussenkomen. Maar die verzekeringsmaatschappij heeft mij aan telefoon meegedeeld dat dat er 0,0 % kans is dat zij zullen tussenkomen daar het reeds zo lang geleden is dat het geld aan mijn toenmalige advocaat werd overgeschreven.

Denkt U dat ik inderdaad die deurwaarder best nog zou dagvaarden aan de hand van Art.1239 ?

Veel dank,

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jan 2012 11:15

Meer dan waarschijnlijk heeft de gerechtsdeurwaarder de opdracht tot tenuitvoerlegging ontvangen van de advocaat. In dat geval geldt dat t.a.v. deze gerechtsdeurwaarder de advocaat wel degelijk geacht werd een mandaat te hebben van zijn cliënt voor de tenuitvoerlegging, en dus om de gelden te ontvangen.

Een procedure tegen de gerechtsdeurwaarder heeft m.i. geen kans op slagen.

Anders is het wat de verzekeringsmaatschappij betreft. Zeker als die u zomaar telefonisch meedeelt dat u te laat bent. De verjaringstermijn kan m.i. pas beginnen lopen vanaf het ogenblik dat u op de hoogte was van de betaling door de gerechtsdeurwaarder aan uw voormalige advocaat. Ik zou mijn pijlen richten op de verzekeringsmaatschappij en deze aangetekend in gebreke stellen.

Eddy009

#5 , 26 jan 2012 20:38

Mja, het advies van scorpioen is correct.

okies
Topic Starter

#6 , 05 mar 2012 14:08

Ondertussen blijkt dat die advocaat werd uitgeschreven uit de bali van advocaten in januari 2008 zonder dat wij dat wisten. De verzekering waarborgt maximum 3 jaar, dus tot januari 2011. Ze willen er niet meer tussenkomen. De advocaat is met hoge erelonen weg + de hoofdsom dat de tegenpartij betaald heeft.

Welke wegen kunnen wij nu nog bewandelen. Het is schandalig !

Franciscus

#7 , 05 mar 2012 14:33

Klacht bij politie wegens misbruik van vertrouwen ...(meest waarschijnlijke kwalificatie)
Met het ganse verhaal en al de data dus met een uitgebreide tijdslijn.
U daarna als slachtoffer laten registreren bij griffie procureur des Konings.

Eddy009

#8 , 06 mar 2012 19:17

Tja, dat kan je inderdaad doen, maar als die advocaat inderdaad ergens in het buitenland zit ...

okies
Topic Starter

#9 , 31 mar 2012 16:10

Bedankt voor de tip Fransiscus. Ik denk inderdaad dat we ons als slachtoffer kunnen aanmelden bij de griffie van de rechtbank van eerste aanleg. Klacht bij de politie is toch verloren moeite want die classificeren dit toch als burgerlijke zaak.

Alhoewel, na alles wat we al hebben meegemaakt duft onze huidige advocaat ons te vragen hem in het zwart te betalen. Hoe kunnen de mensen die advocaten nog vertrouwen? Is dit wel allemaal nog normaal ? Als snuggere oplichter is het blijkbaar heel interessant om studies advocatuur te starten, te slagen voor alle examens en nadien bij het pleiten en winnen van een grote rechtszaak, die grote hoofdsommen op je bankrekening te zien storten, af te halen en daarmee te vluchten naar het buitenland. Het moet toch kunnen, want de balie van advocaten geeft geen krimp en doen alsof hun neus bloedt terwijl we gewoon van het kastje naar de muur worden gezonden al 7 jaar lang, eerst door die tegenpartij dan door die oplichter advocaat dan door de orde van advocaten dan de verzekeringsmaatschappij van de orde van advocaten en nu door onze huidige advocaat. Ondertussen lopen de bedragen van die factuur maar op!

Ten einde raad hier.

Franciscus

#10 , 31 mar 2012 17:53

U kan u pas als slachtoffer aanmelden als er een strafprocedure is opgestart en dat is klacht wegens misbruik van vertrouwen ( dat is het strafbaar gegeven).
Misbruik is nl het niet aanwenden van de u toevertrouwde middelen voor het doel waarvoor gegeven. In dit geval het ontvangen geld aan u doorstorten.
Een advocaat MOET een ontvangstbewijs afleveren....

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”