manier - beroep na vonnis vrederechter???

inina
Topic Starter

manier - beroep na vonnis vrederechter???

#1 , 02 jan 2014 08:11

Ik ben op zoek naar een link (web?) of een (boek- bibliotheek?) waarin ik alle voorwaarden en de te volgen procedure kan vinden, om als eisende partij- niet jurist, eventueel beroep aan te tekenen op een vonnis van de vrederechter.

Dank bij voorbaat voor een reactie

Inina

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2014 10:23

http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=5074" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#3 , 04 jan 2014 08:41

“Art.617.De vonnissen van de rechtbank van eerste aanleg en van de rechtbank van koophandel, waarbij uitspraak wordt gedaan over een vordering waarvan het bedrag 1.860 EUR niet overschrijdt, worden gewezen in laatste aanleg. Hetzelfde geldt voor de vonnissen waarbij de vrederechter en...uitspraak doet over een vordering waarvan het bedrag 1.240 EUR niet overschrijdt.”(Gerechtelijk Wetboek).

Onderzoek dus vooraf of de vrederechter al dan niet in laatste aanleg vonniste.

“Art.1051.De termijn om hoger beroep aan te tekenen is één maand, te rekenen vanaf de betekening van het vonnis of de kennisgeving ervan overeenkomstig artikel 792, tweede en derde lid.”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

“Art.1057. Met uitzondering van het geval waarin het hoger beroep bij conclusie wordt ingesteld, vermeldt de akte van hoger beroep, op straffe van nietigheid :
1° de dag, de maand en het jaar;
2° de naam, de voornaam, het beroep en de woonplaats van de eiser in hoger beroep;
3° de naam, de voornaam en de woonplaats of, bij gebreke van een woonplaats, de verblijfplaats van de gedaagde in hoger beroep;
4° de beslissing waartegen in hoger beroep wordt gekomen;
5° de rechter in hoger beroep;
6° de plaats waar de gedaagde in hoger beroep akte moet laten nemen van zijn verklaring van verschijning;
7° de uiteenzetting van de grieven;
8° de plaats, de dag en het uur van verschijning, tenzij hoger beroep is ingesteld bij aangetekend schrijven, in welk geval de griffier de partijen oproept om te verschijnen op de zitting die de rechter bepaalt.
De akte vermeldt eventueel ook de naam van de advocaat van de eiser in hoger beroep.”(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

inina
Topic Starter

#4 , 07 jan 2014 10:05

Geachte,

Ik wil even toelichten dat mijn vordering bij de vrederechter NIET een bepaald bedrag betreft, maar een vraag naar de toepassing van art 577-9 § 2 BW "Iedere mede-eigenaar kan aan de vrederechter vragen een bedrieglijke of onrechtmatige beslissing van de algemene vergadering te vernietigen of te wijzigen....." Het gaat onrechtstreeks (onder andere wel) over bedragen (vermits een onrechtmatig gevoerde boekhouding door de syndicus) maar er zijn nog geen werkelijke cijfers bekend, vermits eveneens de aanstelling gevorderd werd/wordt van een commissaris van de rekeningen (expert boekhouder).
De zitting en pleitdatum was op 26/11/2013. Normaal moest ik na 30 d (een maand) een vonnis hebben gekregen, maar dat heb ik nog steeds niet. Waarom weet ik niet????

Omdat ik op de zitdag de indruk kreeg dat de vrederechter nogal pro advocaat tegenpartij was, vrees ik dat ik niet over de hele lijn gelijk zal krijgen in het vonnis, daarom bereid ik mij voor om in elk geval in beroep gaan indien dat mogelijk is.

