Dagvaardiging ivm airsoft

Anon
Topic Starter

Dagvaardiging ivm airsoft

#1 , 27 jan 2014 21:32

Hallo iedereen,

Vandaag heb ik mijn betekening gaan doen bij de gerechtsdeurwaarder,er is mij duidelijk gemaakt dat ik een dagvaardiging heb gekregen en dat ik volgende maand moet voorkomen aan de correctionele rechtbank. Ik verga van de zenuwen en ik ben eerlijk gezegd ook bang voor wat er gaat gebeuren. Graag had ik wat informatie gewild.

Alles begon toen ik besliste om met airsoft te starten,maw; een combat simulatiesport waarbij men exacte replicas gebruikt van echte wapens. Een vriend en ik gingen dus een replica kopen (hij een handwapen 1911 en ik een sniper l96.). Daarna stelde we aan elkaar voor om in een verlaten veld te gaan en het te gaan en onze replicas uit te testen,we gingen bijden akkoord. (ik weet het; grootste fout van mijn leven and ik heb er spijt van). Even later in het veld komt de politie naar ons met hun wapens getrokken en we deden exact wat de politie zeiden. Toen we werden afgevoerd was er een oude man die tegen ons aan het roepen was; ''Steek ze in den bak! Laat ze maar wegrotten!'' Dus ik ga er van uit dat deze persoon de politie belde. We komen aan op het politiebureau en moesten een verklaring doen,we werkten goed mee and zeiden dat het een vergissing was and dat we spijt hebben,onze opwinding was te groot op het moment denk ik. De politie probeerde ons te kalmeren en zeiden dat het waarschijnlijk niet zo erg gaat zijn. Op het einde vroeg hij ook of we afstand van onze replicas deden,dit wilden we niet aangezien we ze nog zouden willen gebruiken om airsoft te kunnen doen. Achter onze verklaring en vingerafdrukken,enz konden we beschikken.

Nu zijn we tijdje verder en weet ik vandaag dat ik voor de correctionele rechtbank moet verschijnen. Ik ben trouwens 22 jaar oud ter informatie.

Dus mijn hoofdvragen:

Welke sancties zijn er mogelijk?
Hoeveel moet ik betalen als ik een boete krijg?
Moet ik een advocaat aanschaffen?
Kan ik alsnog in de rechtbank vragen om mijn replica toch nog in beslag te houden voor verzachtende omstandigheden?

Mvg,en bedankt voor u tijd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jan 2014 23:55

Op de openbare weg, openbare plaats inbreuk op de wapenwetgeving .....op echte wapens gelijkende tuigen WORDEN wanneer openlijk gedragen/gebruikt beschouwd als echte wapens.
Als u afstand had gedaan was het vermoedelijk bij een minnelijke regeling gebleven. Nu u geen afstand hebt gedaan - wapens zijn vermoedelijk met beslag bezwaard en neergelegd.
Heeft men u niet gewezen op uw rechten dat u voorafgaandelijk een advocaat kan raadplegen want vermoedelijk een Salduz III verhaal.

Ik denk dat u best een advocaat neemt ....
Zeker op de rechtbank zeggen dat u BEIDEN afstand doet.
Mogelijk wordt nog nagegaan of het niet effectief verboden wapens zijn.
Neem maar aan een beweging van u waar de loop van uw wapen naar de politie had gewezen dat deze mogelijk geschoten zouden hebben...
En dat zou dan nog wettige verdediging/zelfverdediging zijn geweest.
U zou trouwens de eerste niet zijn die neergeschoten wordt terwijl hij een op een echt gelijkend wapen vast heeft.

http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... it/wapens/" onclick="window.open(this.href);return false;

Anon
Topic Starter

#3 , 28 jan 2014 00:02

Op de openbare weg, openbare plaats inbreuk op de wapenwetgeving .....op echte wapens gelijkende tuigen WORDEN wanneer openlijk gedragen/gebruikt beschouwd als echte wapens.
Als u afstand had gedaan was het vermoedelijk bij een minnelijke regeling gebleven. Nu u geen afstand hebt gedaan - wapens zijn vermoedelijk met beslag bezwaard en neergelegd.
Heeft men u niet gewezen op uw rechten dat u voorafgaandelijk een advocaat kan raadplegen want vermoedelijk een Salduz III verhaal.

