ouders verkopen aan derden

aheylen
Topic Starter

ouders verkopen aan derden

#1 , 18 jan 2011 12:47

Beste

Beide ouders leven nog en hebben drie kinderen. Deze ouders hebben nog een bouwgrond en willen deze aan mij=vreemde verkopen aan zeer gunstige prijs. In principe zal de verkoop zelfs fictief zijn omdat het geld van de verkoop mij onderhands zal worden teruggeschonken.

Kunnen de kinderen als later de erfenis openvalt hun kindsdeel opeisen, zijnde elk een derde aan actuele bouwgrondwaarde?

Opmerking: de drie kinderen hebben geld genoeg en zijn in hun leven voldoende gesponsord geweest, ik ben juridisch technisch een vreemde maar het contact met de ouders ligt zeer nauw.

vriendelijke groet

Annamaria

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 jan 2011 13:14

Kunnen de kinderen als later de erfenis openvalt hun kindsdeel opeisen, zijnde elk een derde aan actuele bouwgrondwaarde?
Annamaria
Ja , indien de waarde van de schenking ( op het ogenblik van overlijden ) meer dan 1/4 uitmaakt van de totale erfenis van de ouders. Dat is nl. het maximum dat zij kunnen wegschenken. Ik veronderstel dus wel dat van die schenking een dokument wordt opgemaakt , waarvan de kinderen in kennis zijn gesteld. Ik raad zelfs aan die schenking te laten registreren aan 7 %. Stel dat de ouders geen drie jaar meer leven , zal u toch nog hoge successierechten ( meer dan de helft) moeten betalen. Het kan ook wel dat de kinderen afzien van hun recht tot eventuele terugbetaling van het deel dat 1/4 overschrijdt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

aheylen
Topic Starter

#3 , 18 jan 2011 13:32

Beste

Beide ouders willen de bouwgrond aan mij verkopen en niet schenken. Dus beide ouders en ik zijn van zin om een verkoopsovereenkomst te sluiten voor de bouwgrond tegen een bepaalde waarde.

En dan luidt de vraag, kunnen de kinderen later bij het openvallen van de erfenis nog aanspraak maken hun deel van de bouwgrond?

Vriendelijke groet
Annamarie

Reclame

Lightning

#4 , 18 jan 2011 13:58

Op de verkoop van de bouwgrond zelf valt niets aan te merken, maar het teruggeven van de koopsom nadien is wel degelijk een schenking. Als de kinderen hiervan op de hoogte zijn en ze kunnen later aantonen dat u dat geld geschonken hebt gekregen, kunnen ze er hun deel van opeisen zoals hierboven door wanton beschreven.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jan 2011 16:13

. In principe zal de verkoop zelfs fictief zijn omdat het geld van de verkoop mij onderhands zal worden teruggeschonken.
Zo iets noemt men zwart geld witwassen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 18 jan 2011 16:40

Wat die ouders willen doen is u een som geld schenken. Niet meer of niet minder.
Indien voorwarden vermeld door Wanton zijn vervuld is dat ok, anders niet. Een andere weg is er niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”