#8 , 21 jan 2014 22:10
Mijn persoonlijke twee cent en werkwijze.
Van zodra ik bij het aanpakken van een probleem (wanbetalers, verzekering, betwisting, etc, etc) merk dat er een gedeelte is dat ik niet ten gronde kan voorbereiden of waar ik met vragen blijf zitten zal ik sluitend juridisch advies inwinnen. Dat hoeft absoluut niet pas in het allerlaatste stadium, een geding, te zijn. Liefst ervoor zodat ik de advocaat in kwestie niet met voldongen feiten (stommiteiten) confronteer.
Er zijn inderdaad een aantal zaken die je zelf kan afhandelen, doch ook daar kan er volkomen onverwacht een situatie opduiken die je verplicht een degelijk jurist in de arm te nemen.
Een persoonlijk voorbeeld:
Een pachter komt zijn jaarlijkse pacht niet betalen. In principe is dit een AS en vervolgens een uitnodiging voor het vredegerecht. Tussen uitnodiging voor vredegerecht en de daadwerkelijke zitting kom ik toevallig de pachter in kwestie tegen. Het handelt hier om iemand aan wie reeds gedurende drie generaties langs onze zijde en twee langs de zijne dat terrein (+5Ha) wordt verpacht en die we regelmatig spreken of tegenkomen. Als ik hem hierover vriendelijk aanspreek en pols naar de reden waarom hij het tot een zitting op het vredegerecht laat komen zegt hij me enkel dat hij de pacht voor het terrein niet kan betalen aangezien hij er in 2013 niets op heeft MOGEN telen, meer is er niet uit los te krijgen.
Dat deed bij me enkele alarmbelletjes rinkelen, waarop ik onmiddellijk mijn rechtsbijstandsverzekering heb aangesproken en ingeschakeld. (aparte verzekering)
Op de inleidende zitting is dan eindelijk de aap uit de mouw gekomen. Het stuk ligt in een fragiel waterwinningsgebied en meneer heeft jarenlang dermate overbemest en pesticiden gebruikt dat de Vlaamse Landmaatschappij bij controle vreest voor besmetting van het grondwater...
Gelet op de langdurige mogelijke schade aan de grond, het grondwater, de verplichte braakligging, het mogelijk gefoefel met mestoverschotten en subsidies heeft de vrederechter de zaak doorverwezen naar de raadkamer voor eventuele correctionele dan wel vervolging in eerste aanleg aangezien het huurgeschil slechts een klein deel uitmaakt van het gehele dossier.
Sta daar dan eens zonder advocaat...