Bevel tot betalen van reeds lang betaalde som

albatros58
Topic Starter

Bevel tot betalen van reeds lang betaalde som

#1 , 14 dec 2012 10:55

In augustus werd een vonnis betekend. De schuldeiser, zijn raadsman en de GDW werden zowel per mail als per brief op de hoogte gesteld dat het verschuldigd bedrag rechtstreeks op de rekening van de schuldeiser werd overgeschreven, met de betalingsopdracht van de bank in bijlage. Toch kreeg ik nog een afrekening van de GDW, ik heb de schuldeiser verzocht zijn raadsman de ontvangst van de betaling te bevestigen, zowel per AS als per mail, zijn raadsman en de GDW in cc, beiden kregen ook per brief een afschrift van het AS. Nu krijg ik een bevel tot betalen, ik heb uiteraard contact genomen en nogmaals het betalingsbewijs doorgestuurd. Welke stappen moet ik ondernemen om beslag te voorkomen ? Moet ik de deurwaarderskosten betalen voor dit bevel tot betaling? Tenslotte heeft de schuldeiser en/of zijn raadsman blijkbaar nagelaten de GDW de betaling te bevestigen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 14 dec 2012 11:44

hoe heeft u de gerechtsdeurwaarder nogmaals het betalingsbewijs bezorgd?

albatros58
Topic Starter

#3 , 14 dec 2012 11:46

ik heb gebeld en op hun vraag nogmaals het betalingsbewijs per email doorgestuurd, tevens bevestiging van ontvangst gevraagd en gekregen.

Reclame

albatros58
Topic Starter

#4 , 14 dec 2012 12:49

@Vandebos
gezien ik slechts 24 uur had om te betalen was e-amil de snelste manier. Ik besef wel dat aangetekend het zekerste is, vraag is of zij een bewijs van overschrijving voldoende vinden, de enige die kan bevestigen of de som ontvangen werd is de bank van de schuldeiser of schuldeiser zelf.
Buiten de hoofdsom bevat de afrekening volgende sommen die volgens mij niet verschuldigd zijn:
Uitgifte: heb ik het juist dat deze kost reeds in de begrote kosten zitten?
einde inningsrecht: er werd rechtstreeks aan de schuldeiser betaald
intresten: het gedeelte NA de opdracht tot betaling
kwijtingsrecht: de hoofdsom en begrote kosten werden tijdig betaald
kosten van huidig exploot: hoofdsom en begrote kosten zijn reeds betaald

Vandebos

#5 , 14 dec 2012 12:54

U kan eventueel naar de bank stappen en aan de kantoorhouder vragen u een schriftelijke bevestiging van de overschrijving te bezorgen. Deze is hiertoe echter niet verplicht.

Heeft u de volledige som betaald voor het vonnis werd betekend?

albatros58
Topic Starter

#6 , 14 dec 2012 12:57

de betaling gebeurde pas na betekening

mblb1

#7 , 14 dec 2012 12:58

Kunt u geen rekeninguittreksel als bewijs van betaling bezorgen?

albatros58
Topic Starter

#8 , 14 dec 2012 13:11

enig bewijs dat ik heb is de overschrijving via netbanking. GDW zal de raadsman contacteren, die antwoord kreeg ik per mail. ik vrees echter dat deze zal vertikken te bevestiging of dat het antwoord lang zal uitblijven. Moet ik gewoon afwachten op verder nieuws? Ik zie liever geen politie met GDW aan mijn deur staan!

Vandebos

#9 , 14 dec 2012 13:15

Als u de volledige som die werd geëist na de eerste betekening (deze is inclusief de kosten van de betekening zelf) heeft betaald, heeft u voldaan aan het vonnis. Waarom stortte u dit bedrag op de rekening van de eiser en niet op de derdenrekening van de deurwaarder?

@mblb1: een rekeningsuitreksel heeft strictu-sensu geen waarde als bewijs van betaling. (men kan een betaling immers nadien annuleren, hetgeen niet zichtbaar is op dit uitreksel)

albatros58
Topic Starter

#10 , 14 dec 2012 13:26

ik had de raadsman van de tegenpartij al aangeschreven dat ik de som op zijn derderekening zou storten, hij verwees mij daarop naar de GDW, ik ging niet akkoord gezien de extra kosten. Wegens zijn nogal heftige reactie daarop heb ik dus rechtstreeks aan eiser betaald.
Heb ik het bij het rechte eind dat volgende bedragen niet verschuldigd zijn aan GDW ?

albatros58
Topic Starter

#11 , 14 dec 2012 13:27

de kosten voor betekening werden rechtstreeks aan de GDW overgemaakt

Vandebos

#12 , 14 dec 2012 13:29

ik had de raadsman van de tegenpartij al aangeschreven dat ik de som op zijn derderekening zou storten, hij verwees mij daarop naar de GDW, ik ging niet akkoord gezien de extra kosten. Wegens zijn nogal heftige reactie daarop heb ik dus rechtstreeks aan eiser betaald.
Heb ik het bij het rechte eind dat volgende bedragen niet verschuldigd zijn aan GDW ?
Dit zijn nieuwe kosten die nu worden aangerekend of kosten van bij de eerste betekening die u niet betaald heeft. De betekening van een vonnis is immers altijd op kosten van de verliezende partij.

albatros58
Topic Starter

#13 , 14 dec 2012 13:50

@Vandebos
Uitgifte en einde inningsrecht zijn kosten van bij de eerste betekening die niet betaald werden. Kosten van uitgifte werden niet gevorderd en dus ook niet in vonnis uitgesproken te betalen.
Kosten betekening werden aan GDW overgemaakt.
Hoofdsom, intresten, gerechtelijke kosten en RPV werden overgemaakt aan eiser, zijn raadsman en GDW werden hiervan geinformeerd.
bijkomende intresten en kwijtingsrecht zijn kosten bij een tweede afrekening van GDW, raadsman en GDW werden geïnformeerd dat de verschuldigde bedragen betaald werden, dis volgens uitspraak vonnis.
kosten van huidig exploot zijn kosten van bevel tot betalen.
Welke kosten denkt u dat ik toch verschuldigd ben ?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 dec 2012 15:46

Kosten uitgifte worden normaal niet vermeld in het vonnis. Die zal u dus moeten betalen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”