dossier afsluiten advocaat

gorens
Topic Starter

dossier afsluiten advocaat

#1 , 13 feb 2015 03:24

ik en mijn moeder hebben samen een advocaat moeten nemen, problemen met buren.
elke keer als een advocaat een brief wilde schrijven naar de betrokken persoon, hadden wij de advocaat zijn eerloon betaald.
na een tijdje werd het dossier afgesloten, wij hadden dus de advocaat niet meer nodig.

na een jaar kregen wij van de advocaat een betaling van 400 euro. alleen al om het dossier af te sluiten, dit terwijl het dossier al afgesloten was.
het afsluiten van een dossier advocaat is 400 euro. is dat normaal ?
waarom heeft de burger daar op voorhand geen weet van ?
je hoort daar nooit iets over, je leest daar nooit iets over, er wordt daar nooit over gesproken.
na een jaar krijgen wij een betaling in de bus............. 400 euro om een dossier af te sluiten ??? goed verdient zeg ik
:mrgreen:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
inina

#2 , 13 feb 2015 06:47

Heb reeds 3 maal hetzelfde meegemaakt. Terwijl het bij mij niet echt ging over het afsluiten van een dossier , want ik had mijn advocaten zelf ontslagen wegens WANPRESTATIE, toch werden er ook bij mij nog bijkomende kosten aangerekend terwijl ik recht had op schadevergoeding.

Als je naar de stafhouder gaat met dat probleem wordt de advocaat beschermd -, hij is vrij om te rekenen wat hij wil voor zijn intellectuele !!!! prestaties , - zonder enige mogelijkheid van tegenspraak tenzij voor de rechter en als je niet betaalt zal de advocaat zelf een advocaat nemen en een dagvaarding sturen om voor het vredegerecht de betaling af te dwingen plus intrest + rechtsplegingsvergoeding + gerechtskosten !!!!!

Elke burger heeft recht op een eerlijk proces maar dat is verre van waar, hier in België geldt in de rechtbank verre van eerlijkheid en rechtvaardigheid maar vooral geld, macht en politieke relaties en het vinden van achterpoortjes in de wetgeving om te kunnen winnen.

Inderdaad je hoort of leest daar nooit iets over maar het komt met zekerheid VEEL MEER voor dan je denkt. Maar als kleine burger sta je machteloos. Ik zou met heel veel plezier de namen bekend maken van die advocaten waarbij ik werd geschaad, maar wegens de privacy wetgeving kan/mag dit niet. Zelfs een (slechte) reactie schrijven van je ervaring op hun advocatenpagina wordt verwijderd!!! Anders zouden mensen tenminste kunnen zien van welke advocaat klanten tevreden zijn en van welke niet zoals bij bedrijven.

Ik heb omwille van deze ervaringen besloten om voortaan mezelf te gaan verdediging, dan heb ik evengoed slechts een kleine kans om te winnen, maar ik spaar in elk geval de HOGE kosten uit van een advocaat, en dat alleen al is winst. Als meer mensen dit zouden doen en de advocaten en beginnen te voelen voelen dat ze daardoor ook minder klanten krijgen dan zal er misschien iets veranderen!

Ik vraag me ook af of het niet mogelijk zou zijn dat gedupeerden zich zouden verenigen en actie voeren, gezien advocaten ook zelfstandige ondernemers zijn zou de economische inspectie daar mogelijk kunnen bij betrokken worden???? maar naar alle waarschijnlijk toch ook niet gezien ook daar weer het recht van de sterkste geldt!!!

Rene

#3 , 13 feb 2015 08:32

Ik kan bovenstaand verhaal alleen maar bevestigen.
Meerderde keren 'last' gehad met erelonen die volgens mij niet overeenkwamen met de prestaties van mijn advocaat of advocaten.
Zelf meerdere keren bij de orde gaan klagen, vrederechter, ...

De processen die waar ik mezelf verdedigde waren nog de beste. Meerdere malen gewonnen, zelf in beroep.
En sommige rechters appreciëren dat, andere willen er niet van horen.

