Boete Zweedse douane

hve
Topic Starter

Boete Zweedse douane

#1 , 03 feb 2016 01:01

Beste forumgebruikers,

Een korte schets van wat er is gebeurd. Een 3-tal maanden geleden zijn wij met drie vrienden een andere vriend gaan bezoeken in Finland. Hiervan hebben we dan maar een road-trip gemaakt, dus we reden er met de auto naartoe.
In ons jeugdig enthousiasme hadden we een gebruikershoeveelheid wiet mee naar ginder. (+/- 13 gram). Achteraf is dit een vrij domme zet gebleken...

Bij het binnenkomen van Zweden vanuit Denemarken werd onze wagen er immers uitgepikt aan de grens en volledig doorzocht door de douane.
Daar werden dan de drugs gevonden, moesten we papieren invullen en mochten we erna - gelukkig- onze reis verderzetten.

Enkele dagen geleden krijg ik nu een brief in de bus van de Swedish Customs, met daarin de melding dat ik binnen de 30 dagen een boete moet betalen van 20 800 Zweedse kronen (omgerekend zo'n 2250 euro).

Het originele court order is opgesteld in het Zweeds. Er zit een soort van overschrijvingsformulier bij en een uitleg in het Engels omtrent wat er in het Court order staat. (zou moeten staan)

Het Engelstalige document begint met : " The public prosecutor for customs offecnces has issuead a court order approved by a solicitor. This is to inform you about what the court order means and to give you information about paying ines...

en veel verder...

... if you do not pay, the fine will be collected by Kronofogdemyndigheten (the Enforcement Service).

met aansluitend de info omtrent hoe het court order is opgesteld en wat wat net zou moegen zeggen ('reading the court order')

Mijn vraag is nu:
- dien ik deze boete absoluut te betalen of valt het te riskeren om deze links te laten liggen?
- kan de Zweedse douane het geld hier in België bij mij komen invorderen of kan de Zweedse douane in België de douane of het gerecht inschakelen om dit bij mij te komen doen?

Ik weet dat dit nogal dom geweest is van ons, en trek hier echt wel mijn lessen uit. Echter, 2250 euro is écht niet van de poes..

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 03 feb 2016 07:29

Weinig zullen hier zweeds recht kennen, maar het lijkt me op basis van de paar zinnen die je gequote hebt, zijn er 2 mogelijkheden:
- de douane heeft reeds een uitvoerbare titel om je 2250 euro te eisen. Die proberen ze nu in te vorderen, via de conventies van Brussel & Lugano etc zal dat zonder probleem lukken (geen idee of extra kosten je aangerekend mogen worden, zou me niet verbazen van wel)
- de douane stelt je een minnelijke schikking voor om "je proces af te kopen" (zoals in België met een verkeersboete). Wil je dat niet, dan zal men een rechtzaak opstarten waarna je veroordeeld kan worden via het Zweedse gerechtssysteem (met dus opties op gevangenisstraffen), opnieuw uitvoerbaar in bijna gans Europa.

Maw: betaal maar. Of trek nog meer lessen als je niet betaalt en later veel zwaardere gevolgen moet dragen.

Xenophon

#3 , 03 feb 2016 08:22

Het is een speciaal systeem; voor bepaalde misdrijven kan je daar strafrechtelijk veroordeeld worden en wordt een boete opgelegd (of zelfs voorwaardelijke gevangenisstraf) maar zonder dat er een rechter aan te pas komt; het is de uitvoerende macht die de veroordeling uitspreekt en het gaat NIET om een minnelijke schikking zoals we die kennen in België. Ook niet om een soort 'plea bargaining' waarbij u expliciet schuldig pleit aan iets om verdere vervolging te voorkomen.

Er is niet voor vereist dat schuld wordt vastgesteld door een rechter maar wel dat de materiële elementen van de inbreuk worden vastgesteld en erkend. U zal ook op het ogenblik van de vaststelling ergens toestemming hebben gegeven voor het toepassen van deze procedure.

Ik ga niet iedereen vervelen met een uiteenzetting maar indien u er meer over wil leren, lees Hoofdstuk 48, Code of Judicial Procedure:

http://www.government.se/contentassets/ ... 998_65.pdf

Eigenlijk hebt u geluk gehad: voor de hoeveelheid in kwestie had men u kunnen arresteren en de wagen aanslaan. Ik raad u aan om te betalen, ze kunnen dergelijke veroordelingen laten uitvoeren in België en dan komen er nog een boel kosten bij.

Ja, het is duur. Maar indien het pijn doet, denk er dan eens aan wie het briljante idee heeft gehad om drugs per wagen doorheen Europa te transporteren op een ogenblik dat in alle kranten stond dat Schengen onder druk stond en dat meer bepaald de scandinavische landen opnieuw grenscontroles invoerden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

JPV

#4 , 03 feb 2016 09:36

Het is een speciaal systeem; voor bepaalde misdrijven kan je daar strafrechtelijk veroordeeld worden en wordt een boete opgelegd (of zelfs voorwaardelijke gevangenisstraf) maar zonder dat er een rechter aan te pas komt; het is de uitvoerende macht die de veroordeling uitspreekt en het gaat NIET om een minnelijke schikking zoals we die kennen in België. Ook niet om een soort 'plea bargaining' waarbij u expliciet schuldig pleit aan iets om verdere vervolging te voorkomen.
hmm... een GAS-boete "+" dus.

Xenophon

#5 , 03 feb 2016 10:06

Ja, da's geen slechte analogie...met dat verschil dat ze in Zweden ook een voorwaardelijke gevangenisstraf kunnen opleggen en bepaalde andere maatregelen. Ik hoop dat onze politici nooit ginds op studietrip gaan want naar ik hoor zijn er wel een aantal problemen verbonden aan het systeem.

Oorspronkelijk (jaren '70) was het ginds ingevoerd om -waar hebben we dat nog gehoord- de toevloed van rechtszaken voor 'kleine' misdrijven in te dijken en kon het enkel voor misdrijven waar zeer beperkte boetes of gevangenisstraf op stonden. Gaandeweg is het uitgebreid en eigenlijk een parallel stelsel geworden.

Ik ben persoonlijk nogal een voorstander van de scheiding der machten en bijgevolg tegenstander van GAS-boetes (het jurisdictioneel beroep ertegen is nogal illusoir in praktijk) en systemen zoals in Zweden of in de VS met hun 'plea-bargaining' ,hoewel dat laatste althans formeel nog door een rechter wordt bekrachtigd.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

hve
Topic Starter

#6 , 03 feb 2016 17:22

Ok, dit is duidelijk. Bedankt voor jullie feedback.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”