Ik ga er van uit dat het kind studeeert. De wet schrijft voor dat ouders inderdaad moeten voorzien in het levensonderhoud van hun kinderen tot ze een studie voleindigt hebben waarmee ze later een inkomen kunnen verwerven. Maar de wet schrijft ook voor dat kinderen respect aan hun ouders verplicht zijn en informatie mbt hun studievorderingen en betrokken uitgaves moeten meedelen aan de finacierende ouders. Dus om te beginnen moet de dochter regelmatig de gemaakte kosten rechtvaardigen (met facturen, aankoopbonnen etc). Stuur een aangetekend schrijven terug dat jullie graag aan de plicht tot bijdrage in het onderhoud en studies voldoet. en dat ook elke maand doet zonder inzage in de gemaakte kosten. Dat je graag een overzicht ontvangt met de facturen en uitgavebonnen zodat je de met je dochter de boekhouding kan overlopen.
Nog een vraag voor u: u betaalt regelmatig en éénmaal vergeet u dit te doen, dat de dochter meteen naar een advocaat grijpt, lijkt me dat er meer aan de hand is. Waarom geeft ze niet gewoon een seintje om u dat te laten weten?
Nog een belangrijke tip: u bent als ouder verplicht in het levensonderhoud te voorzien. Maar dat betekent dus niet facturen, woning en boodschappen financieren. Maw: als de school beriekbaar is met het openbaar vervoer vanuit uw woonst, bent u niet verplicht een kot en alles wat er bij hoort te financeren. U kan gewoon het verblijf en de maaltijden in uw woning voorzien. Als ze dit weigert is dit haar eigen keuze en moet ze u niet volledig voor alle kosten laten opdraaien. Dan betaalt u bijvoorbeeld de vaste kosten van school, transportabo; medische kosten, kleding etc..;Maar haar maaltijden en woning, eenergiegebruik kan ze gerust zelf voor bijklussen. Dus meteen naar de rechbank stappen lijkt me van de dochter (en haar advocaat die misschien niet helemaal op de hoogte is van de werkelijke situatie) tamelijk impulsief. Nog een reflexie: dat ze als student de centen overheeft om hiervoor (en tamelijk onnodig) een advcaat een brief te laten schrijven, lijkt het me dat ze financieel tamelijk erg comfortabel leeft. (maar dat is mijn persoonlijke mening