Verzet

Ernst W
Topic Starter

Verzet

#1 , 16 okt 2014 00:11

Goeiedag,

Mijn Hongaarse zwager heeft een geschil met Belgacom uit de tijd dat hij nog in Brussel woonde. Belgacom had abusievelijk twee accounts op zijn naam geopend en hem daarvoor facturen gestuurd, alhoewel hij natuurlijk maar één account had aangevraagd. Nadat hij in juli een 'brief' had ontvangen die hij niet kon lezen omdat hij geen Nederlands begrijpt, had hij maar eens voor wat opheldering gebeld met Belgacom dat, volgens hem, in dat gesprek de conclusie trok dat er een fout was gemaakt en dat alles was opgelost.

Zojuist stuurt mijn zwager mij een e-mail over een tweede Nederlandstalige 'brief' die op zijn mat was gevallen. Of ik die even voor hem wil vertalen. Blijkt het te gaan om een vonnis op verstek van de vrederechter waarin hij wordt veroordeeld tot het betalen van 150 euro aan achterstallige betalingen en ruim 230 euro aan rolstelling, dagvaarding en rechtsplegingsvergoeding, plus rente. De eerdere 'brief' blijkt dus een dagvaarding te zijn geweest. Au!

Nou ben ik zelf Nederlander en heb dus, net als mijn zwager, geen enkel verstand van Belgisch recht. Ik heb flink online gezocht, maar kan het antwoord op mijn belangrijkste vragen (met het oog op een mogelijk verzet) niet vinden. Wie kan mij dus met de volgende vragen helpen?

- Mijn zwager spreekt geen woord Nederlands, maar wel uitstekend Engels en communiceerde met Belgacom dan ook uitsluitend in het Engels. Ook zijn account was in het Engels. En ook het telefoongesprek na de eerste 'brief' was in het Engels. Op geen enkel moment is hem door Belgacom duidelijk gemaakt dat hij voor de rechter moest verschijnen. Ja, in de dagvaarding maar die begreep hij niet en die achtte hij afgedaan door het telefoongesprek. Is er geen plicht van Belgacom of van de deurwaarder om zich ervan te vergewissen dat de gedaagde begrijpt wat er in de dagvaarding staat?

- Mijn zwager is nu in kennis gesteld van het vonnis van de vrederechter. Moet hij nu Belgacom contacteren om de 380 euro plus rente te betalen of mag hij gerust wachten op een rekening?

- Ik lees dat op een verstekvonnis in laatste aanleg enkel verzet kan worden aangetekend. Als mijn zwager in verzet zijn zaak wint, hoeft hij dan ook de 230 euro aan proceskosten uit het vonnis op verstek niet te betalen? Of blijven die staan?

Ik zou erg geholpen zijn met wat advies!

Ernst

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 16 okt 2014 09:38

- Waar heeft hij de dagvaarding ontvangen? In België of in Hongarije? En gebeurde dat dan op zijn officiële adres?
- Wil hij extra kosten vermijden, dan wordt er best (SCHRIFTELIJK!) contact opgenomen met de advocaat van Belgacom. Zijn gegevens staan vermeld op de eerste pagina van het vonnis. Als hij deze niet contacteert, is de kans groot dat er meteen wordt betekend, hetgeen enkel extra kosten met zich meebrengt. Op uw vraag zal de advocaat u een afrekening bezorgen, hetgeen u in principe niets kost.
- Wat betreft de kosten: dit hangt af van een aantal factoren. Eerst en vooral moet hij verzet instellen. Dit gebeurt per deurwaardersexploot waarvoor u zelf de kosten moet voorschieten (reken minstens 250 EUR). Deze kosten zijn samen met de 230 EUR te beschouwen als gerechtskosten. Wordt uw zwager vervolgens in het gelijk gesteld, dan zijn al deze kosten voor Belgacom (en betalen zij u ook de kosten van dagvaarding in verzet terug). Wordt uw zwager op verzet in het ongelijk gesteld, dan betaalt hij uiteraard zijn eigen dagvaardingskosten (die hij al betaalde), maar ook de eerste kosten van dagvaarding en rolstelling en de rechtsplegingsvergoeding. De rechtsplegingsvergoeding is in dat geval waarschijnlijk niet meer het minimumbedrag, maar het basisbedrag.

Of u verzet moet instellen, hangt dus af van hoe groot u uw kansen inschat.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”