Hertrouwen met man met kinderen

Leeuwinneken
Topic Starter

Hertrouwen met man met kinderen

#1 , 25 feb 2011 13:57

Situatie
Ik ben gescheiden en heb 1 zoon. Ik wil hertrouwen met man met 2 kinderen.
Ik bezit geen huis wel liquide middelen.
Wat gebeurt er indien ik eerst kom te overlijden ? Erven de kinderen (dan mijn stiefkinderen) eveneens van mij of wordt mijn geld enkel verdeeld tussen mijn huidige man en mijn dochter ? En hoe zit het met die verdeling dan ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 feb 2011 15:37

Indien u huwt onder het wettelijk stelsel blijven uw bezittingen van voor het huwelijk uw persoonlijk bezit. Wat er samen wordt verdiend en gespaard is gemeenschappelijk bezit. Uw kind erft uw persoonlijk bezit en de helft van de gemeenschappelijke bezittingen in blote eigendom. De echtgenoot verkrijgt het levenslange vruchtgebruik. Bij overlijden echtgenoot verwerft uw kind automatisch de volle eigendom.
Teneinde uw persoonlijk bezit niet ongewild te doen opgaan in de gemeenschap moet u steeds alle bankdocumenten bijhouden zodat alles traceerbaar blijft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#3 , 25 feb 2011 16:57

wel een belangrijk detail:
als je een (voorhuwelijkse) spaarrekening hebt of een effectenrekening of een speciaal pensioenfonds: dan kan de rente (geteld vanaf het huwelijk) die er daarna bijkomt wél in de gemeenschap vallen...vermits dat dat inkomsten zijn, verkregen tijdens het huwelijk.
Ook een extralegaal pensioen van de werkgever wordt soms in de gemeenschap gebracht omdat dat ook gezamelijke inkomsten zijn.
Dus kan het kind van de partner theoretisch ook ervan van inkomsten van de andere partner.
Al vraag ik me af, hoe dikwijls dat dit in realiteit ook tot op de komma uitgerekend wordt en die rentes op spaartegoeden helemaal uitgeplozen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”