Ik heb op 30/12/2014 een auto verkocht aan 850 euro. De koper heeft mij toen 500 euro betaald en hij ging mij iets later de 350 euro betalen. Aangezien hij achter de hoek woont dacht ik hem te kunnen vertrouwen. We hebben toen een brief opgesteld waarin staat dat hij mij 350 euro moet, beide ondertekend.
Ik heb ondertussen een aangetekende brief gestuurd met een ingebrekestelling. Ik ben verschillende keren aan zijn deur geweest met de vraag om het geld te betalen. Steeds was het antwoord dat ik het ging krijgen en dat hij langs ging komen. Nu heb ik dit de laatste paar maanden wat laten liggen wegens omstandigheden maar wil er nu toch met verder gaan en daarom had ik graag nog wat info gehad.
- Wat is de verjaringstermijn? Het papier waarop staat dat hij mij nog 350 euro moet is getekend op 30/12/2014.
- Stopt de verjaringstermijn indien ik nu nog een dagvaarding zou opstarten via een gerechtsdeurwaarder? Stopt deze ook wanneer ik een verzoening via de rechter vraag?
- Aan een dagvaarding zitten kosten vast. Kunnen al die kosten werkelijk op de tegenpartij verhaald worden of maar een deel, advocaatkosten buiten beschouwing gelaten?
- Wat indien de tegenpartij niet solvabel genoeg is om het terug te betalen?
Alvast bedankt voor de antwoorden.