Beste,
Ik ben hier met een zeer moeilijk probleem:
Mijn vader is overleden en had een schadeclaim lopen tov verzekeringen. Mijn vader zelf had ook nog schulden tenbelope van 2.8 miljoen Bfr. Er werd aan mij en mijn moeder geadviseerd om de procedure toch te hervatten tegen de verzekeringen om geld te recupereren om de schulden daarmee ook te betalen en tevens op de griffie te gaan tekenen onder 'aanvaarden erfenis onder voorwaarden boedelbeschrijving' met beheer van notaris voor de boedel. Over die 2.8 miljoen Bfr. schulden heeft noch mijn moeder,advocaat of notaris mij ingelicht, anders had ik de erfenis wellicht verworpen. Nu stellen zij dat ik een daad van aanvaarding verricht heb door de rechtszaak tegen de verzekeringen verder te zetten! DWZ als de verzekeringen niet veroordeeld worden om te betalen, ik voor de overige schulden zal opdraaien ( die zaak loopt tevens al 20 jaar !!!!!) Wat is hier eigenlijk dan het nut geweest om te aanvaarden onder boedelbeschrijving? De notaris heeft geen boedelstaat opgemaakt en mij ook niet gevraagd om aldus te verwerpen of aanvaarden.
Het probleem wordt nog groter, want nu is ook mijn moeder overleden. Ik blijf nog over als enige erfgename. Ook zij zit met persoonlijke schulden, zij waren gehuwd onder het stelsel 'scheiding der goederen'. Ik denk dat het opportun is om haar erfenis onmiddellijk te verwerpen?
Ik ben slecht geadviseerd geweest en weet niet hoe hier uit te geraken?
Iemand die hier raad mee weet is welgekomen en daar doe ik mijn petje voor af.
Ik ben radeloos en vrees het ergste wat mij boven het hoofd hangt waar ik helemaal niets mee te maken heb.
Weet u ook wat er gebeurd bij verwerping van erfenis? Wie gaat dan dat appartement leegmaken ed.? De huuropzeg van 3 maanden is al gebeurd. Gaan ze dit binnen deze termijn kunnen leeghalen?
Mag ik of moet ik de begrafeniskosten betalen?
Aan degene die mij raad kan geven, HARTELIJK BEDANKT, ik heb het nodig!