schriftelijke rechtspleging

alfavito
Topic Starter

schriftelijke rechtspleging

#1 , 04 dec 2014 13:48

Goede dag,

Kan iemand mij uitleggen hoe de procedure van schriftelijke rechtspleging verloopt?
Ik zal namelijk binnenkort een zaak voor de rechtbank van eerste aanleg, waarbij de fout van mijn schuldenaar vaststaat. Hij heeft een lening genomen en op tijd niet betaald, waarbij de notariele akte werd gemaakt van die lening.
Ik moet binnenkort naar het buitenland dus zou graag mijn besluiten aan de rechtbank willen afgeven en gerust vertrekken.

- Moet ik het dan ik dagvaarding bijzetten dat ik om schriftelijke rechtspleging verzoek of moet er een akkoord tussen mij en mijn schuldenaar op papier worden gezet?
- Ben ik verplicht om naar inleidende zitting te komen?
- indien niet, kan ik iemand een volmacht hebben om documenten af te geven?

Bedankt voor jullie hulp!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 dec 2014 14:13

Schriftelijke rechtspleging is enkel mogelijk mits akkoord van alle partijen (art. 755 Ger. W.)

Als u geen advocaat neemt moet u zelf op de zitting verschijnen. Of u daarom op de inleidende zitting moet verschijnen is een andere zaak. Als de tegenpartij een advocaat neemt en die is bereid om tegen u geen verstekvonnis te vorderen op de inleidingszitting, of hij laat de rechtbank weten dat de zaak niet op de inleidende zitting kan behandeld worden, dan kan het geen kwaad dat u niet op de inleidende zitting aanwezig bent.

U schrijft dat de lening vastgelegd is in een notariële akte. Moet u dan wel een vonnis bekomen om uit te voeren? De notariële akte kan een uitvoerbare titel zijn op grond waarvan u kan uitvoeren. Ga met uw akte eens langs bij een gerechtsdeurwaarder.

alfavito
Topic Starter

#3 , 04 dec 2014 14:45

Dat zou ik ook willen doen maar wegens echt bedriegelijk gedrag in hoofde van schuldenaar, wilt mijn echtgenote nog een schadevergoeding van hem vorderen.
Dus ik moet kortgezegd eerst dagvaarding opmaken, dan die dagvaarding via deurwaarder aan schuldenaar afgeven, en dan op de inleidende zitting akkoord voor schriftelijke rechtspleging tussen mij en schuldenaar alsook alle bewijzen en mijn besluiten aan de griffie afgeven?
Het gaat toch over rechtbank van eerste aanleg waar ik naartoe moet? (het betreft lening van 20000 euro)

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 04 dec 2014 15:39

Opgepast.

Op grond van de notariële akte kan meteen uitgevoerd worden, die hoeft zelfs niet voorafgaand betekend te worden.

Vraagt u dus een vonnis, dan zou dit kunnen worden bestempeld als een tergende en roekeloze procedure of de rechtbank zou kunnen oordelen dat u niet beschikt over het vereiste belang. Wordt u afgewezen, dan betaalt u een vergoeding aan de tegenpartij van 1210 tot 2200 EUR.

Daarnaast vraagt u een schadevergoeding wegens "bedrieglijk gedrag". Heeft u hiervoor al klacht neergelegd? Of voelt u zich enkel maar bedrogen en hoopt u een "morele" schadevergoeding te krijgen? Weet dan dat de rechtbank zulks doorgaans niet erg makkelijk inwilligt. Ook als deze eis wordt afgewezen (wanneer u enkel schadevergoeding vraagt), bent u ook een rechtsplegingsvergoeding verschuldigd.

Het best stapt u dus met uw akte naar de deurwaarder en vraagt u of hij meteen kan uitvoeren. Dat scheelt u bovendien ook heel wat kosten.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”