Provisie advocaat versus honorarium

thalie52
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Provisie advocaat versus honorarium

#1 , 01 apr 2016 00:02

Ik ben in 2012 naar een advocaat moeten stappen omdat mijn echtgenoot, die elders was gaan wonen, mij en onze 4 kinderen (toen tussen 19 en 24j) uit het huis wou zetten via kortgeding.
Daarna kwam nog de echtscheiding, een ander proces voor de alimentatie van mijzelf en de kinderen, en nu een proces in hoger beroep voor mijn alimentatie.
Na lang aandringen van mijn kinderen ben ik uiteindelijk van advocaat veranderd, omdat mijn advocaat zijn eigen versie van de feiten behield en de wijzigingen die ik hem vroeg (als antwoord op onjuistheden van de tegenpartij) niet in zijn conclusies opnam, met een vertekend beeld en slechte resultaten tot gevolg.
Zijn conclusies bleven nagenoeg hetzelfde en de laatste heeft hij te laat ingediend. Om dit te maskeren heeft hij de volgende zitting laten verplaatsen via een gentlemen's agreement met de advocaat van de tegenpartij omdat hij na het overlijden van mijn moeder de cijfers van de erfenis niet had ontvangen...
Ik heb in totaal 5.977,5€ betaald als "provisie" en ik dacht dat dit al meer dan genoeg was voor het geleverde werk...
Er is ook nooit concreet over honoraria gesproken. Ik was in vertrouwen naar deze advocaat gegaan omdat mijn vader op het einde van zijn carrière sommige zaken aan hem had doorgegeven en ik dus dacht dat hij ten eerste mijn zaken ter harte zou nemen, en ten tweede dat hij dezelfde ethische normen hanteerde als mijn vader.
Van de "provisie" is 3.650€ in 2013 betaald (dus zonder btw).
Tussen de verschillende processen heb ik nooit een afrekening ontvangen (vandaar dat ik dacht dat mijn betalingen de facto honoraria waren!).
Is het normaal dat ik nu, in 2016, nog een rekening krijg van 7.789,01€ - waarin ook btw op bedragen van voor 2014 is inbegrepen ?
Het totale kostenplaatje is 13.766,51€! Voor die prijs moet je zaak toch serieus worden behandeld!
Wat zijn mijn rechten (en plichten) ? Moet ik deze grote som betalen, of kan ik mij hiertegen verweren?
Ik moet nog rekening houden met het feit dat ik nu een nieuwe advocaat betaal om nog te redden wat te redden valt.

Hartelijk dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 apr 2016 18:39

U kan taxatie vragen door de Orde van Advocaten. Wend u hiervoor tot de stafhouder.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”