art 756 in fine Ger. W.

franka zoom
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

art 756 in fine Ger. W.

#1 , 19 sep 2016 17:59

beste, in mijn zaak voor het arbeidshof zijn de conclusietermijnen voor mijzelf, appellante en de tegenpartij voorbij (gehanteerd in overeenstemming met wat in de beschikking is opgedragen) - Graag zou ik mijn synthese conclusie nog in een verbeterde versie nasturen (aan de rechtbank + de tegenpartij) - In de beschikking staat dat de partijen gehouden zijn overeenkomstig art.756 in fine Ger. W. hun stukken ter griffie neer te leggen en dit ten minste 15 dagen voor de bepaalde rechtsdag. Er is geen explicatie van wat die "stukken" mogen in houden. Kan ik derhalve mijn ietwat herwerkte syntheseconclusie nog nasturen ? vg Franka
Laatst gewijzigd door franka zoom op 19 sep 2016 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 19 sep 2016 18:00

Nee, stukken zijn uw stukkenbundel...

franka zoom
Topic Starter

#3 , 19 sep 2016 18:08

wat bedoelt u met stukkenbundel ?

Reclame

franka zoom
Topic Starter

#4 , 19 sep 2016 18:11

ik begrijp dat ik geen verbeterde versie van de syntheseconclusie kan nasturen ?
kan ik bv. wel nog mijn verzoekschift nasturen (zodat deze onderdeel wordt van de syntheseconclusie ?) (wordt dit als een stuk gezien)

Weo

#5 , 19 sep 2016 18:45

Je conclusies leg neer uiterlijk op de data bepaald door de rechtbank. Nadien mag je geen "verbeterde" conclusie meer neerleggen. Zo kan je bezig blijven. Enkel uitzonderlijk (lees: bij nieuwe belangrijke feiten) staat de rechtbank toe dat er bijkomend geconcludeerd wordt.

Art. 756 Ger. W. verwijst naar de stukken die je hebt gebruikt om je conclusie op te stellen. "Stukken" zijn de bewijsstukken. Je verwijst in je conclusie bijvoorbeeld naar "de brief verstuurd op datum x", "de overeenkomst van datum y", "het verslag opgesteld door mijnheer z", ... Dit zijn de documenten die de rechtbank wil zien om te weten of je verhaal steek houdt. Op basis van deze (bewijs)stukken stel je je conclusie op.

Op het einde van je conclusie zet je een inventaris waarin je alle stukken overloopt waarnaar je verwijst in je conclusie. Deze stukken stuur je gelijk met je conclusie door naar de tegenpartij. Deze stukken moet je eveneens 15 dagen voor de zitting neerleggen op de griffie (geen nietigheid als je termijn niet naleeft, maar je maakt geen goede indruk).

Dagvaarding/verzoekschrift, conclusies, ... zitten reeds in het dossier van de rechter. Die moet je niet nog eens neerleggen.

franka zoom
Topic Starter

#6 , 19 sep 2016 19:12

dankuwel om zo snel en breed te willen reageren - dat de verbetering niet langer mogelijk is, is niet echt een probleem. Wel heb ik het verzoekschrift niet bij mijn syntheseconclusie gevoegd. De tegenpartij merkt dit nu ook op in haar syntheseconclusie en vraagt de rechter daarom de vordering als niet hernomen te willen beschouwen en mijn hoger beroep vervolgens te willen afwijzen als ongegrond (zij verwijst naar art. 748bis Ger W.). Heeft zij een punt en kan ik hier nog iets rechttrekken of is mijn zaakje na 4 jaar procederen verloren ?

Weo

#7 , 20 sep 2016 11:41

De situatie is me niet helemaal duidelijk.
Wat bedoel je met "het verzoekschrift niet bij mijn syntheseconclusie gevoegd"? Dat je het verzoekschrift niet als stuk hebt toegevoegd? Dat hoeft ook niet, het verzoekschrift zit sowieso in het dossier.

Art. 748bis Ger. W. stelt dat je laatste conclusie alle vorige conclusies en geding-inleidende akten (dagvaarding/verzoekschrift) vervangt. Het is een "syntheseconclusie". Je moet dan natuurlijk wel ALLES dat je wil zeggen en wil vragen opnemen in die laatste conclusie. Als je in je laatste conclusie maar een paar aspecten behandelt zonder het gehele verhaal te schetsen en zonder al je vorderingen neer te schrijven, zit je wel met een probleem...

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”