Rechtsmiddel

Fair Play
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Rechtsmiddel

#1 , 04 jul 2016 19:50

Op een verzoekschrift bij de Rechtbank in eerste aanleg te Antwerpen is een verzoekschrift ingediend op grond van artikel 1026 e.v. Ger. W. (België).

De afgegeven Beschikking is in strijd met artikel 23 lid 2 van de Belgische Grondwet.

Welk rechtsmiddel staat er open om de beschikking aan te vallen?

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 04 jul 2016 21:47

Art. 1026.Het verzoekschrift vermeldt, op straffe van nietigheid:
1° de dag, de maand en het jaar;
2° de naam, de voornaam, het beroep en de woonplaats van de verzoeker en in voorkomend geval de naam, de voornaam, de woonplaats en de hoedanigheid van zijn wettelijke vertegenwoordigers;
3° het [1 voorwerp]1 en in het kort de gronden van de vordering;
4° de aanwijzing van de rechter die ervan kennis moet nemen;
5° de handtekening van de advocaat van de partij, tenzij de wet anders bepaalt.

Wie zegt dat het in strijd is met art 23 GW ???

Art. 23.Ieder heeft het recht een menswaardig leven te leiden.
Daartoe waarborgen de wet, het decreet of de in artikel 134 bedoelde regel, rekening houdend met de overeenkomstige plichten, de economische, sociale en culturele rechten, waarvan ze de voorwaarden voor de uitoefening bepalen.
Die rechten omvatten inzonderheid :
1° het recht op arbeid en op de vrije keuze van beroepsarbeid in het raam van een algemeen werkgelegenheidsbeleid dat onder meer gericht is op het waarborgen van een zo hoog en stabiel mogelijk werkgelegenheidspeil, het recht op billijke arbeidsvoorwaarden en een billijke beloning, alsmede het recht op informatie, overleg en collectief onderhandelen;
2° het recht op sociale zekerheid, bescherming van de gezondheid en sociale, geneeskundige en juridische bijstand;
3° het recht op een behoorlijke huisvesting;
4° het recht op de bescherming van een gezond leefmilieu;
5° het recht op culturele en maatschappelijke ontplooiing;
[1 6° het recht op gezinsbijslagen.]1
----------

scorpioen

#3 , 04 jul 2016 21:53

Een eenzijdig verzoekschrift. Er is maar één partij, degene die het verzoekschrift heeft ingediend.
Deze kan als zij in het ongelijk gesteld werd hoger beroep instellen.
Alle andere personen die zich benadeeld voelen kunnen derdenverzet aantekenen.

Reclame

Fair Play
Topic Starter

#4 , 05 jul 2016 00:03

Als echtgenoot wordt ik door de Beschikking van de Rechtbank benadeelt, kan ik dan ook als echtgenoot derden verzet aantekenen?

scorpioen

#5 , 05 jul 2016 10:18

Het zou natuurlijk nuttiger zijn als we iets meer zouden weten. Wat werd beslist?
Maar in beginsel kan iedereen die benadeeld wordt door een beslissing en geen partij was in het geding derdenverzet aantekenen.

Fair Play
Topic Starter

#6 , 05 jul 2016 11:36

Als Europees Staatsburger met de Nederlandse Nationaliteit heb ik formeel een verzoek (eenzijdig) ex artikel 1026 e.v. Ger. W. (Belgisch) gedaan op artikel 23 lid 2 van de Belgische Grondwet, alsmede heb ik een beroep gedaan op artikel 56 VwEU (oud artikel 49 VEG) alsmede de Verordening 1408/71/EG waarbij ik heb verwezen naar het Arrest van het Europese Hof van Justitie C-255/09 en Arrest C-211/108
Het verzoek is onontvankelijk verklaart middels een Beschikking, waarbij de Rechtbank in eerste aanleg Antwerpen, niet heeft aangegeven welk rechtsmiddel beschikbaar is alsmede een termijn waarbinnen dit moet worden ingediend.
Ook heeft de Rechtbank de fundamentele rechtsbeginsel alsmede het Gemeenschapsrecht onbesproken gepasseerd.
Op grond van ex artikel 56 VwEU (oud artikel 49 VEG) heb ik akte genomen met het DOORBREKEN VERZET- APPELVERBOD daar het door de Rechtbank niet is toegestaan de fundamentele rechtsbeginselen en het Gemeenschapsrecht onbesproken te laten, als daar een rechtzoekende beroep op wordt gedaan.

