Verjaring rijverbod

gthemus
Topic Starter

Verjaring rijverbod

#1 , 30 okt 2012 10:10

Hallo iedereen,

begin 2009 ben ik met een voorlopig rijbewijs tegengehouden omdat ik een passagier vervoerde. Ik heb toen een boete gehad van 180 Euro en blijkbaar ook een rijverbod. Ik was van het rijverbod niet op de hoogte (door op korte tijd enkele keren van adres veranderd te zijn, maar dat terzijde), en nu krijg ik vorige week een agent aan de deur met de leuke nieuws dat ik een rijverbod van 18 dagen heb. Oorspronkelijk was dit waarschijnlijk minder. Nu vroeg ik me af of deze feiten nu verjaard zijn? Ik weet niet wanneer de laatste stuitingsdaad was, maar als ik het goed begrijp is de verjaringstermijn maar één jaar dus in het slechtste geval zou het dan 2 jaar kunnen worden als het de laatste dag gestuit is. Klopt mijn redenering? Als de termijn langer is zou ik natuurlijk te weten moeten komen wat de laatste daad van stuiting is, maar hoe weet ik dat?

Alvast bedankt voor eventuele info,

Met vriendelijke groeten...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 30 okt 2012 11:11

Wet 16/03/68 Artikel 68
De strafvordering die het gevolg is van een overtreding van deze wet alsmede van de ter uitvoering ervan vastgestelde besluiten, verjaart door verloop van een jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan; deze termijn bedraagt evenwel drie jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan voor overtredingen van artikel 30, § 1, 33, 34, § 2, 35 en 37bis, § 1, 1° en 4° tot 6°.
Ik neem aan dat u veroordeeld bent wegens overtreding art. 30. Denk er ook aan dat elke handeling voor een stuiting zorgt : elke brief, elk as, elk exploot.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

gthemus
Topic Starter

#3 , 30 okt 2012 11:54

Heel erg bedankt voor je reactie Oude Belg :)

je zegt dat elke handeling voor een stuiting zorgt, betekent dit dan dat elke handeling tot de laatste dag van die drie jaar voor een stuiting zorgt, of kan er maar 1 keer gestuit worden en is het dus enkel de eerste daad van stuiting die telt?
Bv: november 2009 is er een daad van stuiting geweest -> november 2012 verjaart?

alvast nogmaals bedankt

Reclame

Oude Belg

#4 , 30 okt 2012 12:06

Heel erg bedankt voor je reactie Oude Belg :)

je zegt dat elke handeling voor een stuiting zorgt, betekent dit dan dat elke handeling tot de laatste dag van die drie jaar voor een stuiting zorgt, of kan er maar 1 keer gestuit worden en is het dus enkel de eerste daad van stuiting die telt?
Bv: november 2009 is er een daad van stuiting geweest -> november 2012 verjaart?

alvast nogmaals bedankt
Art. 22. De verjaring van de strafvordering wordt slechts gestuit door daden van onderzoek of van vervolging, verricht binnen de in artikel 21 bepaalde termijn.
Met die daden begint een nieuwe termijn van gelijke duur te lopen, zelfs ten aanzien van personen die daarbij niet betrokken waren.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

gthemus
Topic Starter

#5 , 30 okt 2012 12:14

sorry hoor, maar nu begrijp ik nog altijd niet of het éénmalig, of meerdere keren gestuit kan worden binnen de termijn... toch bedankt voor de moeite ;)

Oude Belg

#6 , 30 okt 2012 12:29

Als er een stuiting is binnen de termijn, begint er een nieuwe termijn te lopen. Tijdens die termijn kan er weer een stuiting zijn. Meerdere keren dus...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 okt 2012 14:54

U bent veroordeeld geweest op welke datum.
In het vonnist toch duidelijk dat het een geldboete EN een rijverbod zal zijn geweest.
Ook enkele malen officieus van adres veranderd?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 okt 2012 15:13

U bent veroordeeld geweest op welke datum.
In het vonnist toch duidelijk dat het een geldboete EN een rijverbod zal zijn geweest. Bedrag €180= meer dan € 26xtoen 5 opdeciemen dus was uw veroordeling een wanbedrijf. ook al is de straf uitgesproken door de politierechter.
Ook enkele malen officieus van adres veranderd?
Nu wanneer de veroordeling meer is dan Strafrecht
Verjaring van de strafvordering: de duur hangt af van de aard van het misdrijf. Misdaden verjaren na 10 jaar, wanbedrijven na 5 jaar en overtredingen na 6 maand. Hierop bestaan vele bijzondere gevallen (bvb bij seksuele misdrijven) en uitzonderingen (bvb correctionalisatie). Bepaalde misdrijven zijn onverjaarbaar.

Verjaring van de straf
Criminele straffen verjaren door verloop van 20 jaar (artikel 91 van het Strafwetboek). Correctionele straffen verjaren door verloop van 5 jaar. Indien de uitgesproken straf meer dan 3 jaar bedraagt, dan verjaart de straf door verloop van 10 jaar (artikel 92 van het Strafwetboek). Politiestraffen verjaren door verloop van een jaar (artikel 93 van het Strafwetboek).

Stuiting en schorsing
Verjaring kan gestuit of geschorst worden. Stuiten betekent dat de verjaringstermijn helemaal van nul af aan opnieuw begint te lopen; schorsen betekent dat de termijn voor een zekere tijd onderbroken wordt en na de schorsing verder loopt voor het resterende gedeelte.

Strafwetboek ..hfst X: tenietgaan der straffen
Art. 92. Correctionele straffen verjaren door verloop van vijf jaren, te rekenen van de dagtekening van het arrest of van het in laatste aanleg gewezen vonnis, of te rekenen van de dag waarop het in eerste aanleg gewezen vonnis niet meer kan worden bestreden bij wege van hoger beroep.
Indien de uitgesproken straf drie jaar te boven gaat, is de verjaringstermijn tien jaren.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”