zaak voor vredegerecht:kosten?

pkt
Topic Starter

zaak voor vredegerecht:kosten?

#1 , 08 nov 2012 09:36

Een korte schets van de situatie:

ik had een geschil met partij A over geld,partij A moest mij nog een som van 1500€ vergoeden maar wilde dit niet. Nu,ik ben naar een advocaat gestapt en die heeft partij A verscjhillende keren aangetekend geschreven en uiteindelijk in gebreke gesteld en een dagvaarding voor het vredegerecht. Nu,mijn advocaat gaat naar het vredegerecht maar niemand van de tegenpartij is aanwezig(partij A niet,en ook geen advocaat). Rechter beslist de zaak dus in mijn voordeel en partij A moet mij de som van 1500€ terugbetalen. Wat ik dan niet begrijp is dat de advocaat dan telkens de deurwaarder moet sturen voor een deel(300€) van dit bedrag te kunnen terugvorderen. Ik heb dus al een 3tal keer 300€ teruggehad over een periode van 1,5j!! en gisteren kreeg ik daan een mail van mijn advocaat dat het resterende bedrag eerstdaags op mijn rekening zal gestort worden.En dan vind je een overzicht van zijn kosten 400€(kantoorkosten en dergelijke),500€(instuderen dossier,bespreken zaak in zijn kantoor,denk een 5tal x,...) en dan in mijn voordeel terug ,de kosten die op de tegenpartij verhaald zijn ongeveer 200E. Wat ons tot de conclusie van de zaak brengt ,dat ik van mijn 1500€ ongeveer een 700€ :evil: terugkrijg en de rest is gegaan naar de advocaat!

Is dit normaal?Kunnen er niet meer kosten op de tegenpartij verhaald worden?Zoals deel van mijn advocaat of zo??

Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 08 nov 2012 09:47

Was er een rechtplegingsvergoeding gevraagd in uw eisenpakket? Zo niet recupereert U geen kosten voor uw advocaat bij de tegenpartij.

pkt
Topic Starter

#3 , 08 nov 2012 12:49

rechtsplegingvergoeding??? da weet ik nie...heb vertrouwen in de advocaat...:-p

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 08 nov 2012 13:26

De advocaat zal wel een rechtsplegingsvergoeding gevraagd hebben, maar gelet op het bedrag in geding (1500) en het feit dat de tegenpartij verstek liet gaan, bedroeg deze maar 220 EUR.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

mblb1

#5 , 08 nov 2012 15:20

Hoewel de zaak wellicht niet bepaald complex was even nagaan:
- consultaties (5x)
- inlezen dossier
- opmaken conclusies
- zittingen (eventueel wachten op rechtbank)
- gerechtsdeurwaarder contacteren
- opvolgen (opnieuw bekijken)

Welke afspraken heeft u gemaakt over de ereloonstaat? Als u een uurtarief bent overeengekomen, lijkt mij dit ver van overdreven.

pkt
Topic Starter

#6 , 08 nov 2012 16:41

Mja,afspraken over ereloonstaat zijn er niet echt gemaakt,ken je het,niet echt ervaring met een advocaat en zo...dan vraag je dat niet ook onmiddellijk é.
Toen ik één van de eerste keren ging zei hij wel iets van 100€ of zo,maar was dat per uur of per keer dat iuk ging,ik weet het niet. Dus volgens u zijn deze tarieven en zo de normale gang van zaken?Oke dan,ik ben hier ook een leek in en geen ervaring mee!

Tnx

mblb1

#7 , 08 nov 2012 16:59

Indien een advocaat op basis van een uurloon werkt, dan zal de hoegrootheid van dat ereloon meestal worden bepaald door de hoedanigheid van de klant en de complexiteit van de zaak.

De prijzen zowat tussen de 100 EUR voor particulieren / 125-150 EUR voor ondernemingen / 175 - 250 EUR voor overheden en grote ondernemingen. Let wel deze bedragen geven enkel een richting van hoeveel een advocaat vraagt. Elke advocaat mag in principe een ander tarief aanrekenen. Zo zullen grote Brussels kantoren bijvoorbeeld voor bepaalde zaken meer vragen en zullen andere advocaten misschien maar 75 EUR per uur vragen (of een bepaald aantal uren laten vallen).

pkt
Topic Starter

#8 , 08 nov 2012 23:31

Oke bedankt,dus ik mag stellen dat ik hier de 'correcte' prijs betaald heb.

Dank

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”