#4 , 04 feb 2013 09:55
Ik heb zelf al de kans gekregen een assisenzaak te volgen, in het kader van mijn opleiding. Ik kan u verzekeren dat het geen 9-to-5-uren zijn.
De zittingen beginnen om 9 uur (althans in Tongeren) en de ene dag duurt het tot 16u, de andere dag tot 19u, afhankelijk van het aantal getuigen die op de lijst staan die dag, en het aantal 'voorvalletjes'.
De zaak die ik gevolgd heb, duurde 2,5 week, maar het was dan ook een zaak met twee beklaagden. De meeste zaken zullen een weekje in beslag nemen schat ik.
Verder wil ik u een hart onder de riem steken: u bent niet als enige opgeroepen.
Er worden tientalle mensen opgeroepen die allemaal een nummertje krijgen toegewezen, de voorzitter trekt de nummertjes van de mensen die in aanmerking komen om effectief te zetelen uit een urne . Die getrokken mensen moeten dan eventjes naar voren, alwaar zowel het openbaar ministerie als de advocaat/advocaten van de verdediging de kans krijgen die persoon te wraken (te weigeren).
Die weigering moet niet gemotiveerd worden, maar kan vanwege allerlei redenen (bv. u ziet er te nors uit, uw beroep toont dat u intellectueel onderlegd bent en dus mogelijk te veel vragen zou stellen, u woont in de buurt van de beklaagde/het slachtoffer,...etc.).
Mocht uw vrijstelling niet toegekend worden, hebt u dus nog een kans dat u alsnog niet hoeft te zetelen.