Gebruik intern mailverkeer tussen werknemer en werkgever in rechtszaak

Advocaat1992
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Gebruik intern mailverkeer tussen werknemer en werkgever in rechtszaak

#1 , 27 sep 2016 17:52

Kan een ontslagen werknemer interne mails gebruiken van de werkgever aan de werknemer als bewijs in een procedure?

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 28 sep 2016 08:46

Is dit niet iets wat je als advocaat zelf zou moeten weten? :-)

Ik zou zeggen dat dit afhangt van wat de rechter beslist omtrent dit bewijsstuk. Als de bewijsvoering valt of staat door dit ene stuk lijkt het mij alvast relevant genoeg. Als het puur is om modder te smijten, is het wat anders.

JPV

#3 , 28 sep 2016 08:52

Tuurlijk kan een ontslagen werknemer interne mails gebruiken als bewijs. Een mail is reeds lang rechtsgeldig, natuurlijk kan een mail ook als vals bestempeld worden.

Reclame

Advocaat1992
Topic Starter

#4 , 28 sep 2016 10:41

Blaatpraat niet als stagiair die 3 weken bezig is en nooit het keuzevak 'bewijsrecht' heeft gevolgd, neen ;-)

JPV natuurlijk mag een mail als bewijs worden gebruikt, dat weet ik ook. Maar op basis van artikel 17, °3 van de arbeidsovereenkomstenwet is hij verplicht tot geheimhouding aangaande de dingen waarvan hij kennis neemt tijdens de uitoefening van zijn beroep en in casu staat daar een sanctie van €50.000 schadevergoeding op, opgenomen in de arbeidsovereenkomst.

JPV

#5 , 28 sep 2016 10:54

ik zie niet in hoe je art. 17, °3 zou gebruiken om in een procedure tussen 2 partijen te claimen dat de ene partij zich niet aan de geheimhouding houdt tegenover een rechter...

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”