Ik heb een abstracte vraag, uit nieuwsgierigheid. Ik wil ze voorleggen omdat er hier misschien mensen zijn met inzicht uit praktijkervaring. Ikzelf studeer nog rechten, dus de beperkte kennis die ik heb, is nog volledig theoretisch. Dit is mijn vraag: waarom geven mensen verstek met opzet?
Ik begrijp niet wat de mogelijke reden(en) zou kunnen zijn voor verweerders die opzettelijk verstek laten gaan bij rechtszaken. Uiteraard heb je mensen van allerlei slag en soms is de gedachtengang van een ander moeilijk te achterhalen, maar ik zie de logica dus niet. Langs de ene kant lijkt het vreemd dat mensen geen actievere rol willen spelen in iets dat zwaarwichtige gevolgen kan hebben. Langs de andere kant lijkt het een potentiële bron van frustratie, vertraging en geldverlies voor de partijen én achterstand bij het gerecht.
Is de verklaring dan echt puur psychologisch, dat men de tijd wat wilt rekken met een maandje of twee? Daar lijkt men niet veel mee te winnen. Of is het eerder een soort van ontkenning / vluchtgedrag? Of pestgedrag? Of probeert men tijd winnen voor iets anders, bv. om te kunnen sparen voor een advocaat of voor de kosten van de veroordeling? Of zit er meestal een soort van juridische strategie achter, bv. om te 'testen' welke richting de mening van de rechter uitgaat, zodat men daar in de verdediging rekening mee kan houden? Of is het misschien zo dat veel van de mensen die verstek laten gaan zelfs helemaal geen verzet aantekenen, gewoonweg omdat ze er van af willen zijn?
Ik begrijp dat het een heel algemene vraag is, als er geen zinvol of eenduidig antwoord op bestaat, dan heb ik daar alle begrip voor. En mijn excuses als het een domme vraag is. Maar als iemand er een mening, anekdote of inzicht over heeft, voel u vrij om deze te delen. Alvast bedankt!