verliezende partij insolvent?

cesto
Topic Starter

verliezende partij insolvent?

#1 , 18 nov 2014 19:57

Ik heb een proces gewonnen tegen een nalatige aannemer, het vonnis werd gisteren uitgesproken door de rechtbank van eerste aanleg. Daar ben ik heel trots op omdat ik het zonder advocaat heb gered. :D
Ik denk niet dat die vent in beroep zal gaan, maar wat ik wel vrees is dat hij zich nu insolvent zal verklaren. Ik heb bij voorbeeld via via gehoord dat hij sowieso binnenkort met pensioen gaat. Kan hij een zulke situatie uitbuiten om mij toch niet te betalen? Wat kan ik doen om eventuele risico's in dit verband te vermijden?
Laatst gewijzigd door cesto op 18 nov 2014 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 nov 2014 19:59

Het is niet omdat hij imet pensioen gaat dat hij insolvent is.
Laat gewoon het vonnis betekenen, dus uitvoeren.
Dan ziet u wel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 nov 2014 20:07

Was de aannemer soms een vennootschap??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

cesto
Topic Starter

#4 , 18 nov 2014 20:13

Was de aannemer soms een vennootschap??
Ja, inderdaad

denlowie

#5 , 18 nov 2014 21:41

Dit kan het probleem worden, als deze zaakvoerder de vennootschap leeg maakt en zijn faillissement aanvraagt het je zeer veel kans dat je nooit één eurocent ziet.

Dus zo snel mogelijk het vonnis laten betekenen, en beslag laten legen voor het te laat is, als het al niet te laat is ?

Franciscus

#6 , 18 nov 2014 21:44

Tenzij en de vennootschap en de zaakvoerder veroordeeld werden.

ddanck
Contacteer: Website

#7 , 19 nov 2014 09:21

Het gaat niet zomaar op een vennootschap leeg te maken en het faillissement aan te vragen. Er is immers ook zoiets als het bedrieglijk faillissement.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

cesto
Topic Starter

#8 , 19 nov 2014 09:24

Dit kan het probleem worden, als deze zaakvoerder de vennootschap leeg maakt en zijn faillissement aanvraagt het je zeer veel kans dat je nooit één eurocent ziet.

Dus zo snel mogelijk het vonnis laten betekenen, en beslag laten legen voor het te laat is, als het al niet te laat is ?
Maar stel dat de vennootschap ontbonden wordt omdat de zaakvoerder met pensioen gaat. Heb ik in dit geval iets te vrezen?

denlowie

#9 , 19 nov 2014 10:17

Er zijn regelmatig vennootschappen die vereffend maar die dan toch in faillissement gaat.

denlowie

#10 , 19 nov 2014 10:22

Het gaat niet zomaar op een vennootschap leeg te maken en het faillissement aan te vragen. Er is immers ook zoiets als het bedrieglijk faillissement.

Dit is theorie en dit staat in de boekskes, in de praktijk gebeurd er wel meer van dit, en een slimme zaakvoerder kan dit zonder sporen achter te laten..

mava105

#11 , 19 nov 2014 11:25

Onmiddellijk bewaren beslag laten leggen op zijn eigendommen en tegoeden.
Heeft meer dan waarschijnlijk een eigen huis, auto, vrachtwagen, materiaal, opslagplaats.

denlowie

#12 , 19 nov 2014 11:45

Heeft meer dan waarschijnlijk een eigen huis, auto, vrachtwagen, materiaal, opslagplaats.

Het is een vennootschap, hoogst waarschijnlijk een BVBA, dus privé zal je niks kunnen doen.

ddanck
Contacteer: Website

#13 , 19 nov 2014 12:06

Wat je eventueel kan laten doen (als je weet hebt van andere klanten), is beslag laten leggen bij die klanten op de bedragen die zij aan de aannemer moeten.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

mava105

#14 , 19 nov 2014 12:28

Het is een vennootschap, hoogst waarschijnlijk een BVBA, dus privé zal je niks kunnen doen.
Maar die vennootschappen kopen soms veel zaken aan op naam van de bvba.
Heb zo een aannemer gekend die op één dag heel zijn hebben en houden is kwijt gespeeld, inbegrepen zijn privaat meubelen en een groot deel van zijn kleding. Alles aangekocht op naam van de bvba. Ook de wagens van zijn 2 kinderen zijn en hun appartement waar ze woonden. Alles aangekocht op naam van de bvba.
Niet voorzichtig uiteraard. Is wel al 30 jaar geleden.

denlowie

#15 , 19 nov 2014 12:36

Maar die vennootschappen kopen soms veel zaken aan op naam van de bvba.
Heb zo een aannemer gekend die op één dag heel zijn hebben en houden is kwijt gespeeld, inbegrepen zijn privaat meubelen en een groot deel van zijn kleding. Alles aangekocht op naam van de bvba. Ook de wagens van zijn 2 kinderen zijn en hun appartement waar ze woonden. Alles aangekocht op naam van de bvba.
Niet voorzichtig uiteraard. Is wel al 30 jaar geleden.

Ik denk dat nu 2014 die bijna niet meer vind, nu leer men dat een werkvennootschap een volledige lege doos moet zijn, het geeft anders geen zin om een vennootschap op te richten, als men toch voor 100% aansprakelijk gesteld word.

Het doel van een kleine vennootschap is het privé gedeelte te vrijwaren van de zaak.
Vroeger werkte men 30 jaar en plots gebeurt er iets en alles ben je kwijt, gelukkig zijn er nu andere werkwijzen dan vroeger.

Een arbeider als het slecht gaat op het werk, ontslagen of ziekte, word hij ook opgevangen door ziekenbond, en of werkloosheidsuitkeringen, en waarom de kleine zelfstandige niet, vandaar dat er veel kleine vennootschappen opgericht worden.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”