Beslag gelegd op goederen van echtgenoot vlak voor overlijde

josi
Topic Starter

Beslag gelegd op goederen van echtgenoot vlak voor overlijde

#1 , 28 mar 2012 10:33

In 2010 is de echtgenoot overleden en vlak voor zijn overlijden is er een deurwaarder geweest die bepaalde roerende goederen zoals,salon,eetplaats en dergelijke opgeschreven heeft.Zijn vrouw was niet op de hoogte van de schulden en heeft afstand van nalatenschap gedaan.Wel heeft ze nadien een brief gekregen van de advocaat van de tegenpartij waarin stond dat ze niks van de genoteerde goederen mocht laten verdwijnen!Dus die meubelen staan nog steeds in het appartement dat ze huurt.Nu is echter het appartement verkocht en ze moet verhuizen.Mevrouw heeft de advocate een aangetekende brief gestuurd waarin ze dit meldt en vraagt wat de tegenpartij nu gaat doen met deze goederen!
Ze kan ze niet meenemen maar ook niet achterlaten vermits ze dan problemen zou kunnen krijgen met de eigenaar.
De advocate geeft tot op heden geen gehoor!!
Haar dochter is via de bank(gemeenschappelijke rekening is nog steeds geblokkeerd)te weten gekomen welke notaris zich ermee bezig houdt en heeft daar al 3 mails naar gestuurd om duidelijkheid in dit alles te krijgen maar deze reageert ook niet!
Het betreft een dame op leeftijd en ze maakt zich erge zorgen!!
Graag jullie deskundige raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2012 15:59

Tijdelijk een opslagplaats huren en de meubelen daar stockeren? Er zijn bedrijven die dergelijke tijdelijke opslag aanbieden. Het kost geen fortuin en voorlopig is de mevrouw even uit de problemen tot ze weet wat ze met de meubelen mag doen.

Of als jij of de mevrouw iemand met een garage kennen die bereid is zijn of haar wagen even buiten te parkeren (eventueel voor een kleine vergoeding), kunnen de meubelen daar gestockeerd worden. Kan goedkoper zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

josi
Topic Starter

#3 , 29 mar 2012 10:21

De auto die ook opgeschreven was is na een jaar door de politie weg getakeld en toen hebben ze de weduwe ook gecontacteerd maar omdat ze de erfenis verworpen heeft ,heeft ze niks met deze goederen te maken dus zouden we het raar vinden dat ze moet betalen voor de stockage van zaken die haar niet toebehoren.
Kunnen gewoon niet begrijpen dat de notaris noch de advocaat enige repliek geven.Dit is toch het minste na 2 jaar wachten op enige uitleg!

Reclame

Gebruiker21

#4 , 29 mar 2012 11:04

Ik heb uw eerste post te vlug gelezen, denk ik. Ze kreeg een brief van de ADVOCAAT van de tegenpartijd? Een advocaat heeft deze vrouw niets te bevelen. Wat heeft de deurwaarder gezegd nadat hij deze goederen opgeschreven had? Normaal gezien zal een deurwaarder ook meedelen dat van de opgeschreven goederen, niets mag verdwijnen tot er een uitspraak / beslissing genomen is in de zaak. Jammer maar helaas: zelfs indien deze vrouw uiteindelijk in het gelijk gesteld wordt: zolang er geen uitspraak is, zal ze de goederen moeten bewaren. Normaal kost haar dit niets, maar het feit dat ze wil verhuizen brengt haar in een moeilijk parket, uiteraard.

De persoon die deze vrouw moet contacteren is de deurwaarder die alles opgeschreven heeft, niet de advocaat van de tegenpartij. Het zal de deurwaarder zijn die kan zeggen wat er moet gebeuren, de advocaat heeft niets te zeggen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis

#5 , 29 mar 2012 12:00

Ik denk dat mevrouw haar plicht volledig vervuld heeft als ze contact opneemt met de deurwaarder en hem duidelijk informeert
- dat ze na overlijden de erfenis verworpen heeft
- dat ze dringend verhuist.
- en de "beschreven goederen" dus niet zal/kan meenemen
- maar dan ook vraagt dat de deurwaarder de inbewaarneming op zich neemt (vermits de goederen haar niet toebehoren en ze verhuist.
lijkt me vrij simpel toch?

josi
Topic Starter

#6 , 29 mar 2012 12:18

Toen haar echtgenoot overleden is in 2010 is ze naar de desbetreffende deurwaarder geweest met bewijs van afstand van de nalatenschap.De deurwaarder zei haar dat met het overlijden van haar echtgenoot voor hem de zaak gedaan was!Dat hij zelfs het appartement niet meer mocht betreden.
Ze wordt echt van het kastje naar de muur gestuurd.

