Klacht tegen wie : rechtspersoon of zaakvoerder ?

jufo
Topic Starter

Klacht tegen wie : rechtspersoon of zaakvoerder ?

#1 , 27 sep 2015 17:43

Technische vraag inzake een klacht neerleggen.

Betreft oneerlijke concurrentie m.b.t. handelingen door bedrijf X N.V.
De handelingen worden uitgevoerd door de zaakvoerder Y van het bedrijf X.

Tegen wie moet een benadeelde partij (BP) klacht indienen opdat de klacht 'ontvankelijk' wordt ?

Is dit tegen de 'rechtspersoon' firma X, of tegen de zaakvoerder Y, of tegen beiden ?

Mvg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 sep 2015 17:45

Tegen de vennootschap.
Je kan natuurlijk tegen allebeide een klacht neerleggen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jufo
Topic Starter

#3 , 27 sep 2015 17:53

Kan zulks gewoon bij de lokale politie ? Zo ja, onder welke kwalificatie valt dit ?

Reclame

denlowie

#4 , 27 sep 2015 17:57

Neen, je moet klacht neerleggen bij de inspectie van economische zaken, je vind dit adres wel met google.

De politie kan en mag daar niks aan doen.

denlowie

#5 , 27 sep 2015 17:59

jufo
Topic Starter

#6 , 27 sep 2015 18:12

Van deze instantie werd ik bericht dat, mbt tot mijn klacht, het opsporen en vaststellen van de inbreuken enkel toebehoren aan leden van de gerechtelijke politie.

FOD Economie heeft geen bevoegdheid in (mijn) verhaal...

denlowie

#7 , 27 sep 2015 18:18

Heeft het soms te maken met arbeidsrecht ?

jufo
Topic Starter

#8 , 27 sep 2015 18:29

Neen,Oneerlijke concurrentie door oneerlijke handelspraktijken waardoor er schade optreedt (inkomenverlies) voor de eerlijke handelaars. (dus normaliter bevoegd voor FOD Economie volgens Wetboek Economisch recht).

FOD Economie meldt zélf dat ik bij de politie klacht moet indienen, doch verneem ik zoals U zélf hoger vermeld, dat de politie hiervoor niet tussenkomt.....

Is er nog een andere mogelijkheid/instantie waar ik terecht kan ? rechtstreeks bij de onderzoeksrechter met Burgelijke Partij ?

denlowie

#9 , 27 sep 2015 18:43

Raar dat economische inspectie dit niet behandeld.

Anders dagvaard de vennootschap voor de handels rechtbank voor oneerlijke concurentie, wel te verstaan dat u ook handelaar bent .

jufo
Topic Starter

#10 , 27 sep 2015 18:46

Ik heb inderdaad de hoedanigheid van handelaar, en een belang tot het staken van deze handelingen vanwege het (welliswaar moeilijk aan te tonen) inkomenverlies. (schade)

Moet ik dit (misschien beter) via een advocaat laten dagvaarden, of mag ik dit zélf ?

denlowie

#11 , 27 sep 2015 19:04

ik denk dat je dit beter door een advocaat laat doen.

Franciscus

#12 , 27 sep 2015 20:57

Kan kloppen de federale en lokale politie is daar voor bevoegd.
Zal zo wie zo ee, zaal zijn die door de tweede lijnpolitie worden overgenomen maar de aangifte zal u bij de eerste lijn moeten doen en dat is de lokale politie.
Dus daar de aangifte doen ..deze zullen doorsturen ofwel naar de dienst Ecofin ofwel via parket naar de federale dienst Ecofin.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

IV.10, § 1;

§ 2.
§ 3. Onverminderd de bevoegdheden van de politieambtenaren van de lokale en federale politie zijn de auditeurs en de door de minister gemachtigde personeelsleden van de Belgische Mededingingsautoriteit bevoegd om inbreuken op dit boek op te sporen en om deze inbreuken vast te stellen bij processen-verbaal die gelden als bewijs tot het tegendeel is bewezen.
Zij zijn eveneens bevoegd om alle inlichtingen op te sporen en om alle noodzakelijke vaststellingen te doen met het oog op de toepassing van de artikelen IV.6, IV.7, IV.9, IV.10 en IV.11.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”