Betekening vonnis

alainsch
Topic Starter

Betekening vonnis

#1 , 10 jul 2012 13:35

Beste,

- zaak voor de vrederechter ivm aanpassing onderhoudsgeld kind. Mijn vriendin is eisende partij (in persoon, zonder advocaat), haar ex verweerder (met advocate).

- vrederechter doet uitspraak eind juni en zij krijgt vorige week het vonnis thuis via gerechtsbrief. vonnis voorziet in een verhoging met terugwerkende kracht.

- mijn vriendin stuurt naar zijn advocate een mail met de afrekening na verhoging en overzicht van andere onbetaalde kosten.

- zijn advocate vraagt nu om met de betekening van het vonnis te wachten tot na haar verlofperiode om zo "onnodige kosten" te vermijden.

vragen:

- gezien de termijn van hoger beroep pas begint te lopen vanaf het moment van betekening, is het dan verstandig om tot pakweg half augustus te wachten alvorens het vonnis te laten betekenen? wat is hierin gebruikelijk?

- stel dat mijn vriendin toch beslist om te laten betekenen, wat is (gelet op de vakantieperiode) de normale termijn dat een deurwaarder dit gaat doen?

Thanks

alainsch

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 10 jul 2012 13:54

Waarom wilt u persé laten betekenen?
Gaat de advocate in beroep gaan tegen het vonnis?
Als u nu laat betekenen loopt termijn hoger beroep sowieso tot 15 september gelet op betekening tijdens gerechtelijk verlof.

alainsch
Topic Starter

#3 , 13 sep 2012 14:00

Ondertussen zijn we één stap verder :-(

Advocate van de tegenpartij laat al sinds begin augustus bijna wekelijks weten dat ze opdracht heeft om hoger beroep aan te tekenen, alleen... het komt er precies niet van. Maar we mochten zeker geen onnodige kosten maken en dus niet laten betekenen...

Mijn vrouw heeft nu (via AS naar tegenpartij + mail naar zijn advocate) als deadline een vaste datum naar voor geschoven: vóór 12 september moest er ofwel een vrijwillige uitvoering zijn ofwel hoger beroep, anders zou ze alsnog het vonnis laten betekenen, om zo de tegenpartij te dwingen een beslissing te nemen. Niet in beroep gaan maar toch niet uitvoeren is ook geen oplossing.

De tegenpartij laat nu gisteren nog eens weten dat ze hoger beroep gaat aantekenen en dat dit "eerstdaags" zal gebeuren. En wederom dat we zeker geen onnodige kosten mochten maken want dat ze dan rechtmisbruik gaan inroepen.

Wij hebben de opdracht tot betekening toch doorgegeven aan de deurwaarder, vanuit het oogpunt dat we nu al bijna 3 maand na uitspraak zijn en dat het nu eens tijd wordt om keuzes te maken.

Mijn vraag nu: is die dreiging met "rechtsmisbruik" terecht? Het lijkt me vreemd dat een wekelijks mailtje met "ik heb opdracht tot ..." voldoende is om de boel op zijn beloop te laten...

Thx

Alain

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”