Dagvaarding voor niet volledig betaalde factuur

Mickey260584
Topic Starter

Dagvaarding voor niet volledig betaalde factuur

#1 , 21 dec 2015 21:46

Beste,

Ik heb in oktober j.l een consultatie gehad bij een advocaat voor informatie ivm een mogelijke scheiding.
ik vroeg meerdere keren om informatie aangezien ik nog twijfelde.
De advocaat stelde voor dat ik zou langskomen voor een duidelijke uitleg.

Consulltatie €110 p/u.

Ik ben bij deze man max 70 min op consultatie geweest.
Tijdens het gesprek is was ik niet zeker of ik met de procedure zoals de advocaat voorstelde wilde doorgaan. de advocaat drong er op aan dat ik bepaalde zaken moest voorleggen en ik had niet het idee dat we elkaar erg lagen. Ik heb toen daar erg getwijfeld en werd gedwongen om daar een keus te maken. hij was erg opdringerig en het voelde niet goed.
Omdat ik niet direct wou beslissen en in eerste instantie kwam voor informatie is in overleg besloten de nodige documenten daar te laten zodat wanneer ik er mee zou doorgaan ik de documenten niet meer moest binnenbrengen.

Ik sprak af dat ik hem spoedig zou laten weten of ik hij me het bedrag en de betalingsgegevens doormailen zodat wanneer ik de betaling zou uitvoeren hij het dossier zou opstarten.

De volgende dag stuurde ik een mail om de procedure zoals besproken door te zetten, dat hij me de gegevens kon mailen. Ik was in de veronderstelling dat ik dan nog totdat ik de betaling zou overmaken er over na kon denken.

Ik ontving een email met de betalingsgegevens en het bedrag. Opnieuw met een melding dat hij na de betaling aan het werk zou gaan.

Diezelfde vrijdag erop liet ik de advocaat weten dat ik niet verder zou gaan en vroeg meerdere malen in verschillende mails om het bedrag van de consultatie zodat ik deze zou kunnen overmaken.

De advocaat reageerde met de vraag of ik opnieuw op consultatie kon komen om me alsnog te overtuigen toch door te zetten en dat hij niet begreep waaraan ik nog twijfelde.
Ik reageerde dat ik dit niet zag zitten en dat ik er echt mee wou stoppen. Opnieuw vroeg ik naar het bedrag van de consultatie.

Een aantal dagen later kreeg ik via email een factuur van €300.
Waarop 5 e-mails a €5, dossierkosten aanmaak €40, 2 brieven a €10 p/stuk (die ik niet heb ontvangen, maar ik neem aan dat hij hier doelde op de factuur en de gespecificeerde factuur), kosten voor 25min nazicht dossier, 10min afsluiten van dossier en 90min consultatie.
De beide facturen kwamen in totaal niet overeen en de datum van consultatie was ook niet juist.

Ik heb deze factuur direct schriftelijk betwist met de redenen tot betwisting en gemeld dat ik enkel de 90 min a €165 (wat al meer was dan de realiteit) wou betalen.
De advocaat antwoordde dat hij hier niet mee akkoord ging.
Opnieuw antwoordde ik op zijn email dat ik het nog altijd betwiste en niet zou betalen.
Hierop ontving ik geen enkel antwoord meer.

De factuur diende ten laatste op 29/11/2015 betaald te worden.
Ik betaalde de €165 op 30/11/2015 volgens mijn bankgegevens.

Vandaag 21/12/2015 krijg ik via de deurwaarder een dagvaarding voor de resterende €135.
In de dagvaarding staat dat ik inderdaad de €165 heb betaald en dat de advocaat me op 30/11/15 nog via email (aanmaning) zou hebben gestuurd.
Ik heb deze echter nooit ontvangen.

De deurwaarder kosten zijn in totaal;
VR €35.20
inl. €12.11
Vac. €11.42
Reis. €10.14
------------------
€68.87
btw 21% €14.46
----------------
€83.33
Rolst. €40
-------------
Totaal €123.33

De deurwaarder vroeg me dit morgen op zijn kantoor te "komen regelen".

Wat kan ik nu nog doen? Hoe sterk sta ik hier?
Ben ik verplicht deze (extra) kosten te betalen?
Kan ik dit nog betwisten?
En de zogenoemde aanmaning die ik niet heb ontvangen kan ik dit nog als bewijs opvragen? Diende me deze niet aangetekend verstuurd te worden?