Ik denk dat u best een advocaat neemt ....
Zeker op de rechtbank zeggen dat u BEIDEN afstand doet.
Mogelijk wordt nog nagegaan of het niet effectief verboden wapens zijn.
Neem maar aan een beweging van u waar de loop van uw wapen naar de politie had gewezen dat deze mogelijk geschoten zouden hebben...
En dat zou dan nog wettige verdediging/zelfverdediging zijn geweest.
U zou trouwens de eerste niet zijn die neergeschoten wordt terwijl hij een op een echt gelijkend wapen vast heeft.

http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... it/wapens/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank u wel voor het snelle antwoord,ik heb er inderdaad spijt van dat ik in de eerste instantie geen afstand heb gedaan. De politie zij tegen mij dat ik het waarschijnlijk wel terugkreeg,daarom dat ik er voor gekozen had om geen afstand te doen. Moet ik echt een advocaat nemen of is het een optie? Ik heb namelijk een minimaal betaalde job en ik kan me dit eigelijk niet veroorloven. Nogmaals dank voor de snelle reactie.

Reclame

Franciscus

#4 , 28 jan 2014 00:05

Voor welke wet en artikels wordt u vervolgt

http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;
http://balieantwerpen.be/?action=onderd ... s+bijstand" onclick="window.open(this.href);return false; ( ook uiteraard in de andere arrondissementen)
http://www.advocaat.be/page.aspx?genericid=75" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/" onclick="window.open(this.href);return false;

Anon
Topic Starter

#5 , 28 jan 2014 00:16

Voor welke wet en artikels wordt u vervolgt

http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;
http://balieantwerpen.be/?action=onderd ... s+bijstand" onclick="window.open(this.href);return false; ( ook uiteraard in de andere arrondissementen)
http://www.advocaat.be/page.aspx?genericid=75" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij inbreuk op de artikelen 3 §2, 9 en 23 lid 1 van de wet houdende regeling van economische en individuele activiteit met wapens de dato 08.06.2006,zonder een wettige reden te kunnen aantonen een vrij verkrijgbaar wapen te hebben gedragen,meerbepaald:
- De eerste een luchtdrukgeweer 1911 (Mijn vriend)
- De tweede, een luchtdrukgeweer L96 (Mezelf)

69_Shorty_69

#6 , 28 jan 2014 14:45

Hoi ik ben zelf een actief airsofter en ben ook bezig met wetgeving hieromtrent.

Vooreerst heb je inderdaad de fout gemaakt om in een veld dat al dan niet privé-eigendom was een beetje te gaan testschieten. Voor privé eigendom heb je zoiezo de toestemming van de eigenaar nodig...

Hoogstwaarschijnlijk zal dit effectief privé eigendom hebben geweest dat ik kan afleiden adhv:
Bij inbreuk op de artikelen 3 §2, 9 en 23 lid 1 van de wet houdende regeling van economische en individuele activiteit met wapens de dato 08.06.2006,zonder een wettige reden te kunnen aantonen een vrij verkrijgbaar wapen te hebben gedragen,meerbepaald:
- De tweede, een luchtdrukgeweer L96 (Mezelf
Mocht het op de openbare weg hebben plaatsgevonden had men er nog wat bijsmijten, je hebt er goed aan gedaan om volledig mee te werken.
Voorts heb je buiten airsoftevenementen, de weg naar en van deze evenementen alsook het bezoek van een erkende wapenhandelaar of een goedgekeurde expositie geen enkele wettelijke reden op het dragen van vrij verkrijgbare wapens.

Voorts wil ik ook zeggen dat deze soort escapades onze sport schaden... hou het in u tuin als deze voldoende van het zicht op de openbare weg onttrokken is en nog liefst gebruik deze enkel op legale evenementen.

