Advocaat met een grijze boekhouding

Fester1981
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Advocaat met een grijze boekhouding

#1 , 23 okt 2016 13:43

Hoi,

Ik heb enige tijd geleden een advocaat onder de arm genomen om me te verdedigen in een strafzaak. Nu de zaak is uitgesproken, vraagt de advocaat me hem te betalen hetzij 1500€ cash of 2800€ via overschrijving met factuur.
Het lijkt me nogal waarschijnlijk dat hij er een niet zo witte boekhouding op na houdt. Kan ik hier iets tegen beginnen? Ik vrees er gewoon voor om uiteindelijk toch de volle pot te moeten betalen als ik dit naar buiten breng. Maar langs de andere kant gun ik hem het voordeel ook niet aangezien hij cru gezegd niets voor mij heeft betekend. Begrijp me niet verkeerd: ik probeerd mijn schuld niet te ontkennen. Maar soit, dit ligt onherroepelijk in het verleden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 23 okt 2016 13:46

U kunt steeds een melding doen bij de Fiscus, maar uiteraard gaat u dan de 2800 moeten betalen.

mava105

#3 , 23 okt 2016 16:10

Kan je bewijzen dat hij 1500 € cach vroeg? indien niet, vraag dan een factuur, met detail van die kosten, en ga nadien naar de fiscus om hiervan melding te maken..

Reclame

Fester1981
Topic Starter

#4 , 23 okt 2016 16:24

Ik heb dit op mail. Met de raad om "spoedig tot een cash betaling" over te gaan waardoor hij het bedrag herleidt...

Fester1981
Topic Starter

#5 , 23 okt 2016 16:26

U kunt steeds een melding doen bij de Fiscus, maar uiteraard gaat u dan de 2800 moeten betalen.
Indien dit waar is, is dit wel een beetje hypocriet. De mensen bestraffen die er iets aan willen doen en de mensen belonen die hun mond houden

LeenW

#6 , 23 okt 2016 16:35

Indien dit waar is, is dit wel een beetje hypocriet. De mensen bestraffen die er iets aan willen doen en de mensen belonen die hun mond houden
Maar later we eerlijk zijn, u geeft hem niet aan om de belangen van de Belgische schatkist te verdedigen, maar om hem terug te pakken voor zijn slechte service.

sloeberken

#7 , 23 okt 2016 16:49

Denk dat die advocaat niet goed beseft met wat hij bezig is, fraude BTW ontduiking etc.
Zou die wel eens onder druk zetten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken

#8 , 23 okt 2016 16:55

Maar later we eerlijk zijn, u geeft hem niet aan om de belangen van de Belgische schatkist te verdedigen, maar om hem terug te pakken voor zijn slechte service.
Het blijft strafbaar, en al zeker voor een advocaat. Dan spreken wij nog niet over het enorme prijsverschil.
€1500 + 21% BTW is nog altijd € 1000 minder. Ofwel heeft die advocaat zich schromelijk vergist.

LeenW

#9 , 23 okt 2016 17:08

+ verlaagde inkomsten voor de PB/VenB, ik denk wel dat de advocaat weet waar hij mee bezig is.

sloeberken

#10 , 23 okt 2016 17:16

Advocaat is BTW plichten en verplicht om een factuur op te maken.
Dit is bij mij frauderen, en gaan we toch niet goedpraten op dit forum.

Artikel 60 van de wet van 30 juli 2013 houdende diverse bepalingen heeft de vrijstelling van de btw voor de
advocaten, voorzien door artikel 44, § 1, 1° van het Btw-Wetboek, met uitwerking op 1 januari 2014, opgeheven
Daaruit volgt dat alle advocaten die ingeschreven zijn aan een Belgische balie, vanaf voornoemde
datum, hun diensten aan de btw moeten onderwerpen.
Het is voor de toepassing van de nieuwe regels irrelevant of zij hun beroep uitoefenen als natuurlijke persoon dan wel als rechtspersoon.

Denk niet dat er dit veel gaan begrijpen "PB/VenB" personenbelasting en vennootschapsbelasting.

LeenW

#11 , 23 okt 2016 17:30

Ik praat het zeker niet goed, maar er is ook een verschil tussen iemand aangeven omdat iedereen eerlijk belastingen moet betalen en iemand aangeven omdat hij niet content is van de service (en dan zelf geen correcte belastingen willen betalen).

sloeberken

#12 , 23 okt 2016 17:52

Als een advocaat zich verlaagt aan dergelijke praktijken, geloof ik TS voor 100% voor zijn slecht geleverd werk.

Fester1981
Topic Starter

#13 , 23 okt 2016 18:03

Ik praat het zeker niet goed, maar er is ook een verschil tussen iemand aangeven omdat iedereen eerlijk belastingen moet betalen en iemand aangeven omdat hij niet content is van de service (en dan zelf geen correcte belastingen willen betalen).
Nu zou ik me wel de vraag gesteld hebben, als ik er wel "goed" vanaf was gekomen. De kans dat ik er wat mee zou doen was dan wel kleiner. Ik vraag me eerlijk gezegd zelfs af of hij beseft hoe slecht hij wel was? Ik vermoed van niet want dan zou hij het risico toch niet nemen?

Fester1981
Topic Starter

#14 , 23 okt 2016 18:14

Ik heb het net nog eens nagelezen en ik heb wel ergens overheen gezien. Van die 2800€ moet nog 750€ provisie afgetrokken worden. Het wordt dus 1500€ handje contantje of 2050€ op factuur...

GB2702

#15 , 24 okt 2016 11:23

Dan vraagt hij nog 235,00 € teveel want 1500 +21% (315)=1815,00.

vraag achter een juiste berekening en zie dan wat je er mee doet.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”