In uw antwoord lees ik onder punt 8. De akte vermeldt eventueel ook de naam van DE ADVOCAAT van de eiser in hoger beroep. Ikzelf ben eiser in deze zaak, betekent dat dan dat ik verplicht ben een advocaat te nemen en mij verder niet meer zelf mag proberen te verdedigen?
Zou u mij aub ook willen zeggen waar ik meer gegevens kan vinden over de betekenis van " Met uitzondering van het geval waarin het hoger beroep bij conclusie wordt ingesteld" Mijn vraag hieromtrent is, (welke conclusies?) bedoelt men hier de conclusies welke zowel door de eiser als door de verweerder reeds op de griffie van het vredegerecht werden neergelegd via een conclusiekalender, en waarop het huidige vonnis van de vrederechter normaal ook zou moeten gebaseerd zijn? Of bedoeld men in Art 1057 nog andere conclusies.

Ook de punten 3 5 6 en 8 van uw antwoord zijn mij niet zo duidelijk, zijn worden hier niet dezelfde gegevens bedoeld als in de dagvaarding welke voor het vredegerecht werd gebruikt?

En een laatste vraag, moet een hoger beroep opnieuw met een dagvaarding gestart worden? of kan dit ook met een gewone brief/verzoekschrift af te geven op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg?

Ik ben u zeer erkentelijk en dankbaar voor een spoedig antwoord.
Inina

j.demoor

#5 , 09 jan 2014 08:26

‘dat mijn vordering bij de vrederechter NIET een bepaald bedrag betreft‘ houdt in dat het vonnis niet gewezen wordt in laatste aanleg,zodat hoger beroep mogelijk is.

‘De akte vermeldt eventueel ook de naam van de advocaat van de eiser in hoger beroep‘ houdt in dat die vermelding niet gebeurt indien de eiser geen advocaat heeft.

“Art.1056.Het hoger beroep wordt ingesteld:...bij conclusie, ten aanzien van iedere partij die bij het geding aanwezig of vertegenwoordigd is."(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.) betreft het hoger beroep dat eventueel tijdens de beroepsprocedure wordt uitgebreid.

De punten 3,5,6,8 uit art.1057 Ger.W. zijn dezelfde als deze uit art.702 Ger.W. inzake dagvaarding maar dienen zo nodig geactualiseerd.

“Art.1056.Het hoger beroep wordt ingesteld : 1° bij akte van een gerechtsdeurwaarder die aan de tegenpartij wordt betekend. 2° bij een verzoekschrift dat, in zoveel exemplaren als er betrokken partijen zijn, ingediend wordt op de griffie van het gerecht in hoger beroep en door de griffier aan de gedaagde partij en, in voorkomend geval, aan haar advokaat bij gerechtsbrief ter kennis gebracht uiterlijk de eerste werkdag nadat het is ingediend;3°...;4°...”(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos

#6 , 09 jan 2014 09:09

Heeft reeds op de griffie geïnformeerd of het vonnis werd uitgesproken?

inina
Topic Starter

#7 , 09 jan 2014 15:25

Geachte scorpioen, j.demoor en Vandenbos,

Hartelijk bedankt voor jullie toelichtingen, want zoals ik reeds heb geschreven, ik ben slechts een leek die zichzelf wil proberen te verdedigen, maar ik wil voel me soms wat onzeker en zou liefst geen (procedure) fouten maken.

Ja, heb gisteren telefonisch navraag gedaan, het vonnis staat blijkbaar ingeschreven voor 14 januari 2014 ik zal het dus enkele dagen later thuis ontvangen. Vraagje hierbij, wordt dit vonnis op het vredegerecht ook openbaar uitgesproken en mag ik daar dan ook zelf gaan naar luisteren?
Kwestie van reeds enkele dagen vroeger te kunnen weten wat er nog dient te gebeuren? Want dan kan ik mij ook beter voorbereiden, (ivm de tijd voor beroep is slechts 1 maand)

Ik had trouwens de indruk dat de vrederechter nogal pro advocaat tegenpartij leek te zijn. Na de zitting en de pleidooien zijn er trouwens nog bijkomende feiten die eveneens met deze vordering te maken hebben. ma

inina
Topic Starter

#8 , 09 jan 2014 15:29

maar vermits ik lees in het antwoord van j. demoor, : “Art.1056.Het hoger beroep wordt ingesteld:...bij conclusie, ten aanzien van iedere partij die bij het geding aanwezig of vertegenwoordigd is."(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.) betreft het hoger beroep dat e
. Kunnen deze feiten dus waarschijnlijk nog bijgevoegd worden als extra bewijs tegen de syndicus?

