Dagvaarding zonder ingebrekestelling

N.demulder
Topic Starter

Dagvaarding zonder ingebrekestelling

#1 , 26 feb 2015 14:30

Hallo,

Vorige week ontving ik een dagvaarding van de gerechtsdeurwaarder voor een openstaande rekening van Luminus uit 2011. (factuur datum:12/01/2011)
Ik heb hieromtrent voor zover ik weet géén aanmaningen of enige officiele brief over ontvangen maar mag nu toch de dagvaardingskosten betalen.

We hebben de deurwaarder een mail gestuurd en gevraagd of die ons meer informatie kon geven ivm de openstaande rekening maar die stuurde enkel een brief terug met een bedrag en een rekeningnummer en de opmerking binnen de 20 dagen te betalen.
(Onderaan de brief nog de mededeling dat hij een Kopie van de factuur gevraagd heeft aan zijn opdrachtgever)

Kan je iemand na al die jaren zomaar direct dagvaarden zonder vooraf de mogelijkheid tot te geven tot betalen?
Ze hebben me misschien ooit een aanmaning gestuurd maar dat zal dan toch al enkele jaren geleden zijn.

Alvast bedankt.
N.D.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 feb 2015 15:33

De vordering is nog niet verjaard.

Men mag u dagvaarden zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling. De dagvaarding geldt als ingebrekestelling. Als u alsnog betaalt kan dit voor de rechter een reden zijn om de gerechtskosten ten laste van Luminus te leggen.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 26 feb 2015 18:00

Als u alsnog betaalt kan dit voor de rechter een reden zijn om de gerechtskosten ten laste van Luminus te leggen.
Opgelet, de rechtsplegingsvergoeding kan hoe dan ook verschuldigd zijn:
- Bij volledige betaling vóór inschrijving op de rol: geen rechtsplegingsvergoeding
- Bij volledige betaling na inschrijving op de rol: 1/4 van het basisbedrag met een maximum van € 1100.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 feb 2015 20:03

En wanneer de schuldenaar tijdens de zitting een afbetalingsplan vraagt, zal hij maar de minimumrechtsplegingvergoeding moeten betalen - op voorwaarde uiteraard dat hij de factuur niet heeft betwist.
En op voorwaarde dat hij zelf vraagt maar het bedrag van de miniumumvergoeding te moeten betalen. De wijziging van art. 1022 Ger. W. door de wet van 21 februari 2010 is nog altijd niet in werking getreden.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”