Je kan idd nog best afstand doen van deze artikelen als je er geen upgradestukken hebt insteken die €120 euro voor een M1911 of €200 is een fractie van wat je zal moeten betalen bij het laten vernietigen ervan en de administratieve rompslomp 9 van de 10 waarvoor je kameraad en jij voor zullen opdraaien...
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

giserke

#7 , 28 jan 2014 15:02

De financiële gevolgen zullen noch het minste zijn. Inleveren van die namaakwapens, gerechtskosten, eventueel een boete met een deel voorwaardelijk)
Het ergste zal zijn dat op uw strafblad vermoedelijk verboden wapendracht zal verschijnen.

hebt U bij het verhoor kans gehad een advocaat te raadplegen?

Anon
Topic Starter

#8 , 28 jan 2014 22:22

Hoi ik ben zelf een actief airsofter en ben ook bezig met wetgeving hieromtrent.

Vooreerst heb je inderdaad de fout gemaakt om in een veld dat al dan niet privé-eigendom was een beetje te gaan testschieten. Voor privé eigendom heb je zoiezo de toestemming van de eigenaar nodig...

Hoogstwaarschijnlijk zal dit effectief privé eigendom hebben geweest dat ik kan afleiden adhv:
- De tweede, een luchtdrukgeweer L96 (Mezelf
Mocht het op de openbare weg hebben plaatsgevonden had men er nog wat bijsmijten, je hebt er goed aan gedaan om volledig mee te werken.
Voorts heb je buiten airsoftevenementen, de weg naar en van deze evenementen alsook het bezoek van een erkende wapenhandelaar of een goedgekeurde expositie geen enkele wettelijke reden op het dragen van vrij verkrijgbare wapens.

Voorts wil ik ook zeggen dat deze soort escapades onze sport schaden... hou het in u tuin als deze voldoende van het zicht op de openbare weg onttrokken is en nog liefst gebruik deze enkel op legale evenementen.

Je kan idd nog best afstand doen van deze artikelen als je er geen upgradestukken hebt insteken die €120 euro voor een M1911 of €200 is een fractie van wat je zal moeten betalen bij het laten vernietigen ervan en de administratieve rompslomp 9 van de 10 waarvoor je kameraad en jij voor zullen opdraaien...
Hey Shorty,eerst en vooral wil ik zeggen dat het me spijt,ik voel niks anders dan schaamte,en ik weet dat ik de sport ermee in gevaar breng. Ik heb nog nooit meer schuldgevoel gehad dan nu.

Voor de feiten had ik trouwens ook nog geen replicazak of koffer voor deze in te vervoeren,deze heb ik direct wel aangekocht achter het incident voor de overige replica die ik nog heb,mss is het beter dat ik dit ook vernoem in de rechtbank?

Ik weet trouwens niet zo zeer of het een prive-plaats was aangezien er geen enkele hekken waren of afbakening.

Anon
Topic Starter

#9 , 28 jan 2014 22:29

De financiële gevolgen zullen noch het minste zijn. Inleveren van die namaakwapens, gerechtskosten, eventueel een boete met een deel voorwaardelijk)
Het ergste zal zijn dat op uw strafblad vermoedelijk verboden wapendracht zal verschijnen.

hebt U bij het verhoor kans gehad een advocaat te raadplegen?
Jazeker,ik heb de kans daartoe gehad maar ik weigerde dit omdat ik weet dat advocaten nogal veel kosten. Ik sta financieel helemaal niet sterk. Nu ben ik natuurlijk wel verder van huis..

Anon
Topic Starter

#10 , 28 jan 2014 23:16

Mensen, zou het mss een goed idee zijn om te zeggen in de rechtbank om volledig te stoppen met airsoft? Ik ben bereid om dit te doen als dit zou kunnen helpen.

Franciscus

#11 , 28 jan 2014 23:24

Was de plaats van u ...neen vermoed ik.
Dan was ze van iemand anders ...die andere kan een privaat persoon zijn of een openbaar bestuur of een rechtspersoon ...maar allen als niet openbare grond.
Openbaar weg en plaats wil zeggen plaatsen die voor het publiek toegankelijk zijn ...deze plaatsen zijn eigendom van een overheid maar kan net zo goed van een privé persoon zijn... ik denk hier aan en café een winkel, grootwarenhuis enz zelfs een feestzaal gezien toegankelijk voor een bepaald aantal personen. Zelfs een privé club kan wegens een bepaalde reden toch een openbare plaats worden door het soort inbreuken dat er gebeurd.... maar dat zou ons te er leiden.