Vriendelijke en dankbare groeten

Inina

scorpioen

#9 , 09 jan 2014 17:05

De termijn om beroep aan te tekenen is in uw geval vermoedelijk één maand vanaf de betekening van het vonnis. Dit is dus niet vanaf de uitspraak of het ogenblik dat de griffie u een kopie van het vonnis opstuurt, maar vanaf het ogenblik dat een gerechtsdeurwaarder een kopie van het vonnis komt afgeven. Wat niet betekent dat u die betekening moet afwachten.

Een vonnis in burgerlijke zaken wordt meestal niet voorgelezen. Er is niemand, een rechter gaat niet in een lege zaal waar niemand aanwezig is, zitten om een vonnis voor te lezen.

Als een partij aanwezig is zou het vonnis moeten worden voorgelezen. In de praktijk is het dan meestal een advocaat die in het vonnis geïnteresseerd is en mag deze ter zitting, of onmiddellijk na de zitting, het vonnis inzien. U neemt best contact met de griffier om te weten wat de gewoonte van de rechter is. Vraag bijvoorbeeld of u op 14 januari tegen 12 uur het vonnis kan komen inzien.

inina
Topic Starter

#10 , 10 jan 2014 12:14

Bedankt scorpioen deze vraag zal ik inderdaad stellen, hopelijk wordt dit ook toegestaan zo krijg ik wat winst in tijd.

inina
Topic Starter

#11 , 13 jan 2014 10:06

Het antwoord dat ik van de griffie kreeg was, dat de rechter het vonnis mogelijk nog niet zal uitspreken, maar nog verder in beraad zal willen houden. Ik vraag me nu af hoelang de vrederechter dit dan eigenlijk nog kan doen? Want ondertussen worden de moeilijkheden en de betalingen die de syndicus al dan niet terecht eist steeds maar complexer en is er bijna 1 jaar voorbij.

Om problemen voor mezelf te vermijden, vraag ik me nu af of ik bijvoorbeeld een (geblokkeerde rekening kan/mag openen bij de bank) waarop ik de gelden die ik na uitspraak van het vonnis en de controle van een door de vrederechter aan te stellen boekhouder vermoedelijk niet zal dienen te voldoen, zou storten, maar waar de syndicus deze pas zou kunnen gebruiken na het vonnis van de vrederechter of/en met toelating van mezelf. Ik zou heden dus enkel die kosten die ik rechtmatig dien te betalen ook werkelijk voldoen op de rekening van de VME (syndicus). Kan ik dit doen op deze manier of toch niet? Graag jullie mening aub. Dank bij voorbaat
Laatst gewijzigd door inina op 13 jan 2014 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

inina
Topic Starter

#12 , 13 jan 2014 10:06

maar waar de syndicus pas zou aankunnen n

scorpioen

#13 , 13 jan 2014 15:50

Als de vrederechter nu nog geen uitspraak doet zal dit vermoedelijk wel binnen ongeveer één maand zijn. Gewoon afwachten. ER bestaat niet echt een dwingende termijn. Na zes maanden kan u aan het Hof van Cassatie vragen de zaak bij de vrederechter weg te nemen en door te spelen naar een andere vrederechter. Zover ben je nog lang niet.

Dat van die geblokkeerde rekening heeft m.i. op dit ogenblik juridisch geen zin.

inina
Topic Starter

#14 , 13 jan 2014 16:43

Dank u wel scorpioen. Wat bedoeld u met "na zes maanden " Is dit de termijn verlopen na de datum van de dagvaarding (28/6/2013) of na de pleitdatum ( 10/9/2013) want daar zit reeds een groot verschil in tijd in.

scorpioen

#15 , 13 jan 2014 17:03

Nadat de zaak in beraad werd genomen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”