uitspraak hof van beroep "onaanvaardbaar"

steve4
Topic Starter

uitspraak hof van beroep "onaanvaardbaar"

#1 , 09 jan 2016 08:45

Geachte,

Het hof van Beroep deed een vonnis van eerste aanleg teniet.

De nieuwe uitspraak is werkelijk onaanvaardbaar.
Wat kan er gedaan worden?
Kan de rechter daarvoor worden aangesproken door een instantie en wat is eventueel een redelijke termijn
om vooralsnog tijdig naar een cassatierechter te stappen?
Kan ik gewoon het dossier van mijn raadsman bekomen en daarmede naar een cassatierechter stappen?
Ik ben een leek in dergelijke procedure en weet niet wat te doen bij dergelijke onredelijke uitspraak.
Ik beef op mijn benen door deze onrechtvaardigheid .

Kunt mij helpen aub?
Dank bij voorbaat,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2016 10:57

De enige instantie waar u terecht kan is het Hof van Cassatie.
Als het een burgerlijke zaak is kan u daar enkel terecht met een advocaat bij het Hof van Cassatie. http://www.advocass.be/nl/

LeenW

#3 , 09 jan 2016 11:05

Let op, Cassatie gaan wel de zaak niet meer inhoudelijk bespreken. Als betrokken partij lijkt iets snel onredelijk of onaanvaardbaar, maar inhoudelijk kan er niets meer gedaan worden.

Reclame

steve4
Topic Starter

#4 , 09 jan 2016 11:58

Het betreft dus een burgerlijke zaak.
Kan ik het dossier van mijn raadsman bekomen zo maar na betaling van alle prestaties en rekeningen aan hem?
Kan een rechter door zijn "overste" aangesproken worden voor een onaanvaardbare beslissing?

LeenW

#5 , 09 jan 2016 12:09

Rechters zijn onafhankelijk, Cassatie kan enkel zeggen dat hij de verkeerde wetgeving heeft toegepast. Over de grond van de zaak valt niet meer te discussiëren.

scorpioen

#6 , 09 jan 2016 13:54

Kan ik het dossier van mijn raadsman bekomen zo maar na betaling van alle prestaties en rekeningen aan hem?
Ja. Toch de procedurestukken. Niet de briefwisseling onder advocaten.
Kan een rechter door zijn "overste" aangesproken worden voor een onaanvaardbare beslissing?
Neen. Een rechter is in de beoordeling van de zaak volledig onafhankelijk. Niemand mag hem aanspreken op zijn beslissing. Klachten kunnen neergelegd worden bij de Hoge Raad voor Justitie http://www.hrj.be/nl maar als het over de inhoud van de beslissing gaat is ook die niet bevoegd. Enkel hoger beroep of cassatie kunnen dus aangewend worden als rechtsmiddel om een beslissing aan te vechten.

steve4
Topic Starter

#7 , 10 jan 2016 15:16

HOEVEEL TIJD heb ik om in cassatie te gaan en moet eerst het vonnis betekend worden door de winnende partij?( Ik ben verliezende partij)
Of dient de advocaat van hof van cassatie vonnis te betekenen?
U ziet ik ben werkelijk onderste boven van ontgoocheling...

scorpioen

#8 , 10 jan 2016 17:01

Om in cassatie te gaan moet het arrest van het hof van beroep niet betekend zijn. Als u overweegt in cassatie te gaan vraagt u aan de tegenpartij het arrest voorlopig niet te betekenen om geen nutteloze kosten te maken. Let wel, tegenpartij kan wel eisen dat het arrest wordt uitgevoerd. Een voorziening in cassatie heeft geen schorsende werking.

De termijn om in cassatie te gaan is uiterlijk drie maanden vanaf het ogenblik dat het arrest aan u betekend werd.

steve4
Topic Starter

#9 , 13 jan 2016 23:11

De tegenpartij stelt dat ik het door de rechter uitgesproken bedrag uiterlijk binnen 14 dagen moet betalen.
Moet ik dit overschrijven , zelfs als ik in cassatie ga? Tegenpartij weet nog niet dat ik cassatie zal gaan....

LeenW

#10 , 14 jan 2016 00:11

Zie het antwoord van Schorpioen hierboven, vonnis is uitvoerbaar.

Weo
Juridisch actief: Ja

#11 , 18 jan 2016 15:14

Wat bedoel je met "onaanvaardbaar"? Waarom vind je de uitspraak onaanvaardbaar?
Welke fout heeft de rechter volgens jou gemaakt?
Enkel door dat te weten zullen we kunnen zeggen of je al dan niet in cassatie kan gaan.

Hou er rekening mee dat een cassatieprocedure niet goedkoop is, gezien er slechts een beperkt aantal advocaten bevoegd is om voor cassatie te pleiten.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”