Juridische vraagstelling - rechtsmisbruik

starter123
Topic Starter

Juridische vraagstelling - rechtsmisbruik

#1 , 30 sep 2015 20:34

Allen,

Ik weet niet of mijn vraag hier mag staan...indien niet, mijn excuses.
Voor mijn opleiding moet ik een paper schrijven over het onderwerp "rechtsmisbruik". Betreffende de rechtsvraag kom ik er niet uit :-(
Zijn hier mensen die mij kunnen helpen met het aanreiken van een interessante juridische vraagstelling? :-)

Ik ben jullie eeuwig dankbaar

groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 sep 2015 21:57

woordje eens ingeven in een zoekmachine...
zal al veel helpen.

vb
http://vrg-gent.be/docs/upload/19/67/rechtsmisbruik.pdf

starter123
Topic Starter

#3 , 01 okt 2015 06:56

Hey Franciscus,

Heb ik gedaan hoor. Heb bovenstaande ook gevonden en gelezen. Het is de eerste keer dat ik zelf een juridische vraag moet opstellen vanuit een gegeven onderwerp en hier ben ik dus duidelijk nog niet mee weg...
Ik weet wat rechtsmisbruik is en ik ken de verschillende arresten...maar de vraag opstellen is moeilijk.

Stom he?:-(
Dus, als je zo lief zou willen zijn...kan je me even op weg helpen? :oops:

Dank je!

Reclame

mjers

#4 , 01 okt 2015 08:07

In de link van Fransiscus heb je toch een vraagstelling die je kan halen uit het voorbeeld?
Of wat zoek je precies?

Hieronder nog een case:

Een buur daagt zijn achterbuur voor het vredegerecht omdat zijn levende haag niet volgens de regels van de ruimtelijke ordening is geplaatst.
(die moet nl op een afstand van 0.5m van de erfgrens staan)

Alle wetteksten en regels wijzen erop dat de eiser gelijk heeft en de gedaagde zijn haag zal moeten rooien.

Echter stelt de vrederecht de eiser in het ongelijk omdat hier sprake is van rechtsmisbruik.
De eiser heeft geen enkel voordeel bij het rooien van de haag, en kan ook geen gepast nadeel voorleggen die hij nu ondervindt door de verkeerde plaatsing van de haag.

starter123
Topic Starter

#5 , 01 okt 2015 15:08

Wel, ik vind over eender welk onderwerp veel thesissen en papers terug. Waarbij dat bepaald onderwerp telkens op een andere manier bekeken wordt. Dat is wat ik nodig heb.
Ik moet een bepaalde vraagstelling kunnen opstellen. Bijvoorbeeld: Ik kan een thesis terugvinden met als titel "Afbakening van de begrippen rechtsmisbruik, wetsontduiking en wetsvermijding bekeken vanuit de rechten van derden". Dit is nu wel een onderwerp over meerdere begrippen.

Zoiets heb ik nodig... en ik heb nog niet genoeg ervaring om reeds zelf met een interessant onderwerp op de proppen te komen.

starter123
Topic Starter

#6 , 05 okt 2015 10:46

Niemand? :-(

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 okt 2015 11:20

[verwijderd]

starter123
Topic Starter

#8 , 05 okt 2015 19:32

Ai Mava105, met het verkeerde been uit bed gestapt? Zo'n reactie is helemaal niet nodig.
Ik geef hierboven zelf aan dat ik nog geen ervaring heb met het opstellen van een rechtsvraag als onderwerp voor een paper.
Ik vaag gewoon om mij even op weg te helpen...eventuele tips over hoe je het aanpakt.

Maar ok, goed. De toon is gezet. Eerste en laatste keer dat ik hier een vraag stel.
Hoe dan ook bedankt aan Franciscus en Mjers.

Weo

#9 , 06 okt 2015 15:21

Dus je moet een bepaalde paper schrijven rond 'rechtsmisbruik', maar je moet op zoek gaan naar een meer specifiek onderdeel hiervan?

Wat tips:
- Neem enkele thesissen/boeken door en pak hier een specifiek hoofdstuk uit. Geef hier vervolgens een nieuwe dimensie aan, bekijk bijvoorbeeld een specifiek domein (bv. sanctionering van rechtsmisbruik in contractuele sfeer);
- Bekijk de evolutie van een bepaald hoofdstuk (bv. de evolutie van de sanctionering van rechtsmisbruik, of recente evoluties in de rechtsspraak inzake de criteria betreffende rechtsmisbruik);
- Doe een kort rechtsvergelijkend onderzoek (bv. de grondslag van rechtsmisbruik in België vergeleken met 'Abuse of process' in het Common Law-systeem);
- Kijk op jura, jurisquare, juridat of er onlangs "vreemde" vonnissen/arresten zijn geweest (vaak vind je daar wel een noot bij). Hier kan je dan een vraag over stellen (bv. Het belang van het subjectief element bij rechtsmisbruik in vraag gesteld).

Schrijf een paar mogelijk onderwerpen neer, kijk snel eens online en in de bib wat je erover vindt. Zorg dat je genoeg bronnen hebt om je op te baseren, maar probeer ook niet te ruim te gaan. Anders ben je te lang bezig met het doornemen van alle bronnen.

Ik zou voor dergelijke vragen in de toekomst eerder contact opnemen met een medewerker/assistent van de desbetreffende vakgroep. Deze zal je gerust willen verder helpen. Ik vrees dat niet veel forumleden echt op de hoogte zullen zijn van de reeds bestaande rechtsleer mbt een bepaald specifiek onderwerp.

starter123
Topic Starter

#10 , 06 okt 2015 20:06

Weo, je bent mijn held!
Dank je! Hier heb ik wat aan!

Weo

#11 , 07 okt 2015 14:25

Ter informatie: volg je een opleiding 'Rechten' of 'Rechtspraktijk'? Mocht je nog vragen hebben in de toekomst, mag je me ook altijd een persoonlijk bericht sturen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”