Gebruiker21

#7 , 29 mar 2012 13:07

Indien er geen enkel vonnis is dat deze mevrouw die goederen moet behouden, is ze hier niet toe verplicht. Vraag de deurwaarder om op papier te zetten dat hij niet meer verwacht dat de meubelen behouden blijven, en stuur vervolgens een aangetekend schrijven naar de advocaat met een kopie van deze verklaring en de vraag om te verwijzen naar het vonnis dat bepaald dat deze mevrouw haar goederen WEL zou moeten behouden. Vermeld dan dat bij het niet reageren binnen de 3 weken, de goederen verkocht zullen worden.

(P.S. Bovenstaand antwoord is GEEN goed idee als er effectief wel ergens een vonnis bestaat dat bepaald dat de goederen moeten bepaald worden, maar ik vermoed dat de mevrouw in kwestie hier wel van op de hoogte is.)

Justiceseeker

#8 , 29 mar 2012 14:59

"Indien er geen enkel vonnis is dat deze mevrouw die goederen moet behouden, is ze hier niet toe verplicht".

Een bewarend beslag geldt meestal voor drie jaar en kan tijdens de periode van beslag eventueel worden verlengd. Indien tegenpartij afstand heeft gedaan van nalatenschap zal de advocaat die om het beslag heeft gevraagd, en verkregen, géén brood meer zien in een "drukkingsmiddel" om betaling te bekomen. Er dient eerst onderzocht of een bijkomende periode van beslag is gevraagd? Als die aangeslagen goederen niet eens de kosten vergoeden van de gerechtsdeurwaarder en het personeel tot de veilingzaal, zal hij de moeite niet troosten de actie verder te zetten. In feite, werkt hij dan al voor peanuts alléén al om te antwoorden... .

Wie is de beslaglegger?

Justiceseeker

josi
Topic Starter

#9 , 30 mar 2012 15:52

Er is een proces verbaal van uitvoerend beslag op roerend goed daterend van Juli 2010 en de echtgenoot is overleden zelfde maand bij de deurwaarder.Buiten die brief van de advocate van de tegenpartij,daterend van Augustus 2010 heeft ze niks meer gehoord.

eylis

#10 , 30 mar 2012 16:03

maar toch blijf ik een beetje met een vraag zitten: de procedure van "bewarend beslag" geldt toch enkel de schuldenaar en - in dit speciale geval - niet zijn vrouw die afstand gedaan heeft van de erfenis na zijn dood?
Ik denk dat in dit speciefiek verhaal de deurwaarder gewoon op de hoogte gebracht moet worden van de situatie zodat hij de nodige maatregelen kan nemen om dit bewarend beslag voort te zetten.
Kan iemand een pertinente wettekst naar voren schuiven dat ook nabestaanden verplicht zijn een bewarend beslag voort te zetten als de schuldenaar in kwestie overleden is?

En als dat wél zo is; dan lijkt het mij een oplossing dat mevrouw kan bewijzen dat de schulden NIET gemaakt zijn in het kader van de gevoerde huishouding, maar persoonlijke overdreven schulden zijn, gepleegd zonder overleg? Ik dacht dat zelfs bij huwelijk in universeel stelsel dit verschoning kan opleveren voor de echtgenote.
w

Justiceseeker

#11 , 01 apr 2012 11:52

Er is een proces verbaal van uitvoerend beslag op roerend goed daterend van Juli 2010 en de echtgenoot is overleden zelfde maand bij de deurwaarder.Buiten die brief van de advocate van de tegenpartij,daterend van Augustus 2010 heeft ze niks meer gehoord.
Is de debiteur overleden , dan kunnen krachtens art. 877 B.W. de titels die tegen de overledene uitvoerbaar zijn, ook tegen de erfgenamen persoonlijk worden ten uitvoer gelegd na de voorafgaande betekening.

Art. <877>. De titels die tegen de overledene uitvoerbaar waren, zijn ook tegen de erfgenaam persoonlijk uitvoerbaar; en niettemin kunnen de schuldeisers de tenuitvoerlegging daarvan eerst vervolgen acht dagen na de betekening van die titels aan de persoon of aan de woonplaats van de erfgenaam.

Er is géén erfgename. Voor de rest zoals hierboven al geschreven.

Justiceseeker.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”