Voorschot advocaat terugvorderen

Reflex
Topic Starter

Voorschot advocaat terugvorderen

#1 , 17 feb 2013 15:25

Jaren geleden heb ik ettelijke honderden euro's voorschot betaald aan mijn advocaat om mijn belangen in een zaak te verdedigen.
Nadien heeft mijn rechtsbijstandverzekeraar toegezegd om de kosten te dragen.
Onlangs vernam ik dat de verzekeraar de advocaat volledig heeft vergoed voor zijn arbeid aangezien de procedure nu definitief ten einde is.
Graag had ik dan ook mijn voorschot teruggekregen maar de advocaat laat niets meer van zich horen (heb nochtans meerdere brieven gestuurd). Ik heb zo een vermoeden dat die vele euro's misschien als zwart geld zijn verdwenen in die man zijn binnenzak. Ik heb alvast de overschrijving van dat voorschot en zijn voorafgaand schrijven met de vraag tot het overschijven van het bedrag in mijn bezit.

Wat is de beste weg om te bewandelen in deze zaak? Eventueel via de stafhouder?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 17 feb 2013 15:55

Hebt u reeds aan uw advocaat ditvoorschot teruggevraagd?

Uw advocaat zal dit voorschot waarschijnlijk vergeten zijn (dat dit niet van de verzekering komt).

dit zal waarschijnlijk eerst met de verzekering dienen uitgeklaard te worden (zijnde uw advocaat dient dit voorschot eveneens van de verzekering te bekomen).

Indien de betaling per overschrijving gebeurt is is de kans miniem dat dit 'zwart geld' zou zijn. Kan mijn inziens enkel met cash betalingen.

Reflex
Topic Starter

#3 , 17 feb 2013 17:57

Hebt u reeds aan uw advocaat ditvoorschot teruggevraagd?
Ja, zeker. Al driemaal. Ik krijg gewoonweg geen antwoord en als je belt, geraak je sowieso niet voorbij de secretaresse.
Uw advocaat zal dit voorschot waarschijnlijk vergeten zijn (dat dit niet van de verzekering komt).
Ik denk dat het voorschot eerder als een soort borg moest dienen. Naderhand (op het einde) heeft de advocaat zijn prestaties opgemaakt en die ter betaling opgestuurd naar de verzekeraar. Het zou mij eerlijk gezegd verwonderen dat hij eerst nog dat voorschot in mindering zou hebben gebracht :roll:

Is het zinvol contact op te nemen met de verzekeraar? Die zal misschien zeggen dat het een kwestie tussen mij en de advocaat is en dat de zaak voor hen is afgehandeld? Een ingebrekestelling naar de advocaat toe of is dat weinig zinvol? Bemiddeling via de stafhouder?

Reclame

nelly

#4 , 17 feb 2013 19:54

Indien geen reactie van jou raadsman , klacht indienen bij de orde van advocaten! Heb ik ooit ook voorgehad en uiteindelijk heeft mijn advocaat 1500 euro teruggestort.

j.demoor

#5 , 19 feb 2013 08:50

Geeft uw advocaat geen afdoende en tijdig gevolg aan uw aangetekende aanmaning maak dan toepassing van : “Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

Komt geen minnelijke schikking tot stand,dagvaard hem dan voor de vrederechter,met vordering tot terugbetaling en schadevergoeding. Vrederechter is bevoegd tot € 1860.Daaarboven Rechtbank van Eerste Aanleg.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”