Qua bestraffing het gebruik van een op een echt wapen lijkend wapen wordt 'meestal' gestraft met dezelfde straf alsof het een echt betrof.

U had dus recht op een advocaat dus zeker salduz III wat wil zeggen feiten waarop meer dan 1 jaar gevangenis staat.

Art. 23. Zij die de bepalingen van deze wet of haar uitvoeringsbesluiten (evenals de in artikel 47 bedoelde wet) overtreden, worden gestraft met gevangenisstraf van één maand tot vijf jaar en met een geldboete van 100 euro tot 25 000 euro, of met een van deze straffen alleen. <W 2008-07-25/37, art. 15, 007; Inwerkingtreding : 01-09-2008>
Met dezelfde straffen worden gestraft zij die wetens onjuiste verklaringen hebben afgelegd om de erkenningen of vergunningen bedoeld door deze wet of door de besluiten tot uitvoering ervan te verkrijgen, alsook de personen die van deze verklaringen gebruik maken.
Indien de in het eerste lid bedoelde inbreuken worden gepleegd door een overeenkomstig artikel 5 erkend persoon of ten aanzien van een minderjarige, wordt het vastgestelde strafminimum op een gevangenisstraf van een jaar gebracht.
Onverminderd de toepassing van artikel 8, tweede lid, wordt de verbeurdverklaring uitgesproken overeenkomstig artikel 42 van het Strafwetboek. Het staat de rechter evenwel vrij ze niet uit te spreken in geval van inbreuk op de krachtens artikel 35, 7°, genomen reglementaire bepalingen.

Art. 24. Wapens die op grond van artikel 42 van het Strafwetboek verbeurd zijn verklaard, worden met het oog op vernietiging ter hand gesteld aan de directeur van de proefbank of aan zijn vertegenwoordiger. De kosten van de bewaring en het vervoer van de wapens tot op de plaats van vernietiging en de vernietiging zelf komen ten laste van de veroordeelde.
Met toestemming van de minister bevoegd voor Justitie kan de directeur van de proefbank beslissen de verbeurdverklaarde wapens op grond van historische, wetenschappelijke of didactische redenen niet te vernietigen. (De wapens worden dan toegevoegd aan de collectie van een door de minister aangeduid openbaar museum, wetenschappelijke instelling of politiedienst.) <W 2008-07-25/37, art. 16, 007; Inwerkingtreding : 01-09-2008>

69_Shorty_69

#12 , 31 jan 2014 17:02

Eerlijk gezegd zou ik het woord airsoft zoveel mogelijk vermijden...

Oprecht spijt tonen zoals je hier doet zal je in ieder geval veel verder helpen, benadruk wel dat het geen echte wapens vuurwapens zijn en dat je een beetje onwetend en naïef was omtrent deze materie (wat in dit geval zeker duidelijk is) en natuurlijk een goede advocaat onder de arm nemen.

Die dingen (of de goedkope Chinese versies) worden ook op de foor uitgedeeld, terwijl het in principe niet mag, hoeveel randdebielen da ge ni tegenkomt op en rond de Sinksenfoor met van die flut bb guns ik kan ze op 1 hand zeker ni tellen...
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Franciscus

#13 , 01 feb 2014 00:17

Parket en rechtbank zullen zo wie zo correcte beschrijving en specificaties van de wapens opvragen.
Voor de rest zie boven ... indien geen schade aan domein, geen tegenstand aan politie,u bent blijkbaar wel gearresteerd maar niet voorgeleid ...
en tenslotte geen 'echte misdadigers raad opvolgen van hierboven...
In principe ... ik herhaal in principe wordt Sinksenfoor gecontroleerd maar andere foren ???

Anzi26

#14 , 15 jul 2014 21:34

Anon, Wat is er nu gebeurd met u situatie? Want ik zit bijna in hetzelfde omstandigheden.

Vandebos

#15 , 15 jul 2014 23:25

Anon heeft sinds 29/01 dit forum niet meer bezocht... U kan hem beter een "pb" zenden dan krijgt hij een verwittiging in zijn opgegeven mail account.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”