Schenkingen en huwelijksstelsel

klimmertje
Topic Starter

Schenkingen en huwelijksstelsel

#1 , 17 jan 2011 00:39

Beste,

Stel dat je gehuwd bent in het wettelijk stelsel zonder huwelijkscontract en bij de gezamelijke aankoop van een bouwgrond word deze als volgt betaald.
-80 000 euro door de man vanop zijn spaarrekening van voor het huwelijk
-30 000 euro door de vrouw vanop haar spaarrekening van voor het huwelijk
-20 000 euro door de vrouw in de vorm van een wederbeleging van een verkregen scheking met de voorwaarde om dit in onroerend goed te investeren.

Stel dat de vrouw komt te overlijden voor er kinderen zijn en voor het overlijden van de schenker, klopt het dan dat de man geen erfrecht of vruchtgebruik kan verkrijgen op de volledige bouwgrond?
M.a.w moet hij dan de schenker vergoeden uit de gemeenschap of eigen vermogen?

vriendelijke groeten,
Laatst gewijzigd door klimmertje op 18 jan 2011 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 jan 2011 14:06

De man bekomt hoe dan ook de eigendom met vruchtgebruik van de bouwgrond. Hij erft immers de goederen van de vrouw uit de gemeenschap. Maar het eigen vermogen van de vrouw wordt wedersamengesteld : 50.000 € , zijnde een schuld van de gemeenschap aan het eigen vermogen van de vrouw. 20.000 € kan , indien dit in de schenkingsakte staat , terug naar de schenker gaan. In alle geval bekomen de erfgenamen van de vrouw , haar familie , de blote eigendom van die 30.000 €, of zelfs 50.000 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

klimmertje
Topic Starter

#3 , 17 jan 2011 15:30

Als ik het goed begrijp dan betekend dit dat de man in dat geval 50 000 euro aan de familie moet bezorgen, dus indien er geen cash geld meer op de eigen spaarrekening van de vrouw stond en van hemzelf, hij de grond moet verkopen om hen te betalen?

Reclame

klimmertje
Topic Starter

#4 , 17 jan 2011 15:42

of omgekeerd: indien hij de grond verkoopt hij hen moet betalen?

wanton

#5 , 17 jan 2011 19:03

Dit kan ondervangen worden door een wederzijds testament op te maken , waarbij elke partner zijn volledige nalatenschap nalaat aan de partner. Eigenlijk is dat aan te raden. Een gehuwd koppel kan op die manier de reserve van de ouders en de aanspraken van de (schoon)familie omzeilen.
Het enige dat dan nog kan is dat de schenking terug moet naar de schenker , indien in de schenkingsakte een terugkeerclausule staat. Is dat niet het geval , dan is de schenking voor goed verworven.

Hier is nog eens een voorbeeld wat er mogelijk is , als een getrouwd koppel zonder kinderen geen maatregelen zoals wederzijds testament neemt.
Toet-anch-Amon

klimmertje
Topic Starter

#6 , 18 jan 2011 09:26

Dankjewel voor je repliek.
Het zijn echt gewoon vragen die we ons stellen omdat wij voorstander zijn van het niet gebruiken van eventuele schenkingen voor er kinderen zijn.
Maar als we jou antwoord goed begrijpen is het zo dat ook bij enkel het gebruik van je eigen vermogen ook mogelijke neveneffecten zijn die niet gewenst zijn.

Misschien stel ik nu een domme vraag maar is er dan ook niet de mogelijkheid om in de koopakte op te nemen dat de grond in volle eigendom komt van wie langst leeft in tegenstelling tot bij een echtscheiding?

vriendelijke groeten

j.demoor

#7 , 18 jan 2011 09:57

“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap. Wanneer de overledene andere erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘30 000 euro door de vrouw vanop haar spaarrekening van voor het huwelijk en 20 000 euro door de vrouw in de vorm van een wederbeleging van een verkregen scheking’ zijn eigen vermogen van die vrouw.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#8 , 18 jan 2011 12:59

Misschien stel ik nu een domme vraag maar is er dan ook niet de mogelijkheid om in de koopakte op te nemen dat de grond in volle eigendom komt van wie langst leeft in tegenstelling tot bij een echtscheiding?vriendelijke groeten
Dat gebeurt automatisch. De grond is gemeenschappelijke eigendom. En in het wettelijk stelsel erft de overlevende partner van een gehuwd koppel zonder kinderen , alles wat in de gemeenschap zit.
Alleen wordt die overlevende opgezadeld met de schuld aan het eigen vermogen van de overledene , die door de erfgenamen ( ouders, broers , zusters) kan én zal opgeëist worden. Dat geldt hier dus voor beide partners : daarom een wederzijds testament , zeker zolang er geen kinderen zijn.
Bij echtscheiding dient zeker de wedersamenstelling va, de verschillende vermogens gedaan te worden zodat ieder zijn inbreng recupereert.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”