help uitbreiding vordering verzoekschrift en syntheseconclusie

directje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

help uitbreiding vordering verzoekschrift en syntheseconclusie

#1 , 20 nov 2016 21:37

Hallo,

De Vrederechter stelt in zijn beschikking over de vastlegging van een conclusiekalender letterlijk : "dat de partijen alle middelen tegelijk moeten aanvoeren." (op basis van artikel Ger.WB) en : "Hun syntheseconclusies mogen geen nieuwe vorderingen bevatten."

Er werd net ervoor in dezelfde beschikking volgende conclusiekalender (in overleg met partijen) afgesproken:
-tegenpartij op datum X "om conclusies te nemen";
-ikzelf op datum Y, 1 maand later, "om hierop te antwoorden";
-en dan : "tegenpartij beschikt tenslotte tot datum Z (15 dagen later) voor het wederwoord, onder de vorm van een syntheseconclusie."

Er is dus tot nu toe dus slechts 1 inleidend verzoekschrift waarin ik mijn eis heb geformuleerd.

Nu is mijn vraag aan de kenners hier op het forum : stel nu dat ik mijn eis wil uitbreiden (dat kan zolang het gebaseerd is op een feit dat in het verzoekschrift staat, wat het geval is), dat is dus een nieuwe vordering.

Vraag 1 : Normaal zou dit kunnen in conclusie die geen syntheseconclusie is? Gelet op het verbod van de Vrederechter hier om in synthesconclusie nog nieuwe vorderingen op te nemen.
Vraag 2: : Gelet op op art 748bis Ger Wetboek , zie hieronder:

Art. 748bis.<Ingevoegd bij W 2007-04-26/71, art. 12; Inwerkingtreding : 22-06-2007> [1 Behoudens in de gevallen waarin conclusie mag worden genomen buiten de in artikel 747 bedoelde termijnen, nemen de laatste conclusies van een partij de vorm aan van syntheseconclusies.]1 Voor de toepassing van artikel 780, eerste lid, 3°, vervangen de syntheseconclusies alle vorige conclusies en desgevallend de gedinginleidende akte van de partij die de syntheseconclusies neerlegt.

Zal mijn conclusie die op datum Y moet afgegeven zijn dan automatisch mijn syntheseconclusie zijn (het is mijn eerste maar ook meteen mijn laatste conclusie)? In dat geval heb ik een probleem omdat ik dus mijn eis in mijn conclusies niet zal kunnen uitbreiden net omdat die conclusie dan automatisch (748bis) een synthesconclusie wordt?

M.a.w. ik kan de eis zoals ik die in mijn verzoekschrift heb neergelegd niet meer uitbreiden??

Weet iemand hierop het antwoord?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2016 22:19

U trekt zich van die beslissing van de vrederechter in de beschikking niets aan en formuleert in uw conclusie uw vordering zoals u dat wil en het Ger. W. dit toelaat. De vrederechter kan in zijn beschikking geen beperkingen opleggen die niet in het Ger. W. staan.

Weo
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 nov 2016 10:23

De tegenpartij beschikt daarenboven nog over een conclusie om te reageren op al je vorderingen, dus het recht van verdediging komt niet in het gedrang.
Het is iets anders wanneer die de laatste conclusie neerlegt (de verwerende partij) plots een tegenvordering indient, waarop de andere partij helemaal niet schriftelijk meer kan reageren.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”