door de wet / krachtens de wet

jops
Topic Starter

door de wet / krachtens de wet

#1 , 08 okt 2014 11:59

Beste,
Soms spreekt men van door de wet en soms van krachtens de wet...?
Kan iemand mij hier het verschil uitleggen, aub ? en eventueel een voorbeeld geven, zodat het makkelijker is het te begrijpen/onthouden....
Alvast enorm bedankt!!!!
Met vriendelijke groetjes,
Jops

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 08 okt 2014 12:00

Is er wel een verschil?

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 08 okt 2014 12:48

Door de wet: De bevoegdheid moet door de wetgever zelf geregeld worden.
Zo kan bijv. de jaarlijkse inkomstenbelasting enkel ingevoerd worden door een wet. Het is dus een bevoegdheid die enkel door de wetgever uitgeoefend kan worden.

Krachtens de wet: Die zaken die aan de wetgever niet uitdrukkelijk zijn voorbehouden (door de Grondwet) kan worden toegewezen (door die wetgevende macht) aan de uitvoerende macht.

Dit is wat ik nog herinner van mijn cursus grondwettelijk recht (uit de prehistorie). Misschien moeten mijn definities worden bijgevijld in het licht van de achtereenvolgende golven staatshervorming die sedertdien hebben plaatsgevonden...

Maar er is dus alleszins een verschil.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 08 okt 2014 14:11

Neem het voorbeeld van de Arbeidswet. Daarin wordt vermeld dat uitzonderingen op de arbeidstijden door of krachtens de wet mogelijk zijn.

Door de wet: de uitzondering staat in de arbeidswet zelf.
Krachtens de wet: de arbeidswet voorziet dat een kb of cao een uitzondering kan toestaan.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”