Is er dan niemand die mijn vraag op het einde van dit bericht kan beantwoorden? Ik kreeg al een antwoord van j.demoor die verwees naar wetteksten, maar zonder daarbij uitleg te verschaffen. Ik ben hem dankbaar voor zijn antwoord, maar ik heb nog altijd geen concreet antwoord op mijn vraag. En dat antwoord is van belang voor heel veel mensen die vanaf volgend jaar in de databank van Europol zullen terechtkomen en bijgevolg niet meer zomaar zullen kunnen reizen.
Vandaar nog eens mijn vraag die gaat over onderstaande casus:
In 2017 zal het meer dan 10 jaar geleden zijn dat een persoon een wanbedrijf pleegde waarvoor Europol sinds de nieuwe verordening competent wordt bevonden. De persoon kreeg de gunst van de bemiddeling in strafzaken. Rekening houdend met het gegeven dat het wanbedrijf verjaard is (>5 jaar), de bemiddeling in strafzaken verjaard is (>5 jaar), de gegevens van de persoon normaal gezien gearchiveerd zouden moeten zijn in het ANG (normaal gezien al in april 2016, maar wegens besparingen uitgesteld tot 7 april 2017), maar de gegevens zijn wel nog raadpleegbaar in de basisgegevensbank, want daar geldt - helaas - een bewaringstermijn van 15 jaar voor wanbedrijven (gegevens gerechtelijke politie), zal het federale parket dan alsnog de gegevens van de persoon in kwestie uploaden in de databank van Europol? Of kan worden beweerd dat de strafprocedure definitief beëindigd werd? Zie ook artikels hieronder.
Artikels uit de RICHTLIJN 2012/29/EU VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 25 oktober 2012 tot vaststelling van minimumnormen voor de rechten, de ondersteuning en de bescherming van slachtoffers van strafbare feiten, en ter vervanging van Kaderbesluit 2001/220/JBZ
(44)
Een beslissing waarmee de strafprocedure wordt beëindigd, moet ook die gevallen omvatten waarin het openbaar ministerie besluit de aanklacht in te trekken of de procedure te staken.
(45)
In het geval dat een beslissing van het openbaar ministerie leidt tot een buitengerechtelijke schikking en daarmee tot beëindiging van de strafprocedure, wordt het slachtoffer het recht van toetsing van de beslissing tot niet-vervolging alleen ontzegd indien de schikking een waarschuwing of een verplichting bevat.
Artikel uit de nieuwe Europol-verordening die in voege treedt op 1 mei 2017:
5. Wanneer een procedure tegen de betrokkene definitief wordt beëindigd of wanneer de betrokkene definitief wordt vrijgesproken, worden alle gegevens die betrekking hebben op de zaak waarin deze beslissing is gevallen, verwijderd.
Wordt een strafprocedure definitief beëindigd door een buitengerechtelijke afhandeling, zoals de bemiddeling in strafzaken?
Of geldt dat alleen voor de vrijspraak, de buitenvervolgingstelling en de seponering? Deze laatste twee zijn toch ook voorlopig van aard. De bemiddeling in strafzaken doet de strafvordering vervallen en de zaak wordt definitief afgesloten op het niveau van het parket, wanneer de verdachte voldoet aan een aantal voorwaarden binnen een bepaalde termijn. Een geslaagde bemiddeling beëindigt dus toch de strafprocedure definitief? Of zie ik dat verkeerd?