Uitnodiging voor verhoor van de politie

Sonia
Topic Starter

Uitnodiging voor verhoor van de politie

#1 , 17 nov 2012 18:37

Mijn man heeft en uitnodiging gekregen van de politie voor en verhoor.
De feiten zijn van 7 jaar geleden, verkrachting :(
Er staat niet vermeld of hij nu als verdachte of als getuigen moet gaan.
Wij zijn nu 28 jaar getrouwd ik vertrouw mijn man, ik geloof nooit dat hij dit heeft gedaan. Wij zijn dus allebei redelijk in de war nu.

Als er vermeld staat voor welke feiten hij moet gaan is hij nu verdachte of getuige?
Kan iemand me hier en antwoord op geven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 17 nov 2012 19:40

We kunnen geen enkel document inzien! Hoe kunnen we dan daarover oordelen of hij moet gaan getuigen of dat hij als verdachte wordt verhoord.
Hij moet alleszins op deze uitnodiging ingaan!

Sonia
Topic Starter

#3 , 18 nov 2012 12:50

Schriftelijke uitnodiging met mededeling van rechten voor het eerste verhoor
(van een meerderjarig persoon die een misdrijf ten laste wordt gelegd.)

UITNODIGING TOT VERHOOR

U dient zich op last van de Magistraat te ***** met deze uitnodiging aan te bieden op het politiekantoor gelegen te :

op *******

Indien u op de gestelde dag niet kan aanwezig zijn, gelieve contact op te nemen om een andere afspraak vast te leggen.

U kan dit doen op het telefoonnummer: *****

U zal gehoord worden over feiten die U ten laste kunnen gelegd, meer bepaald :
VERKRACHTING TE *************

1 U kan tijdens het verhoor niet verplicht worden Uzelf te beschuldigen

2 U heeft de keuze na bekendmaking van uw identiteit om en verklaring af te leggen, te antwoorden op de gestelde vragen of te zwijgen.

3 U heeft het recht voor dit eerste verhoor over vermelde feiten en vertrouwelijk overleg te hebben met en advocaat naar keuze.
U zal geacht worden een advocaat te hebben geraadpleegd alvorens U zich aanmeld voor het verhoor.

Wanneer U niet voldoet aan deze uitnodiging bestaat de kans dat U geseind word voor verhoor.

Reclame

Creatief

#4 , 18 nov 2012 13:18

Uit deze pv kunnen we afleiden dat uw echtgenoot WEL beschuldigd wordt van bovenstaande feiten! Uw man moet een advocaat aanstellen, die hem kan verdedigen tijdens het verhoor.

Sonia
Topic Starter

#5 , 18 nov 2012 13:42

Dat hebben we al gedaan hopelijk weet ik morgen meer over wat hier aan de hand is :(

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 nov 2012 15:00

Salduz drie : u hebt het recht een advocaat te raadplegen VOOR het verhoor.
Niet tijdens het verhoor.
Dat is enkel voor een Salduz 4
zie mijn uitleg :
http://www.juridischforum.be/forum/post ... 53&t=40991" onclick="window.open(this.href);return false;

Sonia
Topic Starter

#7 , 18 nov 2012 15:43

Dus met andere woorden, hij is besschuldigd van de bovenvermelde feiten door iemand en nu willen ze het hem vragen?

patjebrussel

#8 , 18 nov 2012 19:57

Van 7 jaar geleden ?
En hoe komt dat nu in dat papier wel staat waarover het gaat, op andere uitnodigingen niet. Is daar geen uniformiteit in ? Wat zijn de regels hier ?
Zo heb ik ook ooit eens een uitnodiging gehad, waar je van toeten nog blazen wist, kreeg ik hier het antwoord van, ja maar ja,..ze weten niet of de brief bij de betrokkene gaat terecht komen. En in deze zaak dus wel ?

Sonia
Topic Starter

#9 , 18 nov 2012 20:32

Ja het is van 7 jaar geleden, in ons hoofd blijft het maar draaien. We weten echt niet wat ons te wachten staat. Donderdag was die brief bij de post. Onmiddelijk gebelt om te vragen over wat dit zou gaan, Helaas was die persoon er niet we kregen te horen dat we tot maandag (morgen dus moesten wachten). Mijn man is hartpatiend ik probeer hem nu zoveel mogelijk af te leiden zodat hij zo weinig mogelijk kan gaan denken. Maar de nachten slaapt hij nu amper :( . Hopelijk mag hij vroeger op verhoor dan op de aangegeven datum, hij word er niet goed van.

Franciscus

#10 , 18 nov 2012 23:21

Al naargelang het een Salduz een, twee, drie is zal het een ander type van uitnodiging zijn.
Trouwens telefonisch zal men zo nooit inlichtingen geven over een dossier. Hoe weet politie wie er aan de andere kant van de lijn is?

Franciscus

#11 , 19 nov 2012 13:45

Hier nog maar eens:

"""Salduz regeling algemeen

Cat een als getuige, slachtoffer of benadeelde
Cat twee als 'verdachte' feit geen 'aanhouding' mogelijk dus feiten lage bestraffing <1 jaar en alle feiten inzake van verkeer
Cat drie als verdachte... u krijgt de raad SCHRIFTELIJK dat u voorafgaandelijk een advocaat mag raadplegen u bent NIET van uw vrijheid beroofd feit = > 1 jaar
Cat vier als verdachte van hun vrijheid beroofd => 1 jaar of <1jaar of verkeer
De reden van het verhoor wordt in termen artikels wetgeving medegedeeld. In die gevallen is uitnodiging schriftelijk gezien parket dit heeft opgelegd.

Uiteraard is dit steeds voor een EERSTE verhoor in een zaak. Dus niet voor strafuitvoering, intake gesprek of voor een verkeersboete of voor een gevangenisbriefje of voor een adresinschrijving enz enz ....
Telefonisch geeft men GEEN info aan iemand die men niet persoonlijk kent, lijkt me logisch.
U kan wel een andere verhoorder wensen maar niet eisen.
U kan dat wel vermelden in uw verhoor met opgaaf van reden.

Voor cat 1-2-3 is er bij verhoor geen advocaat toegelaten tenzij beslissing magistraat.

Franciscus

#12 , 19 nov 2012 13:49

Kan perfect zijn dat slachtoffer nu pas aangifte heeft gedaan.
Of dat men nu pas de dader kan traceren of tracht te traceren

artikel van de strafwet

Art. 375
[ [Verkrachting is elke daad van seksuele penetratie van welke aard en met welk middel ook, gepleegd op een persoon die daar niet in toestemt.
Toestemming is er met name niet wanneer de daad is opgedrongen door middel van geweld, dwang of list of mogelijk is gemaakt door een onvolwaardigheid of een lichamelijk of een geestelijk gebrek van het slachtoffer.
Met opsluiting [van vijf jaar tot tien jaar] wordt gestraft ieder die de misdaad van verkrachting pleegt.]

Sonia
Topic Starter

#13 , 22 nov 2012 13:14

Morgen om 9.30 word mijn man verhoord, ik heb het kunnen vervroegen. Advocaat hebben we geraadpleegd hij mag niet bij het verhoor aanwezig zijn.
Hopelijk gaat het hier om en vergissing of en futaliteid.

Creatief

#14 , 22 nov 2012 13:30

Laat ons hopen dat dit positief afloopt! Mogen we morgen van je vernemen hoe het gegaan is?

Sonia
Topic Starter

#15 , 22 nov 2012 13:41

Ja ik hou jullie op de hoogte.
Alvast allemaal bedankt voor de uitleg.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”