verjaring

mol16
Topic Starter

verjaring

#1 , 18 feb 2016 10:56

In de jaren ´80 koop ik motoren, auto´s, fietsen enz. in België en verkoop/export naar Afrika.
Terwijl de goederen in stock staan in een loods, worden deze gestolen.
De dief wordt veroordeeld, maar ik ontving niets.
Op heden bezit de man/dief wel geld, maar mijn advocaat zegt de zaak is verjaart, gezien de wetswijziging in 1998 van 30 jaar naar 10 jaar.
Voor zakelijke transacties zou de termijn 30 jaren blijven.
Ik daagde de man destijds in België voor de Rechtbank als particulier, maar ik meen dat het duidelijk is dat het toch ging om een zakelijke transactie.
Mijn vraag is kan dat aanzien worden als een zakelijke transactie of niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 feb 2016 10:58

Was u toen zelfstandige met btw-nummer of was dit in het zwart?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 feb 2016 12:12

En wat was het resultaat van die procedure voor de rechtbank?

Met 'zakelijk vorderingen' wordt niet bedoeld handelszaken, maar vorderingen m.b.t. zakelijke rechten (eigendom, erfdienstbaarheden).

Reclame

mol16
Topic Starter

#4 , 18 feb 2016 13:27

Ik woonde en werkte toen in Brazaville en deze handel was in bijberoep. Uitspraak rechtbank : de man ex maanden gevangenis + voorwaardelijk + terugbetalen van de x aantal Belgische frank.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 feb 2016 14:54

Vanaf de uitspraak van de rechtbank waarbij de tegenpartij veroordeeld werd aan u x BEF te betalen is de tienjarige verjaringstermijn beginnen lopen.

mjers

#6 , 18 feb 2016 14:57

is het niet zo dat de wetswijziging voor verjaring slechts van toepassing is op feiten die zich voordoen na deze wetswijziging?
Voor zedenfeiten is dit zo...

Dus de 30 jarige verjaring is nog steeds van toepassing voor feiten voor 1998. Indien bovenste van toepassing is uiteraard.

Kan iemand dit bevestigen?

mol16
Topic Starter

#7 , 18 feb 2016 15:14

Ik dacht ook dat er in mijn geval de 30 jarige verjaring van toepassing was. En voor de Rechtszaken na 1998, de 10 jarige verjaringstermijn. Want als leek kun je dit toch ook niet opvolgen. Toch zegt mijn advocaat dat dit voor mij ook 10 jaar is. Toch twijfel ik sterk. Maar ik weet echt niet waar ik moet zoeken of aankloppen om dit juist te weten.

mol16
Topic Starter

#8 , 18 feb 2016 15:42

Ik verneem juist dat dat zoals hierboven aangehaald de verjaring wel degelijk 10 jaar is.

j.demoor

#9 , 20 feb 2016 11:14

‘De vordering tot uitvoering van een rechterlijke beslissing, de actio judicati,verjaart aldus door verloop van tien jaar ongeacht de duurtijd van verjaringstermijn van de schuldvordering die aan deze beslissing ten grondslag
ligt‘(Cass., 18 februari 2010, rolnummer C.09.0237.N, http://jure.juridat.just.fgov.be/)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”