vernietigde koop tussenvonnis

djendor
Topic Starter

vernietigde koop tussenvonnis

#1 , 07 dec 2015 21:29

Als er een tusssenvonnis uitgesprokenis waarbij een koop vernietgid werd. Maar de financiele kant naar de rol werd verzonden (de terugbetaling). Is er dan nog beroep mogelijk na het eindvonnis als je weet wat de financiele gevolgen zijn ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2015 23:45

Ja. Op voorwaarde dat het tussenvonnis niet betekend wordt, want dan begint de beroepstermijn te lopen, en je er voor zorgt dat je houding niet kan beschouwd worden als een stilzwijgende berusting.

djendor
Topic Starter

#3 , 08 dec 2015 01:24

Het is betekend ..

Reclame

djendor
Topic Starter

#4 , 08 dec 2015 01:31

Na eind vonnis is er dus geen beroep meer mogelijk over tussenvonnis. Waar is de logica? Hoe kan je nu op voorhand beslissen zonder eind vonnis te kennen

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 08 dec 2015 05:49

omdat de 2 zaken los van elkaar staan. Ofwel erkent u dat de verkoop correct is, ofwel niet. U kan niet afwachten en uw standpunt of de verkoop nu al dan niet correct is laten afhangen van de schadevergoeding. De schadevergoeding is gewoon een bepaling van hoe de schade omgezet moet worden in geld, niet meer of minder.

djendor
Topic Starter

#6 , 09 dec 2015 13:32

Het gaat in dit geval over een eigendom. Wanneer gebeurt deze Eigendomsoverdracht? Vanaf tussenvonnis of eindvonnis?

scorpioen

#7 , 09 dec 2015 15:14

De koop is vernietigd. Er moet dus niet nog eens een vonnis komen voor de eigendomsoverdracht. Tussen partijen heeft dit vonnis gevolgen vanaf de uitspraak van het tussenvonnis. T.a.v. derden vanaf de overschrijving van het vonnis op het hypotheekkantoor (als de verkoopovereenkomst in een authentieke akte opgenomen werd en overgeschreven werd op het hypotheekkantoor). Juridisch wordt de koper geacht nooit koper geweest te zijn. Vernietiging werkt ex tunc.

djendor
Topic Starter

#8 , 09 dec 2015 15:56

kan de tegn partij dit laten overschrijven op het hypotheekkantoor zonder eindvonnis ? m.a .w zonder dat daar een tegenprestatie of schuldvordering tegenover staat?

scorpioen

#9 , 09 dec 2015 16:01

Ik zou niet weten waarom niet.

djendor
Topic Starter

#10 , 09 dec 2015 16:13

Omdat er nog geen uitspraak over de afrekening is. Wat en hoeveel er moet terugbetaald worden. Dit zit nu op de bijzondere rol.. Het kan toch niet da je de eigendom kwijt ben zonder een schuldherkenning/vordering ?

djendor
Topic Starter

#11 , 09 dec 2015 16:24

nog een vraag: hoe krijg ik mijn registratierechten terug ? Aan de fiscus vragen?

scorpioen

#12 , 09 dec 2015 17:16

De nietigverklaring werkt ex tunc. De koper moet het gekochte teruggeven en de verkoper de ontvangen prijs.
Ik weet uiteraard niet waarom de rechter de verkoper (nog) niet veroordeeld heeft tot terugbetaling van de ontvangen prijs? Misschien omdat de koper een hypotheek heeft gevestigd op de woning en eerst handlichting van de hypotheek moet gegeven worden? Anders riskeert de verkoper én de prijs aan de koper te moeten terugbetalen én dat de woning door de bank verkocht wordt en hij ook die kwijt is?

Registratierechten terugvragen bij de fiscus.

djendor
Topic Starter

#13 , 10 dec 2015 00:04

Omdat de afrekening (wat ik terug wens) niet in de conclusies stonden van mijn advocaat werd dit naar de bijzondere rol verwezen. Dit moeten wij eerst in orde brengen vooraleer er een eindvonnis word uitgesproken. Dus de eigendomsoverdracht kan meteen gebeuren zonder eindvonnis?
Ik moet dan misschien nog een jaar op mijn geld wachten? Want dit is een nieuwe proces?

scorpioen

#14 , 10 dec 2015 10:10

Dus de eigendomsoverdracht kan meteen gebeuren zonder eindvonnis?
Ja
Ik moet dan misschien nog een jaar op mijn geld wachten? Want dit is een nieuwe proces?
Uw advocaat moet om te beginnen een conclusie neerleggen waarin hij duidelijk maakt wat u vordert. Daarna kan hij vragen dat een conclusiekalender wordt vastgesteld en de zaak opnieuw wordt vastgesteld. En ja, de kans is groot dat het nog een jaar duurt voor de zaak opnieuw kan gepleit worden.

djendor
Topic Starter

#15 , 10 dec 2015 11:35

Dat is al gebeurd met die conclusiekkalender. Het is juist de afrekening die de rechtbank van beide partijen verlangt. Moet dit echt zo lang duren?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”