vruchtgebruik en moeder verkoopt huis en nu?

Casandra
Topic Starter

vruchtgebruik en moeder verkoopt huis en nu?

#1 , 25 nov 2006 13:07

Mijn moeder heeft vruchtgebruik van het huis dat van mijn vader was. Hij is ruim 20 jaar geleden overleden. Het is testamentair vastgelegd. Zij bezit, volgens mijn notaris, 5/8 van het huis en de 3 kinderen 3/8. Nu wil ze het huis verkopen.
Het huis is ong. 4 ton waard. Hoe zit het met ons erfdeel? Klopt het dat ons kindsdeel op een geblokkeerde rekening moet worden gestort en zij daar niet bij kan behalve de rente mag ontvangen? En hoe zit het met de belasting? Formeel moeten we het opgeven geloof ik...
Kun je ook wegen bewandelen dat ze ons deel uitbetaalt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 nov 2006 14:51

Wanneer een woning , waar diverse eigenaars betrokken zijn , zowel volledige als blote eigenaars, verkocht zou worden , is het niet meer dan normaal dat het geld van de verkoop in dezelfde orde verdeeld wordt. Een eerlijke notaris zal dergelijke constructie regelen. Het bedrag van de kinderen kan vast gezet worden , met uitkering van de rente aan moeder. Elke financi?le instelling kan dit in orde stellen. Wat ook kan :
- moeder kan afstand doen van het vruchtgebruik
- kinderen kunnen vruchtgebruik afkopen. Dit kan wel tegenvallen , want de offici?le leeftijdstabellen zijn hiertoe nadelig. De leeftijd van moeder is belangrijk.
Hoe dan ook , bij het overlijden van moeder kunnen de kinderen vrij beschikken over het geld want het vruchtgebruik komt terug.
Van den andere kant wil ik zeggen dat wanneer moeder overlijdt minder dan drie jaar na verkoop , de som (5/8 hier) verondersteld wordt aanwezig te zijn in de nalatenschap , tenzij onder andere vorm of mits verantwoorde uitgaven zoals kosten rusthuis.

Casandra
Topic Starter

#3 , 25 nov 2006 15:06

Betekent het dan dat ze ons moet uitbetalen? Ze kan dus niet bij ons deel van het geld lees ik er zo uit. En als ze overlijdt binnen 3 jaar dan moet het geld nog over zijn (haar deel 5/8)?
Als ze ons afkoopt kun je dat afdwingen of is dat iets dat ze zelf bepaalt? Ze wil nu het geld (ook ons deel) meenemen in een ander huis..... dat kan toch niet? Moet het per se op een geblokkeerde rekening?
Bedankt alvast voor je antwoord!

Reclame

Casandra
Topic Starter

#4 , 25 nov 2006 15:09

mijn moeder is bijna 67 jaar

wanton

#5 , 25 nov 2006 16:57

Eigenlijk moeten de kinderen , die blote eigenaar zijn , hun akkoord geven voor de verkoop of beter : hun deel mee verkopen. Indien er een andere woning of appartement zou gekocht worden , zijn de kinderen weer betrokken partij en zouden zij in dezelfde verhouding medeeigenaar moeten worden. Dat kan best geregeld worden.
De vruchtgebruiker kan niet in zijn eentje beslissen wat er gebeurt met het goed , of dit nu een woning is of geld op een geblokkeerde rekening. Ik heb reeds meerdere malen ondervonden dat oudere mensen denken als zij een woning , waar de kinderen een deel in blote eigendom hebben , verkopen dat zij dan de volledige beschikking hebben over de volledige som. Dat is dus niet waar : de verhouding blote eigendom / vruchtgebruik wijzigt niet.
Een omzetting van het vruchtgebruik is ook niet aan te raden. Voor een vrouw van 67 jaar, volgens de tabel van Ledoux is het 50.3 %. Dit wil zeggen dat de kinderen minder dan de helft (49.7 %) overhouden van de blote eigendom. Bij overlijden van moeder is dat 100 %.

Casandra
Topic Starter

#6 , 25 nov 2006 17:15

oke dat is duidelijk. Mijn moeder denkt inderdaad dat ze alles zelf mee mag nemen. Mijn tegenzin is dat ze het meeneemt in een ander huis omdat daar weer een derde persoon in gaat zitten. Ze gaat samenwonen met een ander. Ik wil dus niet met hem moeten wedijveren als haar wat overkomt om mijn deel er weer uit te krijgen. Je kan het dus wel op een geblokkeerde rekening laten zetten?

Casandra
Topic Starter

#7 , 25 nov 2006 17:16

als je trouwens mede-eigenaar wordt van een ander huis zit je toch ook weer belastingtechnisch? En wat als je zelf een huis koopt of hebt gekocht?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”