Advocaat reageert niet, doet niks! Wat te doen?

Fabi
Topic Starter

Advocaat reageert niet, doet niks! Wat te doen?

#1 , 17 nov 2015 22:13

Hallo,

Ik heb een advocate geraadpleegd met een simpele huurkwestie, ze vroeg al na 20 min hoe ik ging betalen, en ik zei via factuur, denkende dat een simpele raadpleging 100€ en niet ongeveer 250€ ging kosten(met btw).
Na aandringen (telefonisch 3 keer en 2 mails)wat ze nu ging doen, want ze beloofde direct een schrijven te richten naar tegenpartij, maar na 5 dagen niks noppes. Antwoord steeds sorry druk druk.
Wat doe ik nu best, straks stuurt ze haar factuur en ze heeft niks gedaan!
Hoe ontsla je een advocaat die niks doet?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 18 nov 2015 08:57

Na 5 dagen al stellen dat uw advocaat niets doet is wel wat kort door de bocht (tenzij het een superdringende superdringende zaak betreft.) Geef ze een redelijke termijn om haar werk te doen.

Hou er ook rekening mee dat de tijd van elk telefoontje en mail normaliter op haar aantekenlijstje komt en je doorgefactureerd zal worden.

Als je een factuur krijgt vooraleer de brief geschreven is gewoon een korte aangetekende brief sturen dat je pas zal betalen nadat het werk uitgevoerd is. Mocht het de facturatie van een provisie zijn (voorschot) dan betaal je beter tenzij het bedrag onredelijk is.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 18 nov 2015 09:50

Het is niet voor niets een vrij beroep, ook wat de erelonen betreft, dit had u initieel moeten afspreken. Gelukkig voor de advocate in kwestie heeft ze blijkbaar nog andere zaken die lopende zijn behalve de uwe, 5 dagen lijkt me niet buitensporig behalve indien het werkelijk een hoogdringende kwestie zou zijn; in dat geval had ze u moeten informeren over haar onbeschikbaarheid en doorverwijzen.

U zal waarschijnlijk de vraag krijgen een provisie te betalen, doe dit best. Ontslaan kan via een eenvoudige brief met verzoek een nota op te maken voor de tot dan toe geleverde prestaties. U zegt wel 'niets', maar advocaten luisteren begrijpelijkerwijs niet gratis naar uw verhaal. Voor de goede verstaander: indien u 20 keer belt of mailt dan wordt dat ook aangerekend.

Ik zou enig geduld adviseren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

k.b.

#4 , 18 nov 2015 10:35

... maar advocaten luisteren begrijpelijkerwijs niet gratis naar uw verhaal.

U bedoeld waarschijnlijk "horen" ... want als deze raadsman/vrouw had "geluisterd" dan had hij/zij geweten dat zijn client een "snelle actie verwachte" ... en of het dan een dringende zaak is of niet doet voor mij niets ter zake ...
het staat de advocaat vrij voorafgaandelijk te melden dat deze timing niet past in zijn agenda ... of de client erop te wijzen dat er geen actie vereist is binnen de gestelde termijn ...

Maar een klant beloven dat men iets gaat versturen binnen een bepaalde termijn ... en dan dit voor de klant belangrijke deel van de overeenkomst aan zijn laars lappen ... leidt tot ontevredenheid ...

Kan toch heel simpel ...
Advocaat maakt ereloonotaatje op aan het einde van de consultatie en zegt tegen zijn client ... "als je dat morgen of overmorgen overschrijft doe ik het beloofde briefje op de post ..."

k.b.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”