scorpioen

#7 , 05 jul 2016 12:19

- u zegt niet wat het voorwerp was van uw verzoekschrift;
- waarom heeft de rechtbank het verzoek onontvankelijk verklaard? Omdat er geen sprake is van uiterst dringende noodzakelijkheid? Dat hebben de Europese regels daar niets mee te maken;
- naar Belgisch recht is het niet verplicht om in de beschikking te vermelden wat de rechtsmiddelen zijn die kunnen worden aangewend, noch wat de termijn hiervoor is;

Fair Play
Topic Starter

#8 , 05 jul 2016 12:44

Verzoek (eenzijdig) medische bijstand.
Het verzoekschrift was niet ondertekend door een advocaat, dat is ook niet aangeven door de Rechtbank en zou nog hersteld kunnen worden.
Het Gemeenschapsrecht dient prioritair te worden toegepast, niet alleen in België, doch in 27 lidstaten

Weo
Juridisch actief: Ja

#9 , 05 jul 2016 13:11

Europese regels (verordening, verdragen, ...) hebben inderdaad voorrang op de Belgische, interne wetgeving.
Maar je komt hier zelfs niet toe aan het onderzoek ten gronde waarbij deze regels bekeken worden. Niet jouw advocaat, maar jij dient zelf het verzoekschrift in. Nochtans staat in art. 1027 Ger. W. heel duidelijk dat het verzoekschrift ingediend moet worden door een advocaat (ontvankelijkheidsvoorwaarde). Ik weet niet hoe je dat zou willen "herstellen". Het is ingediend door een advocaat of het is niet ingediend door een advocaat.

Je haalt ook heel wat regels aan die niet aan de orde zijn in België. Doorbreken appelverbod, het niet vermelden van rechtsmiddelen in vonnissen, ...

En aan sommige zinnen krijg ik kop noch staart. Probeer het zo eenvoudig en volledig mogelijk uit te leggen, zonder te proberen alles juridisch (en vaak incorrect) te verwoorden.

Fair Play
Topic Starter

#10 , 05 jul 2016 14:07

In Nederland bied de Rechtbank altijd een mogelijkheid om een verzuim te herstellen en als dat niet geschied binnen een bepaalde tijd welke wordt aangegeven door de Rechtbank, dan wordt de niet-ontvankelijkheid ingeroepen. Herstel verzuim wordt ook geboden door hert HvJ artikel 21 VwEU en kan zelfs na het verstrijken niet tegengeworpen worden, er is geen uitzondering voor de Rechtstaat België lijkt mij.

Het Doorbreken verzet- appelverbod kan worden ingeroepen indien de Rechtbank het Gemeenschapsrecht van belanghebbende onvoldoende toekend en beschermd, is voor veel Lidstaten van de Europese Unie nog geen ontwikkelde rechtsontwikkeling.,

Ik mag aannemen dat artikel 23 lid 2 van de Belgische Grondwet geen andere uitleg heeft, dan wat de Wet aangeeft `recht op medische bijstand`.

sloeberken

#11 , 05 jul 2016 14:23

Heb je de Belgische nationaliteit
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Fair Play
Topic Starter

#12 , 05 jul 2016 14:41

Nee ik heb de Nederlandse Nationaliteit.

sloeberken

#13 , 05 jul 2016 15:24

Belgische Grondwet is voor deze die de Belgische nationaliteit hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Fair Play
Topic Starter

#14 , 05 jul 2016 15:47

Reden voor mij als Nederlander, om het Gemeenschapsrecht toe te passen.
Het bevreemd mij dan toch, dat de Rechtbank in eerste aanleg het Gemeenschapsrecht onbesproken laat en haar Beschikking laat steunen op het Belgische recht.
De fundamentele rechtsbeginselen ontbreken dan ook voor een Nederlander welke in België wil opkomen voor zijn rechten.

Franciscus

#15 , 05 jul 2016 18:12

Belgisch recht is van toepassing op alle inwoners ongeacht nationaliteit die in België wonen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”