Of is het betalen of naar de rechtbank?

Ik heb nog nooit een factuur niet betaald en heb hier dus geen enkele ervaring in.

Alvast bedankt voor jullie hulp/advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 22 dec 2015 07:45

U dient nu te beslissen:

- Ofwel denkt u geen gelijk te zullen halen en in dat geval kan u best gaan betalen bij de deurwaarder
- Ofwel meent u gelijk te hebben en dan zal u (of een advocaat) voor de rechtbank dienen te verschijnen en zullen daar afspraken gemaakt worden over het verdere verloop van de procedure etc.

Het is in eerste instantie aan de advocaat om te bewijzen dat de kosten die hij aanvoert overeenstemmen met de werkelijkheid. Hij had u ook op zijn minst eerst in gebreke moeten stellen en uitnodigen te betalen vooraleer een rechtszaak aanhangig te maken. Een IGS gebeurt niet via een (beweerde) mail maar via een aangetekend schrijven. Indien hij niet kan bewijzen u in gebreke te hebben gesteld maar rechtstreeks heeft gedagvaard zal de rechter dat vermoedelijk niet amusant vinden.

Anderzijds werkt niemand gratis en is het feit dat u twijfelt over wat u te doen staat niet zijn probleem + had u wel degelijk documenten bij hem gelaten, vandaar mogelijk die 'aanmaak dossier' kosten. Hij heeft de factuur wel behoorlijk gelardeerd m.i. maar bon.

Het is moeilijk te voorspellen hoe dit gaat aflopen voor de rechtbank en bij veroordeling draait u op voor de reeds gemaakte kosten van dagvaarding én de bijkomende kosten, dat moet u wel beseffen.

M.i. komt u er hoe dan ook goed vanaf want iemand met dergelijke instelling inschakelen voor een volledig dossier...
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

k.b.

#3 , 22 dec 2015 09:47

Best betalen denk ik dan ...
En natuurlijk in strikt vertrouwelijke kring de gekende mond aan mond reclame maken ...

Over dat geld ocharme ... ik kan er mijn hoofd niet over breken ... maar het feit dat in uw mail bepaalde zaken voorkomen als "terug op consultatie gaan om mij te laten overtuigen " ... neen sorry ...
Ik vind dat u in uw privaat leven zelf de beslissingen moet nemen ... een advocaat dient u te begeleiden in de procedure ... met respect voor u en alle anderen die ten tonele verschijnen ...

Maar ja ... hoewel deze visie bij een groot aantal klanten aanwezig is , is het vaak aan de zijde van de advocaat eerder een kwestie van "geld verdienen" ...

k.b.

Reclame

Mickey260584
Topic Starter

#4 , 22 dec 2015 13:55

Bedankt voor jullie advies.
Ik heb ondertussen de gerechtsdeurwaarder gemaild en telefonisch gecontacteerd.
Het is inderdaad betalen of verschijnen in de rechtbank.

Ergens, om er vanaf te zijn twijfel ik om te betalen.
Aan de andere kant zit het me ten zeerste dwars dat er in de factuur bedragen worden aangerekend waar ik niet om vroeg en niet ten laste van mij dienen te worden gelegd. Maar dat is natuurlijk mijn mening en ik weet niet of ik hier in mijn gelijk sta uiteindelijk in de recht zaal.

Het feit dat ik geen enkele aanmaning heb gehad (buiten deze) zit mij ook erg dwars. Mag je iemand zonder te verwittigen ineens een verhoging door kosten van gerechtsdeurwaarder sturen?

Er staat in de dagvaarding dat mij een e-mail werd verzonden op 30/11. Ik heb deze echt niet gehad.
Het is aan hun om dit te bewijzen mij dit wel gestuurd te hebben. Maar hoe simpel is het om een email te vervalsen/aan te passen en deze bewijslast te maken. En is dit dan voldoende geweest als aanmaning?

Ik voel me geneigd het te gaan uitleggen in de rechtbank omdat dit toch echt absurde (machtsmisbruik) proporties aan neemt. Tijdens het consult merkte ik al dat dit een advocaat was met een werkwijze die niet in het voordeel van zijn cliënt was. En zeer manipulatief inspeelde op mijn emoties die al volledig in de war zijn op zo'n moment.
Uiteindelijk ben ik er daarom ook niet mee doorgegaan.