Reclame

gorens
Topic Starter

#4 , 13 feb 2015 09:41

deze brief hebt ik inderdaad gekregen van mijn goede advocaat.
400 euro betalen binnen de twee weken, anders een dagvaarding voor het vredegerecht + plus intrest + rechtsplegingsvergoeding + gerechtskosten.
ik hebt dit dan maar betaald. geen cent meer over.

in mijn vriendenkring hoor ik van vele klagen die al ooit een advocaat hebben genomen, het is allemaal geld wat telt.
daar hebben jullie gelijk in hoor. er zijn inderdaad mensen die hun rechten kennen en die hetzelf opnemen. de kortste en goedkope methode.

de BTW. zal ook wel doorgerekend worden naar de klant anders kan dat normaal niet.
ik ga hetzelfde doen, een boek , de rechten van de mens aanschaffen in Leuven, en het zelf opnemen.
ik denk dat die advocaten met een gouden pen schrijven. vandaar die hoge rekeningen naar de klant. :lol:

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 feb 2015 10:26

Een goede raad: zorg ervoor dat je van in het begin met de advocaat een overeenkomst tekent waarin duidelijk geschreven staat op welke wijze de staat van kosten en ereloon zal vastgesteld worden. Betaal ook niet zonder een ontvangstbewijs te hebben. Het zou de eerste keer niet zijn dat een advocaat betwist een betaling niet ontvangen te hebben terwijl de cliënt beweert een bedrag in de hand betaald te hebben zonder ontvangstbewijs.

Wanneer u de staat van kosten en ereloon van een advocaat betwist, leg het geschil dat voor aan de Orde van Advocaten. Het is niet zo dat deze de advocaat zomaar gelijk geeft. Ik heb al meermaals gezien dat de staat van kosten en ereloon van een advocaat serieus verminderd werd.

De Orde van Advocaten geeft dan echter enkel een advies over het verschuldigde ereloon en de kosten. Als de cliënt vindt dat de advocaat zijn werk slecht gedaan heeft zal de Orde van Advocaten zich daar niet over uitspreken. Daarvoor moet je bij de rechter zijn. Die kan dat wel. En die rechter zal in alle onafhankelijkheid, zonder politieke bemoeiing of wat dan ook uitspraak doen. Regelmatig worden advocaten door de rechter in het ongelijk gesteld.

denlowie

#6 , 13 feb 2015 10:51

Advocaat is een vrij beroep en bij vrije beroepen rekent men maar op los, natuurlijk zijn er gelukkig ook die normale prijzen rekenen.

Ik vind dat de wetgever daar eens paal en perk zou moeten stellen aan deze wanpraktijken, en vaste wettelijke prijzen doen hanteren, want nu weten zeer weinig mensen hoeveel hun rechtszaak gaat kosten, als er twee partijen zijn is er wel bijna altijd iemand die de kosten moeten dragen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

cesto

#7 , 13 feb 2015 15:23

Ik zou geenzins betalen, wel die advocaat aanschrijven en de factuur betwisten. Ik denk niet dat hij zomaar aflsuitkosten mag hanteren als die nergens staan. Uiteraard moet je je vergewissen van de officiële honoraria en kosten (had je toen een prijslijst gekregen? Staat er iets over op zijn website?).
Wat mij bovendien opvalt, is de enorme vertraging waarmee hij nu dat geld vordert. Dit zou zijn positie in een geschil zeker zwakker maken.
Ik zou ook zeker en vast naar de stafhouder van de balie stappen. De stafhouder is geen rechter maar kan wel pressie uitoefenen op de advocaten.

scorpioen

#8 , 13 feb 2015 16:22

Het zou me verbazen dat die 400 euro enkel is voor het afsluiten van het dossier.

Normaal maakt een advocaat een staat van kosten en ereloon op. Daarin worden de geleverde prestaties vermeld en het totaal ereloon dat hiervoor verschuldigd is. U hebt het recht een gedetailleerde afrekening te vragen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”