Aanpassing fout in vonnis aanvragen/indienen

verhuurder09
Topic Starter

Aanpassing fout in vonnis aanvragen/indienen

#1 , 14 jul 2012 12:27

Ik heb mij laten vertellen dat indien men een vonnis op zich niet betwist, maar er een bv. een rekenkundige fout ingeslopen is, men dan een aanpassing van dit vonnis kan aanvragen.

Wat is de correcte juridische term hiervoor en hoe pak ik dit praktisch aan? (het gaat over een vonnis uitgesproken door de vrederechter)

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jul 2012 12:37

Gerechtelijk Wetboek
Art. 794. De rechter kan de verschrijvingen of misrekeningen die in een door hem gewezen beslissing voorkomen, verbeteren, zonder evenwel de daarin bevestigde rechten uit te breiden, te beperken of te wijzigen.

Art. 795. De vorderingen tot [...] verbetering worden gebracht voor de rechter die de uit te leggen of te verbeteren beslissing heeft gewezen.

Art. 796. De vorderingen tot [...] verbetering worden, ingeval de partijen het eens zijn, ingeleid volgens de regels van de vrijwillige verschijning, of anders in de gewone vorm van de dagvaardingen.

Art. 799. De rechter mag een beslissing enkel verbeteren in zover ze niet is bestreden.

verhuurder09
Topic Starter

#3 , 14 jul 2012 13:47

En hoe vraag ik dergelijke verbetering in de praktijk aan? Tevens via een verzoekschrift?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jul 2012 15:10

Art. 796. De vorderingen tot [...] verbetering worden, ingeval de partijen het eens zijn, ingeleid volgens de regels van de vrijwillige verschijning, of anders in de gewone vorm van de dagvaardingen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”