Ook al zou ik de zaak "verliezen" vind ik die kosten misschien nog de moeite om het risico voor te nemen. Wanneer de rechter zou besluiten dat dit juridisch allemaal ok is en ik me hierin vergis en dat de advocaat in zijn gelijk staat ben ik best bereid te betalen.
Maar ik kan geen enkele inschatting maken van wat dat de uiteindelijke kosten dan zouden kunnen zijn? Het gaat uiteindelijk maar om een trieste €135...

Iemand een indicatie?

roharro

#5 , 22 dec 2015 14:00

Ruwe indicatie: een paar duizend EUR.

Rechtplegingsvergoeding, gerechtskosten, enz...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xenophon

#6 , 22 dec 2015 14:21

Als u een pad in zijn korf wil zetten antwoordt u dat u de openstaande hoofdsom wenst te betalen maar vraagt u aan de rechter om de gerechtskosten te zijnen laste te leggen gelet op het feit dat niet eerder een ingebrekestelling werd verzonden met verzoek tot betaling en u dus nog wachtte op het gevolg dat werd gegeven aan de geprotesteerde factuur.

Een dagvaarding kan gelden als ingebrekestelling maar de zorgvuldigheidsplicht gebiedt dat men eerst een voor de schuldenaar minder schadelijke (minder dure) wijze kiest om betaling van de schuld te bekomen.

De zaak zelf zal geen fortuin kosten, het probleem is dat u er tijd dient in te steken.

* Indien u mocht worden veroordeeld, leg dan presto een verklaring van berusting af zodat u betekeningskosten kan vermijden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 dec 2015 14:46

De extra kost als u de zaak laat voorkomen: rolrecht (40 euro, zit al in de gerechtskosten die de gerechtsdeurwaarder aanrekent ) + basisbedrag rechtsplegingsvergoeding (165) euro.
De zaak is vermoedelijk nog niet op de rol gezet, zodat al u nu betaalt u deze bedragen niet moet betalen.

Sommige rechters vinden dat een ingebrekestelling per aangetekend schrijven moet gebeuren, anderen dan weer niet. Wel moet de schuldeiser de ingebrekestelling bewijzen.

Mickey260584
Topic Starter

#8 , 22 dec 2015 15:00

Dag Xenophon,

Bedankt!
Als ik je goed begrijp adviseer je me de deurwaarder niet te betalen maar te gaan. Mijn verhaal te doen en voor te stellen dat ik de rest van de factuur wil betalen als tegemoetkoming, maar dat alle ander kosten ten laste zijn voor hem. Dit omdat ik geen aanmaning heb ontvangen.

Hier kan ik mee akkoord gaan.

Wat is dan de kans dat de rechter hierop positief gehoor zou geven?

Ik ben niet van plan een advocaat te nemen. Echter heeft de advocaat wel een advocaat genomen (volgens dagvaarding).
Dien ik zijn "gemaakte kosten" (vriendjespolitiek?) ook te betalen wanneer ik zou kunnen worden veroordeeld?

Mickey260584
Topic Starter

#9 , 22 dec 2015 15:05

Dag Scorpioen,

Dus de totale max kost zou dan kunnen zijn €135 factuur + €123.33 deurwaarder + €40 rolrecht + €165 rechtsplegingsvergoeding = €463.33
In het slechtste geval...
Of zijn er nog bijkomende kosten die ik hier over het hoofd zie?

(Roharro hierboven spreekt over duizenden euro's...)

bedankt!

k.b.

#10 , 22 dec 2015 15:17

Inderdaad ...

Rekening houdend dat hij daarvoor een dag verlof moet nemen ... en het feit dat de hoofdsom zelf vermoedelijk toch in zijn bak zal worden gelegd is de kans groot dat hij alvast nog een stukje moet betalen ... de rechter zal vermoedelijk wel oren hebben naar het feit dat deze advocaat na de betwisting niet echt de gebruikelijke weg volgde ... maar ja ...

Er is gewoon een inherent risico aan verbonden en dan heb je rechtsplegingsvergoeding , proceskosten ed in je bak ... ( die 165 euro is voor zijn vriend advocaat , standaard RPV)

Neen de wijze huisvader zal hier vermoedelijk betalen ...

