Betreft een proces verbaal van minnelijke schikking

inina
Topic Starter

Betreft een proces verbaal van minnelijke schikking

#1 , 21 sep 2015 08:34

Ik vraag me af of een proces verbaal van minnelijke schikking dat voor de vrederechter tussen de toenmalige mede-eigenaars in 2003 werd gesloten, heden met retro werking nog steeds tegenstelbaar kan zijn aan alle huidige mede-eigenaars ook diegenen die op datum van het opstellen van het betreffende PV geen partij waren en er bij de overdracht van hun kavel zelfs geen weet van gekregen hebben ?

Is hiervoor verjaring mogelijk gezien ondertussen ook de wet op de mede-eigendom sinds 2010 grondig werd gewijzigd.

Bij de overdracht van mijn kavel werd ik als nieuwe mede-eigenaar niet op de hoogte gebracht van het bestaan van dit proces verbaal, niettegenstaande de syndicus alle verplichtte en belangrijke inlichtingen dient te verschaffen aan de notaris.

Kan het nalaten van het geven van verplichtte inlichtingen aan de notaris aanzien worden als misleiding , gezien de eigen baten voor de syndici en de nadelige gevolgen voor de mede-eigenaar welke hieruit nadien zijn voortgevloeid?

Dank voor een antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 sep 2015 10:49

En waarover gaat die kanttekening dan wel? is ze belangrijk? Een kanttekening over de uren van het buitenzetten van de vuilnisbakken is dat zeker niet.

inina
Topic Starter

#3 , 21 sep 2015 13:53

Mijns inzien is deze kanttekening zéér belangrijk maar ik vraag me bijkomend af wat de gevolgen ervan zullen zijn voor de mede-eigenaars wat betreft de sinds 15 jaar genomen (onregelmatige) beslissingen en het beheer van de syndici?

Indien die kanttekeningen op alle akten sinds 2003 zullen worden ingeschreven in het Hypotheekkastoor, verkrijgen de deel verenigingen een KBO nr en dus ook rechtspersoonlijkheid, waar zij nu feitelijke verenigingen zonder rechtspersoonlijkheid zijn.

Er werd sinds 2003 bovendien NOOIT een toch bij wet verplichte syndicus aangesteld voor de hele VME (met KBO nr ) van de volledige mede-eigendom.

Reclame

roharro

#4 , 21 sep 2015 21:39

Bij overdracht van kavel moet de syndicus informatie geven over een aantal zaken maar hij moet niet teruggaan tot in de prehistorie.
Als er 12 jaar of meer voor de overdracht een procedure is geweest die is afgelopen moet daar geen melding van worden gemaakt.
Het is niet zo dat vonnissen en schikkingen die werden genomen voor de in voege treding van de nieuwe wet op de eigendom niet meer geldig zouden zijn. Het is immers het recht dat toen van toepassing was dat geldt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro

#5 , 21 sep 2015 21:48

Net zoals mava105 vraag ik me ook af waarover het eigenlijk gaat.
Om de haverklap staat u hier terug met dezelfde vage klachten over één of andere beslissing, schikking of vonnis waaruit volgens u een financieel nadeel voortvloeit voor u en een onrechtmatig voordeel voor één of andere syndicus.
Zonder uiteen te zetten welke schade u lijdt en wat de frauduleuze handelingen van die syndicus in dat verband zijn, en welk geldelijk voordeel hij daaruit put, kan
er niets zinnig worden geantwoord.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#6 , 23 sep 2015 11:05

Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek).

‘De vordering tot uitvoering van een rechterlijke beslissing, de actio judicati,verjaart aldus door verloop van tien jaar ongeacht de duurtijd van verjaringstermijn van de schuldvordering die aan deze beslissing ten grondslag ligt‘(Cass., 18 februari 2010, rolnummer C.09.0237.N, http://jure.juridat.just.fgov.be/).

“Art.1. Alle akten onder de levenden, om niet of onder bezwarende titel, tot overdracht of aanwijzing van onroerende zakelijke rechten, andere dan voorrechten en hypotheken,met inbegrip van de authentieke akten bedoeld in de artikelen 577-4, § 1, en 577-13, § 4, van het Burgerlijk Wetboek, alsmede van de daarin aangebrachte wijzigingen, worden geheel overgeschreven in een daartoe bestemd register, op het kantoor van bewaring der hypotheken van het arrondissement waar de goederen zijn gelegen. Tot dan toe kan men zich op die akten niet beroepen tegen derden die zonder bedrog gecontracteerd hebben. Deze bepaling is ook van toepassing op de in kracht van gewijsde gegane vonnissen die gelden als overeenkomst of als titel voor de overdracht van die rechten, alsook op de akten van afstand van die rechten en op...”(16 DECEMBER 1851. - BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III _ TITEL XVIII : Voorrechten en hypotheken. - HYPOTHEEKWET).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”