erfenis

mosquitos
Topic Starter

erfenis

#1 , 24 okt 2010 19:54

mijn ma is hertrouwd met een man, haar man beheerd het volledig inkomen, zij weet niet wat er op de rekening staat en heeft er ook geen bankkaart en codes van. haar man heeft 3 kinderen van een vorig huwelijk. als die man sterft, wat gebeurd het met het geld? zij zijn niet getrouwd met een huwelijkscontract en er is ook niks vastgelegd bij een notaris.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 24 okt 2010 20:16

Jij bent de erfgename van uw ma , niet de kinderen van haar man.
Wat erft U : al hetgeen uw moeder bezat op het moment dat zij trouwde , plus de helft van de gemeenschap. Wel in blote eigendom : haar man krijgt het vruchtgebruik. Het zal erop aankomen te bewijzen , maar daar moet je nu mee beginnen , wat van uw moeder was. Ik lees een angst in uw bericht dat die man alles van uw moeder op zijn naam laat zetten. U moet zich daar tegen wapenen. Wat U moet zich daar tegen verzetten , ten laatste bij het overlijden van uw moeder.
Vice versa , u erft niets van uw stiefvader.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mosquitos
Topic Starter

#3 , 25 okt 2010 05:00

mijn vraag was eigelijk, niet wat ik erfde als mijn ma zou sterven maar wel wat erft mijn ma als haar man sterft? hebben de kinderen van mijn stiefvader recht op een deel van het geld dat op de rekening staat van hem? of gaat alles zo ie zo naar mijn moeder?

Reclame

roharro

#4 , 25 okt 2010 11:29

Van wat stiefvader bezat voor het huwelijk of wat hij geerfd heeft tijdens huwelijk krijgt uw moeder het vruchtgebruik en zijn kinderen de blote eigendom.
Van de gemeenschappelijke bezittingen (verworven tijdens het huwelijk) wordt de helft geërfd in blote eigendom door zijn kinderen en krijgt uw moeder het vruchtgebruik over die helft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mosquitos
Topic Starter

#5 , 25 okt 2010 13:16

tga alleem maar om geld dat op zijn rekening staat, geen huis ofzo

roharro

#6 , 25 okt 2010 13:24

De helft van dat geld -indien het verworven is tijdens het huwelijk- wordt geërfd in blote eigendom door zijn kinderen. Uw moeder behoudt het vruchtgebruik van die helft (dus de intresten) en behoudt uiteraard ook haar eigen helft van dat geld.

mosquitos
Topic Starter

#7 , 25 okt 2010 16:03

wat is in blote eigendom?

mosquitos
Topic Starter

#8 , 25 okt 2010 16:10

dus conncreet, stiefvader sterft, er staat 30 000 euro op zijn rekeningen, wat gebeurd er met die 30 000 euro?
en mijn ma heeft ook nog 3 kinderen, wat hebben wij met die 30 000 euro te zien?

wanton

#9 , 25 okt 2010 18:46

Als één van de partners overlijdt ,vb. stiefvader , wordt verondersteld , tenzij anders bewezen dat alle aanwezige goederen van beiden zijn. Dan is de helft van stiefvader , de helft van moeder. Er zijn geen gemeenschappelijke kinderen , dus enkel de kinderen van de overledene erven. De andere partner , uw moeder , houdt haar helft en krijgt het vruchtgebruik. Dwz. de intrest van het te vererven bedrag. De kinderen verdelen gelijkmatig de blote eigendom van die 15.000 € van hun vader. Met een blote eigendom kom je niet ver : dat is het simpele bezit , maar de opbrengsten zijn voor iemand anders , de vruchtgebruiker. Slechts bij het overlijden van de vruchtgebruiker kan je het geld gebruiken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mosquitos
Topic Starter

#10 , 25 okt 2010 20:13

en als ze alles opdoet aan rusthuiskosten enz?

roharro

#11 , 25 okt 2010 20:18

en als ze alles opdoet aan rusthuiskosten enz?
Uw moeder heeft het recht al het geld dat ze in volle eigendom bezit uit te geven.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”