Los van het feit dat u betaald kan u natuurlijk ook nog een brief sturen met uw ongenoegen naar de stafhouder ... ook daar zal niks of amper iets mee gebeuren maar het is een recht om wanpraktijken te melden ...

En reken maar dat er dat "een stel" zijn die onderling zorgen dat ze af en toe wat van die standaard RPV kunnen opstrijken ... en er is mogelijks wel een mail gestuurd hoor ... met een tikfout in het mailadres ... of in je naam of bvb een underscore vervangen door een punt ... of naar gmail.be ...
....

k.b.

scorpioen

#11 , 22 dec 2015 15:42

Niet "€123.33 deurwaarder + €40 rolrecht".
Die 40 euro zit al in die 123,33. Als je nu betaalt, voor de zaak op de rol gezet wordt, moet je die niet betalen. Anders? Daar zal de rechter uitspraak over doen.

Als je zegt dat je het saldo wil betalen, betaal je die best nu. Dan moet de rechter enkel uitspraak doen over de kosten en is de kans groter dat hij die ten laste legt van de advocaat. Vraag ik dat geval ook, in ondergeschikte orde aan de rechter dat, indien hij u toch veroordeelt tot betaling van een rechtsplegingsvergoeding, hij het minimumbedrag (82,50 euro) toepast wegens het 'eenvoudig karakter van de zaak'.

Als je dat saldo van de factuur niet betaalt laat je de rechter niet veel keuze. Hij moet je dan wel veroordelen tot betaling van dat bedrag. Vermoedelijk zal hij je dan ook veroordelen tot de rechtsplegingsvergoeding. Je kan dan enkel hopen dat hij de deurwaarderskosten niet ten uwe laste legt.

Mickey260584
Topic Starter

#12 , 22 dec 2015 16:04

Dag Scorpioen,

Dus je bedoeld dat ik de kosten van de deurwaarder mag verminderen met €40 indien ik nu alles betaal?
Of begrijp ik het nu opnieuw niet goed?

De datum dat ik moet verschijnen op de rechtbank staat op 11/01.
Tot wanneer kan ik nu betalen? Er staat onmiddellijk maar geen specifieke termijn.
Sorry ik ben echt niet voldoende juridisch onderlegd.
Merci

k.b.

#13 , 22 dec 2015 16:34

Volgens mij staat het al op de rol hoor ... TS is gedagvaard ...

k.b.

scorpioen

#14 , 22 dec 2015 16:47

Een zaak wordt pas op de rol gezet nadat de gerechtsdeurwaarder gedagvaard heeft. Meestal gebeurt dit pas enkele dagen voor de zitting. Je kan aan de gerechtsdeurwaarder vragen of de zaak al op de rol gezet werd en als dat nog niet gebeurd is moet je aan de gerechtsdeurwaarder betalen 123,33 - 40, maar .... nog te vermeerderen met het inningsrecht van de gerechtsdeurwaarder. De gerechtsdeurwaarder kan je laten weten hoeveel dit is.

In principe betaal je best zo snel mogelijk. Ik weet niet wanneer de gerechtsdeurwaarder de zaak op de rol laat zetten. Hij kan dat morgen doen, of ook nog op 8 januari....

Een willekeurig voorbeeld. Een dagvaarding betekend op 7 november voor een zitting op 17 november werd ter griffie neergelegd (en dus op de rol gezet) op 14 november.

Xenophon

#15 , 22 dec 2015 17:14

't is een feit dat die hele procedure iets transparanter zou mogen....

Betaal in elk geval zoals gezegd direct de openstaande hoofdsom, je zal niet kunnen aantonen dat die niet verschuldigd is. Daarna moet je kijken, persoonlijk zou ik naar de rechtbank trekken en vragen dat de eiser wordt veroordeeld tot de gerechtskosten, hij zal vermoedelijk een bewijsprobleem hebben met die ingebrekestelling. Maar de uitkomst is onvoorspelbaar, hoewel de meeste rechters niet overlopen van begrip en compassie met gulzige advocaten (die geacht worden te weten wat ze doen qua procedure en zorgvuldigheid). En het is uw geld, niet het mijne.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”