beslissing curator afsluiting faillisement

johan V
Topic Starter

beslissing curator afsluiting faillisement

#1 , 27 dec 2015 14:33

In 2013 bekwam ik een gunstig vonnis bij de arbeidsrechtbank betreffende tegoeden van lonen,verlofgeld,eindejpr enz.Het betreft een belangrijk bedrag volledig uitgesproken in mijn voordeel en ingediend bij de curator.Kort na de uitspraak is betrokkene werkgever in faling gegaan.Nu krijg ik een schrijven van de curator dat het verkregen vonnis als verloren moet beschouwd worden.Kan dit zomaar,en /of wat kan ik daartegen ondernemen.Dank voor het advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 dec 2015 16:29

Als er geen centen zijn kan men onmogelijk het vonnis uitvoeren, ten laste van de gefailleerde.

Even tot bij je vakbond gaan, je kan misschien iets recupereren via een fonds, maar dit weet ik niet, er is hier wel iemand die daar van op de hoogte is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007

#3 , 27 dec 2015 17:32

Fonds van sluiting der ondernemingen komt normaal dan tussen tenzij je daar al iets van ontvangen hebt

Reclame

johan V
Topic Starter

#4 , 27 dec 2015 18:14

juist,jefke007,dit fonds is reeds tussengekomen,maar het bedrag in het vonnis is een veelvoud van die som.De kosten van de advocaat dienen ook betaald te worden;Ondertussen heb ik een grote periode gratis gewerkt.

denlowie

#5 , 27 dec 2015 18:30

U begrijpt toch dat de curator dit vonnis onmogelijk kan betalen als er geen centen zijn, een kei kan men niet pellen.

In een faillissement zijn er dikwijls meerdere vonnissen die nooit betaald kunnen worden, de meeste schuld eisers hebben vonnissen van voor het faillissement en die nooit één cent zien en ook zij moeten hun advocaat betalen, een werknemer kan ten misten toch nog iets krijgen van het fonds(wat ik maar goed vind).

johan V
Topic Starter

#6 , 27 dec 2015 18:44

U hebt 100 procent gelijk,denlowie,maar ondertussen heb ik ook nog alle kosten aan mijn been om mijn rechten te verdedigen voor de arbeidsrechtbank.Ik vraag mij ook af hoe die verdelingen eigenlijk verlopen aan de schuldeisers,waar is onze plaats als werknemer bij een curator.

denlowie

#7 , 27 dec 2015 19:57

Je heeft drie soorten schuld eisers,
1/ Bijzondere bevoorrechte schuld eisers (hypotheekleningen)
2/ bevoorrechte schuldeisers, arbeiders en belastingen
3/de gewone schuldeisers

Door het feit dat je reeds van het fonds geld heeft gekregen wil dit zeggen dat er niks van activa op zit, dus kas was leeg !
Bij de meeste faillissementen is het zo, de centen zijn weg, anders gaat men niet in faillissement wanneer er nog genoeg centen zijn.

johan V
Topic Starter

#8 , 27 dec 2015 20:58

Dank, denlowie, voor de inlichtingen en het advies.Ik begrijp echter niet als de kas leeg was dat het meer dan 3 jaar duurd voor ze ons inlichtten.

denlowie

#9 , 27 dec 2015 22:24

Dank, denlowie, voor de inlichtingen en het advies.Ik begrijp echter niet als de kas leeg was dat het meer dan 3 jaar duurd voor ze ons inlichtten.
De curator kan je maar inlichten wanneer het faillissement afgesloten word en dit kan inderdaad 3 jaar duren zelfs veel meer.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”